Poruchy vnitřního prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ACIDOBAZICKÁ ROVNOVÁHA Fyziologický ústav LF MU, Brno
Advertisements

Vylučovací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
ELEKTRONIKA Usměrňovače – filtrace napětí. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vnitřní prostředí a acidobazická rovnováha
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět PŘÍRODOPIS.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Vztah dřeva k vodě VY_32_INOVACE_28_ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková.
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Poruchy vnitřního prostředí Jitka Pokorná. Dehydratace Stav, kdy dochází k úbytku celkové tělesné vody.
Tvorba a vylučování moči Obr. č.1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_7_INOVACE_PV 17 Název.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
1 Hemoglobin. 2 Složená bílkovina - hemoprotein bílkovina – globin hem: tetrapyrolové jádro Fe 2+ !
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Přírodopis - 8. ročník, Krevní oběh
Před- a pooperační péče pooperační komplikace
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Vyšetřování acidobazické rovnováhy
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
Výchova ke zdraví – důsledky závislostí
Názvosloví binárních sloučenin
Název vzdělávacího materiálu
Úprava výrobků před pečením 1
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Název projektu: Moderní škola
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Autor: Mgr. Radana Marelová
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Metabolismus a energetické krytí při sportu
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
KINETIKA CHEMICKÝCH REAKCÍ
Biochemie acidobazických regulací
Název projektu: Moderní škola
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Akutní selhání ledvin Prerenální syndrom je dán schopností ledvin udržet v organismu sůl a vodu tváří v tvář zaznamenané hypoperfúzi ledvin. Při obnovení.
Elektromagnetická slučitelnost
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Biochemie acidobazických regulací
Acidobázická rovnováha
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název projektu: Moderní škola
Bilanční pojetí acidobazické rovnováhy
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Renální selhávání Mgr. Martina Dohnalová.
Roční zúčtování záloh na daň a daňového zvýhodnění za rok 2017
AB rovnováha plíce ledviny CO2 HCO3- + H+ H+ titrovatelná acidita
Zoohygienická prevence v chovech skotu
Homeostáza vnitřního prostředí
Protonová teorie kyselin a zásad, vodíkový exponent pH
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Složení krevní plazmy (mastné kyseliny, bilirubin, hormony, léčiva) udržování intravaskulárního tlaku integrita cév acidobazická rovnováha ALBUMIN.
Diferencované stravování
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Biochemie acidobazických regulací
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
PH.
Transkript prezentace:

Poruchy vnitřního prostředí Chirurgická propedeutika III. ročník

Acidobazická rovnováha Soubor mechanismů, které slouží k udržení stálého pH ve vnitřním prostředí Závisí na nich správná činnost všech buněčných součástí včetně propustnosti membrán, enzymatických systémů a metabolických pochodů.

Acidobazická rovnováha Střední hodnota pH se pohybuje v rozmezí 7,36 – 7,44 Při nižší hodnotě hovoříme o acidóze, při vyšších o alkalóze Nositelem hodnot je rovnováha mezi vytvořenými a vyloučenými nebo odstraněnými H+ ionty (kyseliny dávají, zásady přijímají)

Acidobazická rovnováha Základním regulátorem jsou tzv. nárazníky (pufry) = umí se chovat jako kyselina i jako zásada hydrogen – karbonát (H2CO3) fosfátový pufr (H2 PO4-) bílkovinný pufr (zejm. Hb)

Acidobazická rovnováha Další regulátory: vylučování H+ iontů v proximálním tubulu ledvin nebo formou NH4 + zvracení zvýšené vylučování CO2 plícemi zpětná resorbce H2CO3 ledvinami

Metabolická acidóza Pokles pH při zvýšené tvorbě (přísunu) vodíkových iontů

Metabolická acidóza Zvýšená tvorba H+ Zvýšený přísun H+ anaerobní glykolýza a lipolýza (hladovění, nedostatečná výživa) diabetes mellitus (ketolátky) zvýšený rozpad buněk Zvýšený přísun H+ kyselina askorbová Snížené vylučování H+ ledvinami ARI, CHRI Zvýšené vylučování H2CO3 ledvinami píštěle GIT, průjmy

Metabolická acidóza Regulace pufrace nárazníky přebytečný bikarbonát v CO2 a H2O vylučování H+ ledvinami zpětná resorbce H2CO3 ledvinami

Metabolická alkalóza Vzestup pH při zvýšené hladině bikarbonátů v plazmě.

Metabolická alkalóza Zvýšené ztráty H+ Diuretika, mineralokortikoidy zvracení odpad NG sondou Diuretika, mineralokortikoidy vylučování Na+, K+, Cl- výměnou za bikarbonát

Metabolická alkalóza Regulace hypoventilace – jen omezeně

Respirační acidóza Pokles pH při omezení výdeje CO2 ve vydechovaném vzduchu Vzestup pCO2 v plazmě

Respirační acidóza Omezení dýchání obstrukce cest aspirace plicní edém

Respirační acidóza Regulace zachycení nebikarbonátovými pufry zvýšení vylučování H+ ledvinami zvýšená resorbce bikarbonátů ledvinami

Respirační alkalóza Vzestup pH při zvýšeném výdeji CO2 ve vydechovaném vzduchu Pokles pCO2 v plazmě

Respirační alkalóza Hyperventilace strach, emoce neadekvátní UPV jaterní choroby, choroby CNS pobyt ve vysokohorských polohách plicní fibróza

Respirační alkalóza Regulace zachycení nebikarbonátovými pufry snížené vylučování H+ ledvinami snížená resorbce bikarbonátů ledvinami

Monitoring ASTRUP – kapilární, arteriální, venózní pH 7,36 – 7,44 pCO2 4,7 - 5,8 kPa pO2 10,0 – 13,3 kPa HCO3- 22 – 26 mmol/l BB (buffer base) 46 – 50 mmol/l BE (base exces) -2 - +2