Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: CJL Ročník: 3. Téma: Slovesa Tematický okruh: Gramatika - morfologie Jméno autora: Mgr. Hana Maříková Datum tvorby: prosinec 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_CJL_MA038 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_CJL_MA038 Anotace: Opakování tvarosloví - morfologie, zopakování základních typů a tvarů sloves, vyjmenování slovesných mluvnických kategorií
Slovesa ohebný slovní druh časují se řazeny jako 5. slovní druh vyjadřují děj - činnost podmětu (děj – kreslím, házím, čtu, povídám, cvičím) vyjadřují stav podmětu a změnu jeho stavu (stav - žiji, sedím, ležím změna stavu - stárnu, probouzím se) vyjadřují děj na „podmět nevázaný“ (např. prší, taje, spalo se mi dobře)
Slovesa vyjadřují: děj probíhající - přítomný – píšu děj, který proběhne – budoucí - budu psát děj, který proběhl - minulý – psal jsem
Určujeme slovesné kategorie u slovesa určujeme osobu, číslo, čas, způsob, rod, vid, třídu a vzor např.: chodím (žena) - 1. osoba, číslo jednotné, čas přítomný, způsob oznamovací, rod ženský, vid nedokonavý, 4. třída, vzor prosí
Sloveso ve větě ve větě bývá nejčastěji v pozici přísudku může být i podmětem, předmětem, přívlastkem a doplňkem např.: Každý rok hrajeme turnaj v kuželkách. (přísudek) Spořit se vyplatí. (podmět)
předmětová + bezpředmětová plnovýznamová + pomocná Typy sloves předmětová + bezpředmětová plnovýznamová + pomocná
Slovesa předmětová a bezpředmětová podle toho, zda se činnost týká podmětu nebo předmětu, dělíme slovesa na: bezpředmětová (subjektová – činnost se týká podmětu) předmětová (objektová – činnost se týká předmětu)
Slovesa předmětová potřebují doplnění předmětem na nich závislým např.: nesu tašku, knihu, noviny…; pomáhám babičce, mamince, tobě…; čtu noviny, román, knihu… tzn. řídí pád jména, jehož se děj slovesa přímo týká
Sloveso předmětové má určitou stálou vazbu, tj. řídí pád závislého předmětu spojuje se buď s „prostými pády“ (nejčastěji se 4. pádem, dále s 2., 3. a 7. pádem) nebo s „předložkovými pády“ (má vazbu předložkovou)
Slovesa bezpředmětová doplnění předmětem nepotřebují nebo na nich předmět záviset ani nemůže např.: jdu, žiji, stárnu slovesa, která znamenají stav nebo jeho změnu, jsou vždy jenom bezpředmětová např.: růst, stárnout
Výjimky existují však i ojedinělé výjimky, kdy bezpředmětová slovesa předmět mají můžeme se s tím setkat v knižním stylu např.: žít život, bojovat boj…
některá slovesa jsou předmětová i bezpředmětová Poznámka některá slovesa jsou předmětová i bezpředmětová např.: psát
Slovesa přechodná a nepřechodná slovesa předmětová , která se pojí s prostým 4. pádem se nazývají přechodná např.: poslouchám rozhlas, vyrábějí stroje… ostatní slovesa pojící se s jinými pády se nazývají nepřechodná např.: podobá se otci, mluví o úspěchu, píše perem…
Zvratné sloveso spojuje-li se s předmětovým slovesem zvratné zájmeno „se, si“ vzniká sloveso zvratné – myji se, baví se, smějí se, jmenují se, zpívá si ta slovesa, která mají u sebe zvratné zájmeno stále, jsou tak pouze zvratná slovesa bojí se, rozprchnou se
Plnovýznamová slovesa mají sama o sobě plný věcný (lexikální) význam sahat, skákat, plazit se
Pomocná slovesa jsou ve větě spojena s plnovýznamovými slovesy často s infinitivem plnovýznamového slovesa vyjadřují poměr tohoto významového slovesa k podmětu dělíme je na: vlastní pomocná slovesa způsobová slovesa fázová slovesa
Slovesa z hlediska vidu dělíme na: nedokonavá a dokonavá slovesný vid – schopnost slovesa vyjádřit týž děj podle různého chápání jeho průběhu
Nedokonavá slovesa nedokonavost – děj ohraničený slovesa nedokonavá – padá, čte mohou vyjadřovat přítomnost – čte budoucnost – opisem - budu číst, nebo příponou - ponesu
Dokonavá slovesa dokonavost – děj časově ohraničený – slovesa dokonavá – přečte, padne nemohou vyjadřovat přítomnost, ale jen děj uskutečněný – dočetl jsem ještě neuskutečněný - dočtu
Tvary sloves určité + neurčité jednoduché + složené
Určité tvary sloves vyjadřují: osobu číslo čas způsob rod vid třídu a vzor např.: myslím, počítám, oblékám se
infinitivy přechodníky příčestí minulá příčestí trpná Neurčité tvary sloves infinitivy přechodníky příčestí minulá příčestí trpná
Jednoduché tvary sloves pouze tvar (jednoduchý) plnovýznamového slovesa přijdu, koupím, zašleme
obsahují plnovýznamové sloveso a pomocné sloveso Složené tvary sloves obsahují plnovýznamové sloveso a pomocné sloveso byl bych přišel, začal jsem se učit
Zdroje SOCHROVÁ, Marie. Školní pravidla českého pravopisu. 1. vyd. Praha: Fragment, 2012, 368 s. Pravidla a přehledy. ISBN 978-80-253-1449-4. Pravidla českého pravopisu. Školní vydání včetně Dodatku. 1.vyd. Praha: Fortuna, 1999, 383 s. ISBN 80-716-8679-4. SOCHROVÁ, Marie. SOCHROVÁ MARIE. Český jazyk v kostce. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1996, 104 s. ISBN 80-720-0041-1. Pravopisně.cz. ZIMOVÁ, Ludmila. Učíme se pravopis: soubor textů pro opakování a procvičování pravopisné látky 5.-9. ročníku základní školy [online]. Praha: Fortuna, 1991 [cit. 2013-10-31].