Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Směrnicový a úsekový tvar přímky
Advertisements

Parametrické vyjádření přímky v prostoru
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Parametrické vyjádření přímky v rovině
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
ROVNICE a NEROVNICE 06 Neznámá ve jmenovateli MěSOŠ Klobouky u Brna.
Rovnice a nerovnice Soustavy rovnic VY_32_INOVACE_RONE_04.
NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST MATEMATIKA 7. ROČNÍK ZŠ výklad Základní škola Ostrava – Hrabová Paskovská 46 Software: Microsoft Office PowerPoint 2003.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Další operace s vektory
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Obecná rovnice přímky - procvičování
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Aritmetická posloupnost
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Lineární rovnice a nerovnice I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
PARAMETRICKÉ VYJÁDŘENÍ PŘÍMKY
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Grafické řešení lineárních rovnic
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk, Slovotvorné způsoby
ODCHYLKA DVOU PŘÍMEK V ROVINĚ
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Soustava rovnic Karel Mudra.
Polohové vlastnosti – určenost roviny
Matematika Směrnicový tvar přímky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Analytická geometrie v rovině
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Soustavy rovnic Řešení soustav lineárních a kvadratických rovnic s více neznámými 5. ( řešené úlohy)
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
2.2 Kvadratické rovnice.
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
Přímka a kuželosečka Název školy
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Parametrické vyjádření roviny
Parametrická rovnice přímky
Řešení rovnic v oboru komplexních čísel
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dostupné z Metodického portálu
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
UŽITÍ DIFERENCIÁLNÍHO POČTU I.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Analytická geometrie v rovině
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Mgr. Martin Krajíc 10.4.2014 matematika 3.ročník analytická geometrie Název projektu: Moderní škola Obecná rovnice přímky Mgr. Martin Krajíc   10.4.2014 matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, 513 01 Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0047

Obecná rovnice přímky rozlišujeme čtyři typy rovnic přímek: parametrické vyjádření obecná rovnice směrnicový tvar úsekový tvar

Obecná rovnice přímky Normálový vektor každý vektor kolmý ke směrovému vektoru přímky se nazývá normálový vektor přímky označujeme: n nebo n n1 n2 u n3 p vektor u je směrovým vektorem přímky p, vektory n1, n2, n3 jsou normálové vektory přímky p

Obecná rovnice přímky ax + by + c = 0 Obecná rovnice alespoň jedno z čísel a, b je nenulové čísla a, b nám určují souřadnice normálového vektoru n = (a, b)

Obecná rovnice přímky Př: Napište obecnou rovnici přímky p = AB: A[-2, 1], B[1, 3]. 1. postup: určíme směrový vektor: u = AB = B – A = (3, 2) určíme normálový vektor (vyměníme souřadnice směrového vektoru a u jedné z nich změníme znaménko): n = (2, -3) do obecné rovnice dosadíme za a, b souřadnice normálového vektoru: 2x – 3y + c = 0 koeficient c získáme dosazením souřadnic jednoho z bodů za x, y do rovnice: A[-2, 1] … 2.(-2) – 3.1 + c = 0 -7 + c = 0 c = 7 obecná rovnice má tvar: 2x – 3y + 7 = 0

Obecná rovnice přímky 2. postup: určíme směrový vektor: u = AB = B – A = (3, 2) sestavíme parametrické vyjádření: x = -2 + 3t y = 1 + 2t, t ɛ R eliminujeme parametr t (rovnice roznásobíme tak, aby po jejich sečtení zmizel parametr t) první rovnici vynásobíme 2, druhou rovnici vynásobíme -3 2x = -4 + 6t -3y = -3 – 6t 2x – 3y = -7 upravíme: 2x – 3y + 7 = 0

Obecná rovnice přímky Př: Napište obecnou rovnici přímky p = CD: C[4, 3], B[7, -2]. u = CD = D – C = (3, -5) n = (5, 3) 5x + 3y + c = 0 C[4, 3]: 5.4 + 3.3 + c = 0 29 + c = 0 c = -29 5x + 3y – 29 = 0 u = CD = D – C = (3, -5) x = 4 + 3t /.5 y = 3 – 5t /.3 5x = 20 + 15t 3y = 9 – 15t 5x + 3y = 29 5x + 3y – 29 = 0

Obecná rovnice přímky Př: Napište obecnou rovnici přímky p = MN: M[-2, 5], N[1, 9], zjistěte zda na ní leží body P[3, 2], Q[-5, 1]. sestavíme obecnou rovnici: 4x – 3y + 23 = 0 do obecné rovnice dosadíme za x, y souřadnice bodů P, Q a zjistíme, zda nám platí rovnost P[3, 2]: 4x – 3y + 23 = 0 4.3 – 3.2 + 23 = 0 29 ≠ 0 P ɛ p Q[-5, 1]: 4x – 3y + 23 = 0 4.(-5) – 3.1 + 23 = 0 0 = 0 Q ɛ p

Obecná rovnice přímky – samostatná práce Řešte příklady a na závěr doplňte citát (využijte písmen u správných řešení). Johann Gottfried Von Herder: „Jedna dobrá matka znamená víc než ……. učitelů.“ Napište obecnou rovnici přímky p = AB: A[-4, 11], B[7, -9]. a) S = 20x + 11y – 41 = 0 b) P = 20x + 11y + 41 = 0 Leží bod K [0, ½] na přímce p = CD: C[-1, 0], D[1, 1]? a) Ě = NE b) T = ANO Určete neznámou x tak, aby bod L [-x, 3 - x] ležel na přímce p = EF: E[3, 2], F[1, -5]? a) O = –4,6 b) T = -4,2

Obecná rovnice přímky – správné řešení Johann Gottfried Von Herder: „Jedna dobrá matka znamená víc než ……… učitelů.“ STO

Obecná rovnice přímky– použitá literatura KOČANDRLE, Milan a Leo BOČEK. Matematika pro gymnázia: Analytická geometrie. Praha: Prometheus, 2009 SVOBODA, Martin. Http://citaty.net [online]. [cit. 2014-04-10].