DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

K novověké filosofii 16.–17. století
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Jak funguje věda - jak vědci přemýšlejí, - jak přicházejí na své objevy, - co můžeme od vědy očekávat - a co naopak ne Mgr. Jan Kolář, Ph.D. Ústav experimentální.
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
6. Je dobro dáno povinností?
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _605.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
Vnímání historického času
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Přednáška K čemu je právní filosofie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
K novověké filosofii 16.–17. století
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Francis Bacon Autor Jana Trčková Tematický okruh Základy společenských věd – Základy filosofie Ročník 3. ročník Vytvořeno 15. 9. 2013 Anotace Cílem těchto pracovních listů je na konkrétních textech a s konkrétními úkoly pochopit přínos filosofie Francise Bacona. Metodický pokyn Studenti mohou s pracovním listem smysluplně pracovat až po probrání základů Baconovy filosofie. Jednotlivé úkoly pak slouží k procvičení a k nalezení širších souvislostí v celku evropské filosofie. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Francis Bacon Pracovní list

Induktivní myšlení Autor si uvědomoval jednostrannost a nedostatečnost dedukce jako vědecké metody převažující ve středověku, kdy aristotelský sylogismus neznamenal nové poznání, neboť co se vyvozuje, je vlastně již známo. Zdůrazňoval pozorování jednotlivých případů a pak teprve jejich zobecňování, tzv. indukci. V ní nejde o pouhý výčet, ten by rovněž nebyl rozšířen věděním. Autor se neomezuje na zkoumání podmínek, kdy jev nastává, ale všímá si i případů negativních.

Odpovězte: Jaký je rozdíl mezi dedukcí a indukcí? Kterou z těchto metod F. Bacon upřednostňuje a proč?

Vědění je moc Dosavadní přírodovědci byli podle autora buď empirici, nebo racionalisté. Empirikové podobně jako mravenci jen shromažďovali materiál, racionalisté zase jako pavouci jen ze sebe spřádali své konstrukce. Bacon říká, že se musíme ubírat střední cestou jako včely, jež na květech sbírají materiál, který svými vlastními schopnostmi zpracovávají. Nejde o vědu zproštěnou vnějšího účelu, ale o bádání spjaté s praktickými účely. Vědění je moc. Jen tolik zmůže, kolik víme.

Otázka k předešlému textu: Vysvětlete Baconův výrok:,, Vědění je moc.“

Idoly: Idoly a nesprávné pojmy, které se již zmocnily lidského rozumu a jsou v něm hluboce zakořeněny, nejenže zaujímají mysli lidí natolik, že tam pravda těžko proniká, nýbrž i tehdy, když je jí zjednán a povolen přístup, objevují se opět při obnově věd a ztěžují tu práci, ledaže by se lidé, byvše už napřed varováni, proti nim pokud možno obrnili.

Úkol k idolům: Formulujte, jaké nebezpečí plyne podle F. Bacona z tzv. idolů (předsudků).

Idoly rodu: Svůj základ mají v samé lidské přirozenosti a v samém lidském rodu či pokolení. Tvrzení, že lidské smysly jsou mírou věcí, je vlastně nesprávné. Právě naopak, jak všechny smyslové vjemy, tak i to, co je v mysli, je ve vztahu k člověku, a nikoli k vesmíru.

Vysvětlete: V čem je podstata předsudků lidského rodu?

Doplnění k vysvětlení: Idoly lidského rodu jsou antropologické předsudky, pramení z lidského přístupu k přírodě vůbec, např. názor, že všechno dění je zaměřeno k nějakému cíli.

Idoly jeskyně: Jsou to idoly člověka jakožto jednotlivce, neboť každý jedinec má svoji jakousi individuální jeskyni či doupě. Tato jeskyně láme a zkresluje světlo přírody, a to jednak proto, že každému je vlastní určitá zvláštní přirozenost, jednak proto, že se mu dostalo odlišné výchovy a stýkal se s jinými lidmi. Také proto, že četl jen určité knihy a měl v úctě rozmanité autority a obdivoval se jim. Také jeho dojmy byly odlišné.

Úkol: Nyní vysvětlete podstatu idolu jeskyně.

Doplnění k vysvětlení: Idoly jeskyně označují individuální předsudky, které jsou hlavně psychologické povahy.

Idoly tržiště Vznikly ze vzájemného styku a společenského života vůbec. Lidé se dorozumívají řečí, slova jsou pak určována obecným chápáním. Špatný a nevhodný výběr slov značně překáží rozumu, všechno uvádí ve zmatek a lidé se dostávají do zbytečných sporů.

Úkol: Jaká je tedy podstata idolu tržiště?

Doplnění k vysvětlení: Idoly tržiště vznikají nepřesností našeho jazyka v každodenním dorozumívání, špatně formulujeme své myšlenky a nevážíme si slov.

Idoly divadla: Jsou to takové idoly, které se do lidských myslí přestěhovaly z různých učení, vyrostly z tradice, důvěřivosti a nedbalosti. Jako divadelní hry pak vytvořily světy toliko vymyšlené.

Úkol: Formulujte podstatu idolu divadla.

Doplnění k vysvětlení: Idoly divadla vlastně znamenají nekritické přebírání názorů na svět.

Závěrečný úkol: K vysvětlení idolu přiřaďte název idolu. Špatná formulace myšlenek, neúcta ke slovům. Nekritické přebírání názorů na svět. Individuální předsudky. Antropologické předsudky.

Kontrola úkolu: 1 idol tržiště 2 idol divadla 3 idol jeskyně 4 idol rodu

Použitá literatura GAARDER, Jostein. Sofiin svět: Román o dějinách filosofie. První vydání. Košice: Knižná dielňa Timotej, 1995. NOVOTNÝ, Zdeněk. Jak (se) učit filosofii. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 143 s. Dějiny filosofie (Olomouc), díl 1. ISBN 80-718-2179-9. CORETH, Emerich a Harald SCHÖNDORF. Filosofie 17. a 18. století. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 310 s. Dějiny filosofie (Olomouc), díl 3. ISBN 80-718-2119-5.