Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2."— Transkript prezentace:

1 www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVelké systémy 17. století - Bacon Stupeň a typ vzdělávánístřední Vzdělávací oblast Vzdělávací oborObčanská nauka 4. ročníky maturitních oborů Tematický okruhfilozofie Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 18 -19 let Anotace Vysvětlit změny ve filozofickém myšlení 17. století, které ovlivnily tzv. evropský způsob myšlení, charakterizovat dvě základní tradice - racionalismus a empirismus jako metody poznání. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovagnozeologická filozofie, racionalismus, senzualismus, empirismus, vrozené ideje, teorie společenské smlouvy Datum5. 10. 2013 NÁZEV

2 FRANCIS BACON „Není nic moudřejšího, než přesně vědět, kdy máš co začít a kdy s čím přestat.“

3 směry 17. století označujeme jako novověkou filozofii, protože od 17. do poloviny 19. století probíhají rozsáhlé společenské změny dochází k rozvoji kapitalistického systému a snaze o emancipaci měšťanstva v některých státech probíhají nebo se připravují buržoazní revoluce velký rozvoj zaznamenaly přírodní vědy a matematika, což se promítá do filozofického myšlení jako snaha o systematičnost VELKÉ SYSTÉMY 17. STOLETÍ

4 dále jsou přejímány a rozvíjeny ideály renesance křesťanské hodnoty jsou nahrazovány novým chápáním světa – filozofie přestává být služkou teologie filozofie 17. století je převážně gnozeologická – zaměřuje se na problém metodologie poznání rozvoj přírodních věd staví před filozofii nové tendence – vědeckou problematiku spojuje s filozofickou řeší problém: Jaký je pravdivý způsob poznání? Jak a co člověk poznává? Jaké vlastnosti má objektivní svět? na základě toho se vytvořily dvě tradice filozofického myšlení, které se odlišují gnozeologickými východisky: VELKÉ SYSTÉMY 17. STOLETÍ - POKRAČOVÁNÍ

5 RACIONALISMUS směr, který absolutizuje úlohu rozumu jako jediného možného poznání kritérium pravdivosti je pouze v myšlení smyslový stupeň poznání zavrhuje jako klamný a zmatený, neschopný vlastního poznání hlavní představitelé: René Descartes Baruch Benedict Spinoza Gottfried Wilhelm Leibniz

6 EMPIRISMUS (SENZUALISMUS) základním pramenem našeho poznání je empirie = zkušenost (smyslové poznání) pravdivé poznání získáme pomocí počitků, vjemů a představ redukuje úlohu rozumu na pouhé uspořádání, srovnání a třídění empirických dat hlavní představitelé: John Locke George Berkeley David Hume

7 FRANCIS BACON (1561 – 1626) anglický filozof, právník a státník spadá do vrcholného období renesance a svým učením předznamenává velké systémy 17. století kritizuje středověkou scholastiku a prosazuje zkušenost jako základ poznání lidské poznání není dokonale rozvinuté – plánoval Velké obnovení věd, z něhož se dochovala druhá část Nové organon proti spekulativnosti předchozího vědění staví novou metodu – indukci (postup od konkrétních dílčích poznatků k obecným závěrům)

8 FRANCIS BACON POKRAČOVÁNÍ kritizuje omyly a iluze, jimiž jsou lidé ovládáni během poznání nazývá je idoly a rozeznává čtyři druhy: idoly rodu – mají základ v lidské přirozenosti (rodu či pokolení) – lidé vytvářejí soudy o světě dle analogie se svými vlastnostmi idoly jeskyně – mají základ v individualitě jedince idoly trhu – základem je nesprávné používání jazyka idoly divadla – vznikají nekritickým přejímáním různých myšlenek, koncepcí a teorií poznání těchto překážek napomáhá k správnému přístupu při jejich řešení

9 FRANCIS BACON - POKRAČOVÁNÍ nová metoda zkoumání kritizuje dvě krajnosti: dogmatismus – přirovnává ho k činnosti pavouka – poznávající subjekt souká do sebe veškeré poznatky bez ohledu na vnější zkušenost přízemní empirismus – přirovnává k činnosti mravence – poznávající subjekt hromadí empirická data bez kritického zhodnocení správné myšlení = indukci – přirovnává k činnosti včely – poznávající subjekt hromadí zkušenostní materiál, ale zároveň ho zpracovává – zobecňuje

10 ZDROJE A PRAMENY http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/65/Francis_Bacon.jp g/220px-Francis_Bacon.jpg MANNOVÁ, Jitka a Ivana ŠLAPÁKOVÁ. Základy společenských věd: filozofie, sociologie, politologie, etika, estetika : (studijní materiál pro žáky středních škol). Vyd. 1. Brno: PC-DIR, 1995. ISBN 80-858-9506-4. MĚŠŤÁNEK, Tomáš. Poznámky k dějinám filozofie. 1. vyd. Praha: Bílý slon, 1992. Trychtýř. ISBN 80-900-7947-4. RUFFING, Reiner. Filozofický depozitář: 50 nejdůležitějších filozofických myšlenek. Vyd. 1. Praha: Euromedia Group,k. s. – Knižní klub, 2012. ISBN 978-80- 242-3527-1


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google