Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vnitřní energie těles Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_09 Název materiáluTání a tuhnutí.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Vypařování Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření RočníkOsmý - tercie Stručný.
HUSTOTA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_14_29.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
Vodič a izolant v elektrickém poli Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_08 Název materiáluTeplotní.
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Rozklad světla optickým hranolem.
Měření objemu pevného tělesa
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
Polohová energie, výkon – úlohy 2
Tání a tuhnutí Tání je děj, při kterém se pevná látka mění v kapalinu.
VZTLAKOVÁ SÍLA VY_32_INOVACE_29_Vztlakova_sila_ulohy
Gravitační síla a hmotnost
VY_32_INOVACE_12 12 PRÁCE autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_FYZIKA
Portál eVIM ELEKTRICKÝ PROUD.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Chování těles v kapalině
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
Hustota-výpočet objemu
TÁNÍ.
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Skupenské teplo tání (tuhnutí)
Teplota – souhrnná cvičení II.
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
1. Základy termiky, teplo, teplota, vnitřní energie
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Skládání rovnoběžných sil
Hustota 8. ročník.
Opakování-posuvný a otáčivý pohyb
VY_32_INOVACE_
Teplo.
zpracovaný v rámci projektu
Úlohy na výpočet práce VY_32_INOVACE_02_Úlohy na výpočet práce
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Tepelná kapacita tělesa
Polohová energie VY_32_INOVACE_07_Polohová energie - zavedení pojmu
Kalorimetrie měření tepla
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Molekulová fyzika Stavové změny ideálního plynu (při stálé hmotnosti) z energetického hlediska.
Měrná tepelná kapacita látky
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Hustota-výpočet objemu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Třída 3.B 15. hodina.
ŠÍŘENÍ TEPLA (zapni zvuk)
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách

Jaký je rozdíl mezi teplem a teplotou? Opakování: Jaký je rozdíl mezi teplem a teplotou? Jakými způsoby lze zvýšit vnitřní energii těles? Jak značíme teplo? Jaká je jeho jednotka? Na čem závisí velikost tepla přijatého tělesem při tepelné výměně? Podle jakého vzorce teplo vypočítáme? … teplo je energie, teplota vyjadřuje stav daného tělesa … tepelnou výměnou dotykem, konáním práce, tepelným zářením, tepelným prouděním, vedením tepla, … … značka Q, jednotka J (Joule) … na hmotnosti tělesa, teplotním rozdílu a látce, ze které je těleso vyrobeno Q = c . m . Δt nebo Q = c . m . (t2 – t1)

Najdi v tabulkách měrné tepelné kapacity těchto látek: Měď Hliník Olovo Dusík Voda Vzduch kJ kg . °C 0,383 kJ kg . °C 0,896 kJ kg . °C 0,129 kJ kg . °C 1,04 kJ kg . °C 4,18 kJ kg . °C 1,01

Vzorec pro výpočet tepla a vzorce odvozené vyjádřením neznámé ze vzorce Q = c . m . (t2 – t1) : c = Q : [ m . ( t2 – t 1) ] m = Q : [ c . ( t2 – t 1) ] ( t2 – t 1) = Q : [ c . m ]

Př.1: Jaké teplo přijme voda o hmotnosti 3 kg, když se zahřeje o 5 °C? kg . °C c = 4 180 m = 3kg t2 – t 1 = 5 °C Q = ? J Q = c . m . ( t2 – t 1) Q = 4 180 . 3 . 5 J Q = 62 700 J = 62,7 kJ Voda přijme teplo 62,7 kJ.

Př. 2: Voda přitékající do radiátoru má teplotu 90°C Př.2: Voda přitékající do radiátoru má teplotu 90°C. Kolik tepla odevzdá na vyhřátí pokoje 10 kg vody, když se při tom ochladí na 60°C? Porovnej, kolik tepla by odevzdalo stejné množství oleje při stejné změně teploty. J kg . °C J kg . °C c = 4 180 m = 10 kg t2 – t 1 = 90°C- 60°C = 30°C Q = ? J Q = c . m . ( t2 – t 1) Q = 4 180 . 10 . 30 J Q = 1 254 000 J = 1,254 MJ Voda odevzdá teplo 1,254 MJ. c = 1 890 m = 10 kg t2 – t 1 = 90°C- 60°C = 30°C Q = ? J Q = c . m . ( t2 – t 1) Q = 1 890 . 10 . 30 J Q = 567 000 J = 0,567 MJ Olej odevzdá teplo 0,567 MJ.

Př. 3: Během noci klesla teplota vzduchu v pokoji horské chaty na 17°C Př.3: Během noci klesla teplota vzduchu v pokoji horské chaty na 17°C. Vzduch má hustotu 1,28 kg/m3 a objem místnosti je 35 m3. Kolik tepla musí vzduchu předat topné těleso, aby teplota v uzavřené místnosti vzrostla na 20°C? J kg . °C c = 1 000 m = ρ . V = 1,28 . 35 = 44,8 kg t2 – t 1 = 3 °C Q = ? J Q = c . m . ( t2 – t 1) Q = 1 000. 44,8 . 3 J Q = 134 400 J = 134,4 kJ Vzduch přijme teplo 134,4 kJ.

Př. 4: Martinova maminka pekla v troubě maso Př.4: Martinova maminka pekla v troubě maso. Když vyjmula pekáč z trouby, zbylo v něm asi 0,2kg oleje. Předpokládejme, že olej byl zahřátý na teplotu 220°C. Kolik tepla předal olej do svého okolí, než v kuchyni vychladl? Teplota vzduchu v kuchyni je přibližně 20°C. J kg . °C c = 1 890 m = 0,2 kg t2 – t 1 = 220°C - 20°C = 200°C Q = ? J Q = c . m . ( t2 – t 1) Q = 1 890 . 0,2 . 200 J Q = 75 600 J = 75,6 kJ Olej odevzdá teplo 75,6 kJ.

Př. 5: Určete teplo, které spotřebuje 300 gramů vody na ohřátí o 5 °C Př.5: Určete teplo, které spotřebuje 300 gramů vody na ohřátí o 5 °C. Odhadněte, zda teplo, které je potřeba k zahřátí 300 gramů železa také o 5°C, bude větší, nebo menší. Ověřte výpočtem . Voda: Železo: J kg . °C J kg . °C c = 4 180 m = 300 g = 0,3 kg t2 – t 1 = 5°C Q = ? J Q = c . m . ( t2 – t 1) Q = 4 180. 0,3 . 5 J Q = 6 270 J = 6,27 kJ Voda přijme teplo 6,27 kJ. c = 450 m = 300 g = 0,3 kg t2 – t 1 = 5°C Q = ? J Q = c . m . ( t2 – t 1) Q = 450 . 0,3 . 5 J Q = 675 J Železo přijme teplo 675 J.

Př.6: Kolik tepla budeš potřebovat k zahřátí 5 l vody o teplotě 12 °C na teplotu 80 °C? Př.7: Kolik tepla takto zahřátá voda (viz. předchozí úloha) odevzdá do okolí, když ji ponecháš dostatečně dlouho v místnosti, kde je teplota 20 °C? Př.8: Bazén kryté plovárny má délku 50 m, šířku 21 m.Hloubka vody v bazénu je 1,8 m. Teplota vody je 10 °C. Jaké teplo přijme voda v bazénu, zvýší-li se její teplota na 25 °C?

Zdroje: Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 60 s. ISBN 80-7238-526-7 Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 128 s. ISBN 80-7238-525-9.