ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VII_1_16: Starověký Egypt Šablona číslo: VII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 16 Autor: Mgr. Martin Beneš
Anotace: seznámení se starověkým Egyptem, jeho uspořádáním společnosti, způsobem života obyvatelstva a náboženstvím Očekávaný výstup: žáci pochopí význam Egypta pro další rozvoj lidské civilizace Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 11 – 12 let Klíčová slova: Nil, faraón, rolníci, otroci, posmrtný život, polyteismus Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 30 – 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Po úvodní motivační hádance se žáci formou prezentace na interaktivní tabuli doplněné výkladem učitele seznámí s počátky zrodu vyspělé egyptské civilizace, hlavně by měl být kladen důraz na význam řeky Nil a na úlohu faraóna v egyptské společnosti. Na závěr žáci společně vypracují opakovací úlohy.
STAROVĚKÝ EGYPT
HÁDANKA PRO BYSTRÉ HLAVY Poznáš stát? Tato slavná říše se rozkládala v povodí a deltě největší africké řeky. Vládcové se považovali za bohy a nechávali si stavět úchvatné hrobky. Za vlády Kleopatry byla říše připojena k Římu. Poté upadla v zapomnění a znovuobjevil ji až Napoleon svým vojenským tažením na konci 18. století. V současnosti je tento stát politicky nestabilní, ale i přesto je vyhledávaným turistickým místem. EGYPT
STAROVĚKÝ EGYPT KDY – 3000 př.n.l. – r.525 př.n.l. (sjednocení Egypta – ovládnutí Persií) KDE – severní Afrika - povodí a delta řeky NIL PROČ – příznivé podmínky: teplo úrodná půda záplavy CO – vyspělý stát a civilizace - vlastní zákony a písmo
řemeslníci a obchodníci SPOLEČNOST EGYPTA faraón vezír kněží vojáci úředníci řemeslníci a obchodníci rolníci otroci
ZPŮSOB ŽIVOTA EGYPŤANŮ faraon = král, vlastník celé země kněží = duchovní život v chrámech úředníci = výběr daní, správa země řemeslníci = vyspělá řemesla (výroba šperků, zbraní, nádob) obchodníci = lodní doprava po Nilu rolníci = nejpočetnější skupina obyvatel = budování závlahových systémů = pěstování plodin a chov zvířat otroci = „mluvící nástroje“, práce na stavbách
EGYPTSKÉ NÁBOŽENSTVÍ velký vliv na život Egypťanů víra v posmrtný život faraón = bůh žijící na zemi stavba chrámů a svatyň role kněžích = obětní obřady polyteismus = mnohobožství hl. bůh = RÉ (bůh slunce) Eset (bohyně nebes) různé podoby bohů – lidské tělo a zvířecí hlava (např. bůh Hor = bůh nebes a světla)
CO JSME SI ZAPAMATOVALI Spoj pojmy, které k sobě patří: faraón dopravní prostředek polyteismus africký veletok Nil egyptská bohyně Ré vládce papyrusová loď mnohobožství Eset egyptský bůh
ZÁBAVNÁ SKRÝVAČKA Najdi ve větách slova, která mají vztah k Egyptu: Můj děda vlastnil velkou sbírku známek. Kabát mého kolegy pták znečistil na rameni. Mamince rostou na zahradě oranžové afrikány. To je výborné jahodové pyré, mami! Zvolal: „Hoří fara! Ó, nebohý pan farář! Kde složí svoji hlavu!“
Zdroje: http: //office.microsoft.com MANDELOVÁ, Helena; KUNSTOVÁ, Eliška; PAŘÍZKOVÁ, Ilona. Dějiny pravěku a starověku. Liberec: Dialog, 2001, ISBN 80-86218-57-0