Mytologie a biblické texty Petra Kváčová Veronika Schořová Markéta Šanderová
Klíčová slova Evangelií Závěry o lidské kultuře 4 perzekuční stereotypy Mýty x Evangelia Mechanismus obětního beránka
Kristovo odsouzení Jan – Nenávidět mě bez příčiny? Dále zdůrazňuje, že to bylo proto, aby naplnili slovo psané v jejich zákoně. Lukáš - Pravím vám, že ve mně musí naplnit to, co je psáno: Byl započten mezi zločince.
Kristův Soud Pilát rozhoduje o jeho osudu – Nenalézám v něm žádnou vinu. Nejdříve davu vzdoruje a nechce Krista odsoudit (Matouš ze poukazuje na dva protichůdné vlivy – jeho manželka a anonomní dav) Nakonec se pořídí davu - v tomto okamžiku se spouští mechanismus obětního beránka
Rozhodnutí o ukřižování Opravdu se srotili v tomto městě Hérodes a Pontius Pilát spolu s pohany a s národem izraelským proti tvému svatému služebníku Ježíšovi, kterého jsi posvětil, a vykonali, co tvá ruka a má vůle předem určila. (SK 4:25-28)
Mechanismus oběťního beráka Lukáš: Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí. Skutky apoštolů: Vím ovšem, bratři, že jste jednali z nevědomosti, stejně jako vaši vůdcové.
Formulace obětního procesu Velekněží a farizeové svolali radu a řekli: Co si počneme? Ten člověk činí mnohá znamení. Když proti němu nezakročíme, všichni v něj uvěří a přijdu Římané a zničí nám toto svaté místo i národ. Jeden z nich, Kaifáš, velekněz toho roku, jim řekl: vy ničemu nerozumíte: nechápete, že je pro nás lépe, aby jeden člověk zemřel za lid, než aby zahynul celý národ. To však neřekl sám ze sebe, ale jako velekněz toho roku vyřkl proroctví, že Ježíš má zemřít za národ a nejenom za národ, ale také proto, aby rozptýlené děti Boží shromáždil v jedno. O toho dne byli tedy smluveni, že ho zabijí. (Jan)
Moderní myšlení vždy kritizuje jen jednu kategorii síly, bud dav nebo lidi u moci, druhou sílu se musí opírat Konzervativní x Revoluční
2 typy textů, které nějak souvisí s „obětním beránkem“ Beránek (skrytý utvářející princip) v tomto případě můžeme text označit za perzekuční, zcela poplatný perzekuční představě Beránek (jasně viditelné téma) text o účinku obětního beránka mluví a není jím ovládán, takový text nejen není perzekuční
Princip společnosti, Satan lidská společnost vznikla principem násilí, které samo sebe vyhání platí to i pro satanovo království všechna království, obce a domy jsou v sobě skutečně rozdvojeny všechna lidská společenství pocházejí z téhož zakladatelského a zároveň ničivého principu Evangelia: satan je principem každého království
Principem vzniku, rozkladu i řádu je mimetická rivalita (vnitřní rozdělení) a mechanismus obětního beránka = vyhánění násilí násilím. = zakladatelský mechanismus společnosti a zároveň satanský mechanismus Pronikání pravdy do společnosti je dobrá zpráva => nastává Boží království, které už není založeno na satanském principu vnitřního rozdělení a vyhánění
Mimetická rivalita vnitřní rozdělení ve společnosti chvíle, kdy rozdíl mezi oprávněným a neoprávněným násilím se zmenšuje => vyhánění je vzájemné např. když synové opakují a zesilují násilí svých otců lidé, co jsou vnitřně rozdělení vlastním mimetismem
Vyhánění démonů Démon v křesťanství = zlý vzbouřený démon, nepřítel Boha a lidstva cíl: vyhnat démony a dojít až k Božímu království – hybná síla zakládající tento svět Girard: všude je násilí a všechno je jen otázkou síly porážka satana nastává ve chvíli umučení Krista
Démoničnost víra v démony, v nadpřirozenou sílu démoničnost má dvojí dělící sílu: ,,sílu zvrácených účinků“, něco, co plodí rozvrat na úrovni všech lidských vztahů ,,sílu sjednocující“, sílu, dávající společnosti řád démoničnost uznává tendence ke konfliktu v lidských vztazích i sílu, která dává lidí dohromady
„Nenáviděli mě bez příčiny“ Mučedník Všechny probírané pasáže z evangelií se týkali projevů KOLEKTIVNÍHO PRONÁSLEDOVÁNÍ = Nevinné pronásledované oběti Mythologické posvátno - oslavování oběti na základě perzekuce - je zároveň blahodárné a ničivé Nevinnost mučedníka není zpochybněna „Nenáviděli mě bez příčiny“
„Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí“ mučedníci se modlí za své katany: „Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí“ Roli hrají mechanismy násilí a posvátna „Říká se, že v každé prolité krvi je síla, která vyprchá, jestliže ji čas od času neoživí krev čerstvá“ Kristova smrt - konečná oběť, další oběti jsou bezúčinné a tím pádem i nepřípustné
Stejný vzor dešifrování Perzekuce PERSEQUI =soudně stíhat „Oběť je obětní beránek“ - odkaz na Kristovo umučení zmizel, ale perzekuční představy přirovnáváme právě k němu Stejný vzor dešifrování Evangelia se nezajímají o tuto myšlenkovou operaci, ale o změnu postoje, která díky této operaci možná a nikoli nezbytná
Duch přímluvce V pasážích Evangelia podle Jana – v loučení Ježíše s učedníky On (přímluvce) přijde a ukáže světu v čem je hřích, spravedlnost a soud: hřích v tom, že ve mne nevěří spravedlnost v tom, že odcházím k Otci a již mne nespatříte, soud v tom, že vládce tohoto světa je již odsouzen
Ježíš odchází k Otci = vítězství nad násilím Dle Evangelia: Duch dokonává satanovu porážku a odsouzení Satan – chápán jako ŽALOBCE, který lidem namlouvá vinu nevinných obětí PŘÍMLUVCE = PARAKLÉTOS= OBHÁJCE Advokát všech nevinných obětí Ničitel perzekučních představ DUCH PRAVDY