Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor VY_32_Inovace_33_skladba – příslovečné určení 5
Skladba – rozvíjející větné členy Příslovečné určení 5 Další druhy PU způsobu
Příklady: malovat štětcem, letět v balónu, sdělil to telefonicky Příslovečná určení způsobu tvoří početně velmi rozsáhlou a významově značně širokou skupinu. Proto je třeba znát další typy , abychom si byli jisti, že skutečně o PU jde. K určení lze vždy užít otázku JAK?: c/PU způsobu – prostředku – vyjadřuje v širokém smyslu nástroj, prostředek, včetně prostředků transportu, umožňující realizaci slovesného děje Příklady: malovat štětcem, letět v balónu, sdělil to telefonicky
d/PU způsobu – původu, látky – vyjadřuje, co je východiskem pro vznik něčeho Příklady: z prášku uvařila knedlíky , ruce měl umazané od oleje, upletla mu svetr z čisté vlny, chlapec postavil z kostek zámek
e/PU způsobu – původce děje – užívá se ve větách s trpným rodem Příklady: žák byl pochválen učitelem, vůz byl tažen koňmi
f/PU způsobu – výsledku – vyjadřuje to, co je výsledkem nějakého děje Příklady: proměnila se v sloup, seřadili se do trojstupu, dospěla v půvabnou dívku
g/PU způsobu – společenství Příklady: babička šla s dětmi, družstvo nastoupilo bez Stejskala, žáci přijeli se svými učiteli
h/PU způsobu – měřítka Příklady: stáří stromu určíme podle letokruhů, cena ropy se udává v dolarech
SHRNUTÍ : Druhy příslovečného určení způsobu: a) vlastního způsobu – jak? – mluvil rychle, chová se nemožně b) míry – jak moc, hodně?, kolik? – velmi rychlý, skoro tma, promokl na kůži c) prostředku – maloval štětcem, řezat pilou d) původu, látky – vařit z brambor, stavět z cihel e) původce děje – ve větách s trpným rodem – poražen nepřítelem, zničen deštěm f) výsledku děje - proměnil se v sloup, dospěl v muže g) společenství – šli s Evou h) měřítka – udával cenu v korunách