Product (výrobek) a jeho marketingové pojetí
Product – nejdůležitější nástroj marketingu Aby byl výrobek úspěšný, měl by co nejvíce odpovídat potřebám a přáním zákazníků. Dnes již nestačí, když výrobek dobře splňuje účel, k němuž byl vyroben, ale je potřeba, aby měl také nějakou přidanou hodnotu.
Koncepce totálního výrobku
Úkol Uveďte, které úrovně produktu jsou pro většinu zákazníků rozhodující: televizor zájezd k moři prášek na praní
Obal výrobku Ochranná a manipulační funkce - základní Informační funkce – informuje o složení výrobku, o jeho trvanlivosti, návod na použití Psychologická funkce - upoutání pozornosti zákazníka Ekologická funkce – recyklovatelný obal, vratný
Životní cyklus x životnost výrobku Životnost = doba trvanlivosti, životnosti výrobku Životní cyklus = doba, po kterou se výrobek nachází na trhu. Životní cyklus prochází čtyřmi fázemi
Fáze životního cyklu
Úloha Nakreslete křivky znázorňující životní cyklus výrobku a oddělte jednotlivé fáze Rok Tržby v tis.Kč Zisk v tis.Kč 2004 300 30 2005 600 60 2006 1 000 100 2007 1 500 160 2008 1 300 140 2009 1 200 120 2010 800 80 2011 500 50
Použité zdroje Petr Klínský, Otto Műnch, Ekonomika 2 pro obchodní akademie a ost.střední školy, Fortuna Praha 2001, ISBN 80-7168-773-X František Smetana, Eva Marešová, Ekonomika 2 pro střední a vyšší hotelové školy, Fortuna, Praha 2005, ISBN 80-7168-921-1 Vlastní zdroje - grafy