STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGIGOCKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB OPAKOVÁNÍ HUDBY 20. STOLETÍ 1. ČÁST Mgr. Eva Řebíčková
ANOTACE Materiál slouží k opakování hudby 20. století. Tento materiál může používat sám pedagog při opakování učiva, kdy je položena otázka a student odpovídá. Následně učitel žákům zobrazí správnou odpověď. Tento materiál je určen také studentovi při samotném vzdělávání se. Pomocí tohoto materiálu si student ověří, zda látku bezpečně zvládá či nikoliv. Zobrazí si pouze otázku, odpoví si a poté si zkontroluje správnou odpověď.
PŘEJI VÁM MNOHO ÚSPĚCHŮ! UMÍTE TO JIŽ DOBŘE? POJĎME SI TO VYZKOUŠET. PŘEJI VÁM MNOHO ÚSPĚCHŮ!
JAKÉ UDÁLOSTI OVLIVNILY HUDBU 20. STOLETÍ? Prudký rozvoj techniky, civilizace Vývoj vědy, objevy Vznik sítí železnic, dálnic, letadlových spojů, telefon, rozhlas Lidstvo trpí nejistotou z možného sebezničení lidstva a ztrátou víry ve skutečné lidské hodnoty Období složitých politických zápasů v Evropě i jinde, jejichž důsledkem byly světové války (1. světová válka, 2. světová válka), lokální boje a konflikty
JAK REAGUJE UMĚNÍ NA UDÁLOSTI DOBY? Umění se stává drsnější, provokativnější, výraznější, úsečnější, snaží se k situaci zaujmout určitý postoj
POSLECHNĚTE SI UKÁZKU A VYJÁDŘETE SVÉ POCITY
VYJMENUJTE 4 NOVÉ SKLADATELSKÉ POSTUPY ALEATORIKA DODEKAFONIE HUDBA KONKRÉTNÍ HUDBA ELEKTRONICKÁ
O JAKÝ SKLADATELSKÝ POSTUP SE JEDNÁ? kompoziční technika, která využívá princip náhody, momentu, nejistoty při komponování nebo provádění skladby, odvozeno od slova ALEA – hrací kostka, jejíž vrhání vede k náhodným výsledkům ALEATORIKA
POZNÁTE TENTO SKLADATELSKÝ POSTUP? kompoziční technika, která vychází z rovnoprávného uplatnění všech 12 tónů (chromatických) ležících uvnitř jedné oktávy, z řeckého slova dodeka – dvanáct, fon – hlas DODEKAFONIE
CHARAKTERIZUJTE HUDBU KONKRÉTNÍ hudba, kde 1. tón není vyroben uměle, ale hudebním nástrojem, lidským hlasem nebo zvuk kolem nás, které se dále zpracovávají a upravují.
UVEĎTE HUDEBNÍ ZNAKY HUDBY 20. STOLETÍ Nové souzvuky Chromatika Uvolňuje se harmonie, melodie, forma Hledání nového zvuku Umělci experimentují Umělecká svoboda, nezávislost
VYJMENUJTE HUDEBNÍ SMĚRY 20. STOLETÍ EXPRESIONISMUS NEOKLASICISMUS NEOFOLKLORISMUS
O JAKÝ HUDEBNÍ SMĚR SE JEDNÁ? Skladatelé reagovali na složitost pozdního romantismu a impresionismu a chtěli návrat k přehledné stavbě a výrazné melodice staré barokní a klasicistní hudby se zachováním moderní harmonie a instrumentace NEOKLASICISMUS
DO JAKÉHO HUDEBNÍHO SMĚRU PATŘÍ TITO SKLADATELÉ? ARNOLD SCHONBERG ANTON WEBERN ALAN BERG EXPRESIONISMUS
JAK SE NAZÝVÁ HUDEBNÍ SMĚR, JEHOŽ PŘEDSTAVITELEM BYL CARL ORFF? NEOFOLKLORISMUS
JAK SE NAZÝVALA SKUPINA 6 FRANCOUZSKÝCH SKLADATELŮ? PAŘÍŽSKÁ ŠESTKA
CHARAKTERIZUJ HUDBU PAŘÍŽSKÉ ŠESTKY hravost, snaha vytvářet hudbu vtipnou, lehkou, nekomplikovanou
JMENUJTE JAKÉHOKOLIV PŘEDSTAVITELE HUDBY 20. STOLETÍ CARL ORFF ARNOLD SCHONBERG ALAN BERG DARIUS MILHAUD ARTHUR HONEGGER ANTON WEBERN PAUL HINDEMITH SERGEJ PROKOFJEV OLIVIER MESSIAEN
VÝBORNĚ! VŠECHNO JIŽ UMÍTE! DĚKUJI ZA POZORNOST NASHLEDANOU
POUŽITÁ LITERATURA A ZDROJE Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha 2000 Černušák, Gracian: Dějiny evropské hudby, Praha 1964 Smolka, Jaroslav a kol.: Dějiny hudby, Brno 2001 Marek, V.: Tajné dějiny hudby, Eminent, Praha 2000 Poslechové ukázky z řady CD k učebnici HV pro gymnázia, SPN 2003 http://lide.uhk.cz/fim/student/stehnvo1/rozlouceni.gif