MARKETING V CESTOVNÍM RUCHU Mgr. Jan Charousek Liberec 2014
Podstata marketingu a jeho význam v cestovním ruchu Marketing – podnikatelská filozofie, zaměřená na poznání, ovlivnění a maximální uspokojení potřeb zákazníků (v současné době existuje asi 50 různých definic marketingu). Marketing v CR není výhradní činností jedné organizace, mezi organizacemi existuje mnoho příležitostí ke spolupráci. Vzhledem k silné konkurenci na trhu CR se firmy musí snažit o udržení svých zákazníků. Spokojený zákazník nachází správný produkt, ve správný čas, na správném místě, za správnou cenu.
Vlastnosti služeb výrazně ovlivňují nástroje marketingu. Marketing cestovního ruchu je aplikovaným marketingem služeb a má tedy svá specifika, vycházející ze specifických vlastností služeb. Specifika služeb: nehmotnost, neoddělitelnost, proměnlivost, různorodost, pomíjivost. Vlastnosti služeb výrazně ovlivňují nástroje marketingu.
Marketing cestovního ruchu je uplatňován v různých sektorech turistického průmyslu a jeho předmětem mohou být různé objekty: cestovní kanceláře, ubytovací zařízení, stravovací zařízení, dopravní společnosti, celé destinace.
Pro úspěšnost destinace na trhu cestovního ruchu je třeba identifikovat vlastní nabídku: produkt, potencionální návštěvníky, cílový trh, ohrožení a příležitosti na trhu, způsob motivace potencionálních návštěvníků k návštěvě destinace. Proto je nutné najít odpovědi na základní otázky: 1) Kde jsme nyní? (Jaké jsou silné a slabé stránky hlavních konkurentů? Kdo jsou naši klienti, co si o nás myslí? Jaká je charakteristika a velikost nových cílových trhů?)
2) Kde bychom chtěli být? (Jak je trh segmentován? Které tržní segmenty jsou pro nás vhodné? Na které cílové skupiny se zacílit?) 3) Jak se tam dostaneme? (Jak účinný bude marketingový mix? Jak účinné budou různé přístupy k umisťování na trhu?) 4) Jak zjistíme, že se tam dostaneme? (Jsou zvolené přístupy k umisťování na trhu funkční z hlediska plánu?) 5) Jak zjistíme, že jsme se tam dostali? (Jsou výsledky marketingového plánu v souladu s plánovanými cíli?)
SWOT ANALÝZA Je metoda, jejíž pomocí lze identifikovat: silné stránky, slabé stránky, příležitosti, hrozby. Výsledkem může být například změna priorit v řízení a vykonávání činností, změna strategie, zdokonalení procesů. Uveďte příklady silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb Centra Babylon Liberec.
Segmentace v cestovním ruchu Segmentace trhu znamená rozčlenění trhu na různé skupiny spotřebitelů, které vyžadují rozdílné produkty či rozdílný marketingový přístup. Jednotlivé skupiny jsou uvnitř relativně homogenní (stejnorodé), ale mezi sebou navzájem zřetelně heterogenní (různorodé). Segmentace je významným nástrojem pro provádění cíleného marketingu.
Segment je skupina zákazníků, kteří mají své specifické požadavky. Cílem segmentace je porozumění potřebám a přáním vybraných skupin zákazníků. Segment je skupina zákazníků, kteří mají své specifické požadavky. Výhody segmentace: uspokojení potřeb, efektivnější stimulace, přizpůsobení výrobku zákazníkovi, konkurenční výhody.
Kritéria segmentace trhu Geografická - členění trhu na různé geografické jednotky – např. státy, regiony, města. Demografická - členění trhu na základě věkových skupin, pohlaví, velikosti rodiny, příjmu, povolání, vzdělání, apod. Psychografická - členění trhu na základě zařazení spotřebitelů do sociálních vrstev. Psychologická - členění trhu na základě znaků osobnosti, chování spotřebitele.
Marketingové nástroje v CR K dosažení marketingových cílů se využívá kombinace různých nástrojů, které jsou označovány jako marketingový mix nebo jako „4P“, v cestovním ruchu rozšířené někdy až na „8P“. 1) PRODUKT Vše, co je nabízeno na trhu CR a má schopnost uspokojit potřeby návštěvníků a vytvořit tak komplexní soubor zážitků. Jedná se především o soubor služeb, které produkuje a nabízí cílové místo (primární nabídka) a podniky a instituce CR (sekundární nabídka).
2) CENA Je nástrojem, který velmi účinně působí na zákazníky. Volba efektivní cenové strategie je důležitá pro vnímání hodnoty a kvality služeb zákazníkem. Neměla by být nepřiměřeně nízká, aby nevzbuzovala pochybnosti o kvalitě služeb. Měla by pokrýt náklady a vytvořit přiměřený zisk. Měla by pružně reagovat na spotřebitelskou poptávku. Cenou lze působit na psychiku zákazníka. Jaké typy slev znáte u zájezdů? (Řešení: last moment, first moment, mimosezónní, 55+, skupinové, pro stálé zákazníky... http://www.slever.cz/cestovani?utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=s_g_obecna_pobyty
3) DISTRIBUCE Představuje volbu způsobu, jak se produkt dostane k zákazníkovi. 4) PROPAGACE (komunikace se zákazníkem) Smyslem je informovat potencionální zákazníky a přesvědčit je k nákupu určitého produktu. Základním požadavkem na propagaci je, aby byla účinná a efektivní. Zahrnuje: reklamu (rozhlas, televize, katalogy, letáky, prospekty,…), podporu prodeje, public relations.
5) LIDÉ Jsou nezastupitelnou složkou marketingového působení v cestovním ruchu. Účastní se přímo při prodeji a poskytování služeb cestovního ruchu, nelze je nahradit žádným technickým prostředkem. Lidský faktor má na úspěšnost prodeje silný vliv. 6) SPOLUPRÁCE Musí existovat proto, že výsledný produkt cestovního ruchu vzniká součinností lidí a organizací a zákazník ho vnímá jako celek.
7) SESTAVOVÁNÍ BALÍČKŮ Je vytváření souboru vzájemně se doplňujících služeb, které jsou prodávány za jednotnou cenu. http://www.swisshouse.cz/639-wellness-relax-balicek 8) PROGRAMOVÁNÍ Pro uvedené „balíčky“ služeb je nutné vytvořit obsahovou náplň a zvýšit tím jejich přitažlivost.
A jsme u konce ;)