Mytologie a biblické texty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Advertisements

Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁVRAT. DO BUDOUCNOSTI NÁVRAT DO BUDOUCNOSTI podle Bible.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ Úvod do práva.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CESTA KE ZDRAVÍ A ŽIVOTNÍ HARMONII
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základy automatického řízení 1
Pojem přeměna obchodní společnosti
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Bůh je moje jistota..
Židům 3:12-14 Hleďte, bratři, aby snad v někom z vás nebylo zlé a nevěrné srdce, takže by odpadl od živého Boha, a proto se navzájem napomínejte každý.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Název projektu: Moderní škola
Občanské soudní řízení I.
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Úzká brána a cesta k životu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Zlaté pravidlo.
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Eucharistie Křesťanská svátost.
Hřích 3. vítězit nad hříchem
Fyzika Účinek síly na těleso otáčené kolem pevné osy. Páka.
Autor: Mgr. Jana Burdzová
Kvadratické nerovnice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Žít svůj život naplno.
Slovo života Prosinec 2012.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
MNOŽINY.
LITURGICKÁ ZNAMENÍ postoje a gesta
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
VAŠE NÁBOŽENSTVÍ NENÍ DŮLEŽITÉ Překlad:
9. Rozlišování v modlitbě
Biblické verše....
NÁVRAT.
Citáty . Změň, co změnit můžeš, ostatní nech být.
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
SLOVO ŽIVOTA Duben 2019.
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
Když vás potká vyhoření
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Slovní úlohy o společné práci − 3
Transkript prezentace:

Mytologie a biblické texty Petra Kváčová Veronika Schořová Markéta Šanderová

Klíčová slova Evangelií Závěry o lidské kultuře 4 perzekuční stereotypy Mýty x Evangelia Mechanismus obětního beránka

Kristovo odsouzení Jan – Nenávidět mě bez příčiny? Dále zdůrazňuje, že to bylo proto, aby naplnili slovo psané v jejich zákoně. Lukáš - Pravím vám, že ve mně musí naplnit to, co je psáno: Byl započten mezi zločince.

Kristův Soud Pilát rozhoduje o jeho osudu – Nenalézám v něm žádnou vinu. Nejdříve davu vzdoruje a nechce Krista odsoudit (Matouš ze poukazuje na dva protichůdné vlivy – jeho manželka a anonomní dav) Nakonec se pořídí davu - v tomto okamžiku se spouští mechanismus obětního beránka

Rozhodnutí o ukřižování Opravdu se srotili v tomto městě Hérodes a Pontius Pilát spolu s pohany a s národem izraelským proti tvému svatému služebníku Ježíšovi, kterého jsi posvětil, a vykonali, co tvá ruka a má vůle předem určila. (SK 4:25-28)

Mechanismus oběťního beráka Lukáš: Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí. Skutky apoštolů: Vím ovšem, bratři, že jste jednali z nevědomosti, stejně jako vaši vůdcové.

Formulace obětního procesu Velekněží a farizeové svolali radu a řekli: Co si počneme? Ten člověk činí mnohá znamení. Když proti němu nezakročíme, všichni v něj uvěří a přijdu Římané a zničí nám toto svaté místo i národ. Jeden z nich, Kaifáš, velekněz toho roku, jim řekl: vy ničemu nerozumíte: nechápete, že je pro nás lépe, aby jeden člověk zemřel za lid, než aby zahynul celý národ. To však neřekl sám ze sebe, ale jako velekněz toho roku vyřkl proroctví, že Ježíš má zemřít za národ a nejenom za národ, ale také proto, aby rozptýlené děti Boží shromáždil v jedno. O toho dne byli tedy smluveni, že ho zabijí. (Jan)

Moderní myšlení vždy kritizuje jen jednu kategorii síly, bud dav nebo lidi u moci, druhou sílu se musí opírat Konzervativní x Revoluční

