Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesný vid Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Slovesný vid Autor Fulínová Šárka.
VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 07 Vid dokonavý a nedokonavý.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Slovesné tvary určité a neurčité sloveso vyjadřuje nějaký děj nebo stav ve větě stojí jako přísudek (jdeme, hoří) slovesné tvary dělíme na: určité - vyjadřují.
VY_32_INOVACE_C VIKLOVA. CEJTEXTO1 Komplexní jazykový rozbor 1.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 3 – podstatná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Název prezentace (DUMu)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Digitální učební materiál
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Slovesa Bc. K. Matějková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Slovesa.
Podstatná jména jsou slova ohebná, skloňují se.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Digitální učební materiál
SLOVESNÝ ZPŮSOB Autor prezentace: Mgr. Jaroslava Zámostná
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_19
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
Digitální učební materiál
AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Slovní druhy - procvičování
Charakteristika výukového materiálu
SLOVESA číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Autor: Mgr. Milena Závorková
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, Autor
Slovesný způsob podmiňovací
Větné členy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Monika Hřavová Název : VY_32_INOVACE_2A16Čj4_Slovesa
SLOVESA Filip s Bakem dovádějí na louce.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesné třídy.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: CJL Ročník: 3. Téma: Slovesa Tematický okruh: Gramatika - morfologie Jméno autora: Mgr. Hana Maříková Datum tvorby: prosinec 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_CJL_MA038 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_CJL_MA038 Anotace: Opakování tvarosloví - morfologie, zopakování základních typů a tvarů sloves, vyjmenování slovesných mluvnických kategorií

Slovesa ohebný slovní druh časují se řazeny jako 5. slovní druh vyjadřují děj - činnost podmětu (děj – kreslím, házím, čtu, povídám, cvičím) vyjadřují stav podmětu a změnu jeho stavu (stav - žiji, sedím, ležím změna stavu - stárnu, probouzím se) vyjadřují děj na „podmět nevázaný“ (např. prší, taje, spalo se mi dobře)

Slovesa vyjadřují: děj probíhající - přítomný – píšu děj, který proběhne – budoucí - budu psát děj, který proběhl - minulý – psal jsem

Určujeme slovesné kategorie u slovesa určujeme osobu, číslo, čas, způsob, rod, vid, třídu a vzor např.: chodím (žena) - 1. osoba, číslo jednotné, čas přítomný, způsob oznamovací, rod ženský, vid nedokonavý, 4. třída, vzor prosí

Sloveso ve větě ve větě bývá nejčastěji v pozici přísudku může být i podmětem, předmětem, přívlastkem a doplňkem např.: Každý rok hrajeme turnaj v kuželkách. (přísudek) Spořit se vyplatí. (podmět)

předmětová + bezpředmětová plnovýznamová + pomocná Typy sloves předmětová + bezpředmětová plnovýznamová + pomocná

Slovesa předmětová a bezpředmětová podle toho, zda se činnost týká podmětu nebo předmětu, dělíme slovesa na: bezpředmětová (subjektová – činnost se týká podmětu) předmětová (objektová – činnost se týká předmětu)

Slovesa předmětová potřebují doplnění předmětem na nich závislým např.: nesu tašku, knihu, noviny…; pomáhám babičce, mamince, tobě…; čtu noviny, román, knihu… tzn. řídí pád jména, jehož se děj slovesa přímo týká

Sloveso předmětové má určitou stálou vazbu, tj. řídí pád závislého předmětu spojuje se buď s „prostými pády“ (nejčastěji se 4. pádem, dále s 2., 3. a 7. pádem) nebo s „předložkovými pády“ (má vazbu předložkovou)

Slovesa bezpředmětová doplnění předmětem nepotřebují nebo na nich předmět záviset ani nemůže např.: jdu, žiji, stárnu slovesa, která znamenají stav nebo jeho změnu, jsou vždy jenom bezpředmětová např.: růst, stárnout

Výjimky existují však i ojedinělé výjimky, kdy bezpředmětová slovesa předmět mají  můžeme se s tím setkat v knižním stylu např.: žít život, bojovat boj…

některá slovesa jsou předmětová i bezpředmětová Poznámka některá slovesa jsou předmětová i bezpředmětová např.: psát

Slovesa přechodná a nepřechodná slovesa předmětová , která se pojí s prostým 4. pádem se nazývají přechodná např.: poslouchám rozhlas, vyrábějí stroje… ostatní slovesa pojící se s jinými pády se nazývají nepřechodná např.: podobá se otci, mluví o úspěchu, píše perem…

Zvratné sloveso spojuje-li se s předmětovým slovesem zvratné zájmeno „se, si“ vzniká sloveso zvratné – myji se, baví se, smějí se, jmenují se, zpívá si ta slovesa, která mají u sebe zvratné zájmeno stále, jsou tak pouze zvratná slovesa bojí se, rozprchnou se

Plnovýznamová slovesa mají sama o sobě plný věcný (lexikální) význam sahat, skákat, plazit se

Pomocná slovesa jsou ve větě spojena s plnovýznamovými slovesy často s infinitivem plnovýznamového slovesa vyjadřují poměr tohoto významového slovesa k podmětu  dělíme je na: vlastní pomocná slovesa způsobová slovesa fázová slovesa

Slovesa z hlediska vidu dělíme na: nedokonavá a dokonavá slovesný vid – schopnost slovesa vyjádřit týž děj podle různého chápání jeho průběhu

Nedokonavá slovesa nedokonavost – děj ohraničený slovesa nedokonavá – padá, čte mohou vyjadřovat přítomnost – čte budoucnost – opisem - budu číst, nebo příponou - ponesu

Dokonavá slovesa dokonavost – děj časově ohraničený – slovesa dokonavá – přečte, padne nemohou vyjadřovat přítomnost, ale jen děj uskutečněný – dočetl jsem ještě neuskutečněný - dočtu

Tvary sloves určité + neurčité jednoduché + složené

Určité tvary sloves vyjadřují: osobu číslo čas způsob rod vid třídu a vzor např.: myslím, počítám, oblékám se

infinitivy přechodníky příčestí minulá příčestí trpná Neurčité tvary sloves infinitivy přechodníky příčestí minulá příčestí trpná

Jednoduché tvary sloves pouze tvar (jednoduchý) plnovýznamového slovesa přijdu, koupím, zašleme

obsahují plnovýznamové sloveso a pomocné sloveso Složené tvary sloves obsahují plnovýznamové sloveso a pomocné sloveso byl bych přišel, začal jsem se učit

Zdroje SOCHROVÁ, Marie. Školní pravidla českého pravopisu. 1. vyd. Praha: Fragment, 2012, 368 s. Pravidla a přehledy. ISBN 978-80-253-1449-4. Pravidla českého pravopisu. Školní vydání včetně Dodatku. 1.vyd. Praha: Fortuna, 1999, 383 s. ISBN 80-716-8679-4. SOCHROVÁ, Marie. SOCHROVÁ MARIE. Český jazyk v kostce. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1996, 104 s. ISBN 80-720-0041-1. Pravopisně.cz. ZIMOVÁ, Ludmila. Učíme se pravopis: soubor textů pro opakování a procvičování pravopisné látky 5.-9. ročníku základní školy [online]. Praha: Fortuna, 1991 [cit. 2013-10-31].