Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra
Zajištění dopravní obsluhy státu dálkovými vlaky osobní dopravy Dopravní obsluha zajištěna formou systému linek se vzájemným systémovým propojením v dopravních uzlech Nutné zohledňovat při návrhu modernizace infrastruktury – snaha o zajištění návazností Systém linek dlouhodobě stabilní v návaznosti na modernizaci dopravní infrastruktury – zřízení expresních linek Praha – České Budějovice (2016) a Praha – Plzeň (2017) Smlouva o zajištění dopravní obsluhy pro většinu linek s dopravcem České dráhy, a. s., linka Plzeň – Most zajišťována dopravcem GW Train Regio, a. s. V letech 2020–23 plánována výběrová řízení na dopravce
Vlaky ve státní objednávce vs. open access V souladu s platnými právními předpisy umožněn volný přístup dopravců na dopravní cestu v komerčním režimu V současnosti se uplatňuje zejména na úseku Praha – Ostrava Dle komerčního zájmu dopravců lze očekávat provoz těchto spojů na dalších tratích (Praha – Brno, Ostrava – státní hranice, Přerov – Staré Město u Uherského Hradiště – státní hranice) Systém přináší pozitiva pro cestující – vyšší kvalita, vyšší četnost, levnější jízdné
Problémy spojené s volným přístupem na dopravní cestu, možná řešení Přetížení dopravní infrastruktury v klíčových místech (Praha – Pardubice, Přerov – Ostrava) Vyšší nároky na změnu sledu vlaků – zhoršení pozice regionální a nákladní dopravy Řešení zvažováno pomocí koncesního modelu s platbou dopravce za exkluzivitu vybraného dopravce na dané lince Problematiku nutno řešit s ohledem na platné právní předpisy Výhoda: zajištění požadované kvality a časové polohy spojů při současném optimálním využití dopravní infrastruktury Vhodné zvážit uplatnění i u nově budovaných tratí
Program rozvoje Rychlých železničních spojení v ČR Koncepční studie VRT Program rozvoje Rychlých železničních spojení v ČR Současnost - dokument schválen vládou ČR, usnesení č. 389/2017 ze dne 22. května 2017 Nenahrazuje studie proveditelnosti pro jednotlivé úseky, určuje předpoklady, koncepci a smysluplnost řešení systému RS obsahujícího i nové VRT, zaujímá částečně roli původně zamýšlené studie příležitosti Technicko-provozní studie, technická řešení VRT Obsahuje analýzu zahraničních zkušeností se stavbou a provozem VRT a možnost jejich využití v ČR Obsahuje analýzu zákonů, předpisů a norem a jejich uplatnitelnost při řešení VRT, v případě zastaralých norem návrh jejich úprav a návrh zcela nových
Vysokorychlostní trať x Rychlá spojení Infrastruktura pro železniční dopravu s traťovou rychlostí vyšší než 200 km/h Rychlá spojení Provozní řešení dopravní obsluhy státu využívající kombinaci tratí vysokorychlostních a modernizovaných konvenčních tratí k zajištění konkurenceschopných cestovních dob V klíčových relacích předpokládán provoz vlaků z konceptu Rychlých spojení především po vysokorychlostních tratích Provozní koncept umožňuje obsluhu rozsáhlejšího území kombinací tratí vysokorychlostních a konvenčních
Schéma plánovaných Rychlých spojení
Program rozvoje Rychlých železničních spojení – klíčové problémy Výše jízdného: Orientačním výpočtem předpokládána ve výši kolem 1 Kč/km v současných cenách Příznivá výše jízdného předpokládá především vysokou obsazeností vysokorychlostních spojů – cca ᶲ 60 % Výše jízdného nejsilněji závisí na očekávané obsazenosti vlaků, vliv ostatních vstupů na výši jízdného méně významný V současnosti nejsou známy veškeré vstupní hodnoty pro výpočet – zejména poplatky za dopravní cestu Nutný zodpovědný přístup k rozsahu dopravní obsluhy Vhodný je optimální počet vlaků s vysokou obsazeností, zvětšování rozsahu obsluhy bez zvětšení přepravních proudů povede ke zvýšení jednotkové ceny jízdného nebo nutnosti finanční spoluúčasti státu na provozu
Systémové jízdní doby po realizaci Rychlých spojení
Děkuji za pozornost Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. Ministerstvo dopravy 1. náměstek ministra