2 typy textů, které nějak souvisí s „obětním beránkem“ Beránek (skrytý utvářející princip) v tomto případě můžeme text označit za perzekuční, zcela poplatný perzekuční představě   Beránek (jasně viditelné téma) text o účinku obětního beránka mluví a není jím ovládán, takový text nejen není perzekuční

Princip společnosti, Satan lidská společnost vznikla principem násilí, které samo sebe vyhání platí to i pro satanovo království všechna království, obce a domy jsou v sobě skutečně rozdvojeny všechna lidská společenství pocházejí z téhož zakladatelského a zároveň ničivého principu Evangelia: satan je principem každého království

Principem vzniku, rozkladu i řádu je mimetická rivalita (vnitřní rozdělení) a mechanismus obětního beránka = vyhánění násilí násilím. = zakladatelský mechanismus společnosti a zároveň satanský mechanismus Pronikání pravdy do společnosti je dobrá zpráva => nastává Boží království, které už není založeno na satanském principu vnitřního rozdělení a vyhánění

Mimetická rivalita vnitřní rozdělení ve společnosti chvíle, kdy rozdíl mezi oprávněným a neoprávněným násilím se zmenšuje => vyhánění je vzájemné např. když synové opakují a zesilují násilí svých otců lidé, co jsou vnitřně rozdělení vlastním mimetismem

Vyhánění démonů Démon v křesťanství = zlý vzbouřený démon, nepřítel Boha a lidstva cíl: vyhnat démony a dojít až k Božímu království – hybná síla zakládající tento svět Girard: všude je násilí a všechno je jen otázkou síly porážka satana nastává ve chvíli umučení Krista

Démoničnost víra v démony, v nadpřirozenou sílu démoničnost má dvojí dělící sílu: ,,sílu zvrácených účinků“, něco, co plodí rozvrat na úrovni všech lidských vztahů ,,sílu sjednocující“, sílu, dávající společnosti řád démoničnost uznává tendence ke konfliktu v lidských vztazích i sílu, která dává lidí dohromady

„Nenáviděli mě bez příčiny“ Mučedník Všechny probírané pasáže z evangelií se týkali projevů KOLEKTIVNÍHO PRONÁSLEDOVÁNÍ = Nevinné pronásledované oběti Mythologické posvátno - oslavování oběti na základě perzekuce - je zároveň blahodárné a ničivé Nevinnost mučedníka není zpochybněna „Nenáviděli mě bez příčiny“

„Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí“ mučedníci se modlí za své katany: „Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí“ Roli hrají mechanismy násilí a posvátna „Říká se, že v každé prolité krvi je síla, která vyprchá, jestliže ji čas od času neoživí krev čerstvá“ Kristova smrt - konečná oběť, další oběti jsou bezúčinné a tím pádem i nepřípustné

Stejný vzor dešifrování Perzekuce PERSEQUI =soudně stíhat „Oběť je obětní beránek“ - odkaz na Kristovo umučení zmizel, ale perzekuční představy přirovnáváme právě k němu Stejný vzor dešifrování Evangelia se nezajímají o tuto myšlenkovou operaci, ale o změnu postoje, která díky této operaci možná a nikoli nezbytná

Duch přímluvce V pasážích Evangelia podle Jana – v loučení Ježíše s učedníky On (přímluvce) přijde a ukáže světu v čem je hřích, spravedlnost a soud: hřích v tom, že ve mne nevěří spravedlnost v tom, že odcházím k Otci a již mne nespatříte, soud v tom, že vládce tohoto světa je již odsouzen

Ježíš odchází k Otci = vítězství nad násilím Dle Evangelia: Duch dokonává satanovu porážku a odsouzení Satan – chápán jako ŽALOBCE, který lidem namlouvá vinu nevinných obětí PŘÍMLUVCE = PARAKLÉTOS= OBHÁJCE Advokát všech nevinných obětí Ničitel perzekučních představ DUCH PRAVDY