DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Francis Bacon Autor Jana Trčková Tematický okruh Základy společenských věd – Základy filosofie Ročník 3. ročník Vytvořeno 15. 9. 2013 Anotace Cílem těchto pracovních listů je na konkrétních textech a s konkrétními úkoly pochopit přínos filosofie Francise Bacona. Metodický pokyn Studenti mohou s pracovním listem smysluplně pracovat až po probrání základů Baconovy filosofie. Jednotlivé úkoly pak slouží k procvičení a k nalezení širších souvislostí v celku evropské filosofie. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Francis Bacon Pracovní list
Induktivní myšlení Autor si uvědomoval jednostrannost a nedostatečnost dedukce jako vědecké metody převažující ve středověku, kdy aristotelský sylogismus neznamenal nové poznání, neboť co se vyvozuje, je vlastně již známo. Zdůrazňoval pozorování jednotlivých případů a pak teprve jejich zobecňování, tzv. indukci. V ní nejde o pouhý výčet, ten by rovněž nebyl rozšířen věděním. Autor se neomezuje na zkoumání podmínek, kdy jev nastává, ale všímá si i případů negativních.
Odpovězte: Jaký je rozdíl mezi dedukcí a indukcí? Kterou z těchto metod F. Bacon upřednostňuje a proč?
Vědění je moc Dosavadní přírodovědci byli podle autora buď empirici, nebo racionalisté. Empirikové podobně jako mravenci jen shromažďovali materiál, racionalisté zase jako pavouci jen ze sebe spřádali své konstrukce. Bacon říká, že se musíme ubírat střední cestou jako včely, jež na květech sbírají materiál, který svými vlastními schopnostmi zpracovávají. Nejde o vědu zproštěnou vnějšího účelu, ale o bádání spjaté s praktickými účely. Vědění je moc. Jen tolik zmůže, kolik víme.
Otázka k předešlému textu: Vysvětlete Baconův výrok:,, Vědění je moc.“
Idoly: Idoly a nesprávné pojmy, které se již zmocnily lidského rozumu a jsou v něm hluboce zakořeněny, nejenže zaujímají mysli lidí natolik, že tam pravda těžko proniká, nýbrž i tehdy, když je jí zjednán a povolen přístup, objevují se opět při obnově věd a ztěžují tu práci, ledaže by se lidé, byvše už napřed varováni, proti nim pokud možno obrnili.
Úkol k idolům: Formulujte, jaké nebezpečí plyne podle F. Bacona z tzv. idolů (předsudků).
Idoly rodu: Svůj základ mají v samé lidské přirozenosti a v samém lidském rodu či pokolení. Tvrzení, že lidské smysly jsou mírou věcí, je vlastně nesprávné. Právě naopak, jak všechny smyslové vjemy, tak i to, co je v mysli, je ve vztahu k člověku, a nikoli k vesmíru.
Vysvětlete: V čem je podstata předsudků lidského rodu?
Doplnění k vysvětlení: Idoly lidského rodu jsou antropologické předsudky, pramení z lidského přístupu k přírodě vůbec, např. názor, že všechno dění je zaměřeno k nějakému cíli.
Idoly jeskyně: Jsou to idoly člověka jakožto jednotlivce, neboť každý jedinec má svoji jakousi individuální jeskyni či doupě. Tato jeskyně láme a zkresluje světlo přírody, a to jednak proto, že každému je vlastní určitá zvláštní přirozenost, jednak proto, že se mu dostalo odlišné výchovy a stýkal se s jinými lidmi. Také proto, že četl jen určité knihy a měl v úctě rozmanité autority a obdivoval se jim. Také jeho dojmy byly odlišné.
Úkol: Nyní vysvětlete podstatu idolu jeskyně.
Doplnění k vysvětlení: Idoly jeskyně označují individuální předsudky, které jsou hlavně psychologické povahy.
Idoly tržiště Vznikly ze vzájemného styku a společenského života vůbec. Lidé se dorozumívají řečí, slova jsou pak určována obecným chápáním. Špatný a nevhodný výběr slov značně překáží rozumu, všechno uvádí ve zmatek a lidé se dostávají do zbytečných sporů.
Úkol: Jaká je tedy podstata idolu tržiště?
Doplnění k vysvětlení: Idoly tržiště vznikají nepřesností našeho jazyka v každodenním dorozumívání, špatně formulujeme své myšlenky a nevážíme si slov.
Idoly divadla: Jsou to takové idoly, které se do lidských myslí přestěhovaly z různých učení, vyrostly z tradice, důvěřivosti a nedbalosti. Jako divadelní hry pak vytvořily světy toliko vymyšlené.
Úkol: Formulujte podstatu idolu divadla.
Doplnění k vysvětlení: Idoly divadla vlastně znamenají nekritické přebírání názorů na svět.
Závěrečný úkol: K vysvětlení idolu přiřaďte název idolu. Špatná formulace myšlenek, neúcta ke slovům. Nekritické přebírání názorů na svět. Individuální předsudky. Antropologické předsudky.
Kontrola úkolu: 1 idol tržiště 2 idol divadla 3 idol jeskyně 4 idol rodu
Použitá literatura GAARDER, Jostein. Sofiin svět: Román o dějinách filosofie. První vydání. Košice: Knižná dielňa Timotej, 1995. NOVOTNÝ, Zdeněk. Jak (se) učit filosofii. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 143 s. Dějiny filosofie (Olomouc), díl 1. ISBN 80-718-2179-9. CORETH, Emerich a Harald SCHÖNDORF. Filosofie 17. a 18. století. 1. vyd. Překlad David Mik. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 310 s. Dějiny filosofie (Olomouc), díl 3. ISBN 80-718-2119-5.