ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Advertisements

Výběr úkolů pro rozbor divadelní hry po obsahové, literární a jazykové stránce. Prezentace je doplněna ukázkou z internetu a pracovním listem.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_02_PC_a_zdraví TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa JAROSLAV SEIFERT – Píseň o … (tajenku převeď do mn. č.) OPAK K DOMA 2. ST.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10C_18_Tlak_plynu_z_hlediska_molekulové_.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_12:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: 20. století ve vážné.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název vzdělávacího materiálu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mýty a pověsti Tematická oblast
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká poválečná literatura I.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Filozofické disciplíny
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Land art Autor: Mgr. Olga Pasovská Název.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Karel Svoboda AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Světová meziválečná tvorba – německy psaná
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_Jir_I_32 L.Ferlinghetti
Autor: Mgr. Jitka Šteflová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_13 Romantismus Amerika
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ilona Micková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01B_16_Vladimír Holan TEMA: Česká literatura 20.století ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 2.2.2013

ANOTACE Tento materiál je určen pro interaktivní výuku. Prezentace představí žákům osobnost Vladimíra Holana a jeho dílo. Na jeho díle se pokusí přiblížit vývoj české poválečné literatury. Zaměří se na knihy vydané v 60. letech. Součástí práce s DUM je také zapojení žáků do vyhledávání informací o některých zmíněných skutečnostech a práce s rozborem textu. S prezentací je možno inovativně pracovat na tabuli s fixem nebo na interaktivní tabuli pomocí elektronického pera, případně přímo v počítači. Texty je možno žákům vytisknout v papírové podobě a pracovat s nimi. DUM je určen pro studenty 4. ročníku SŠ.

Vladimír Holan (1905 – 1980)

Život po studiích na gymnáziu pracuje jako úředník - ovlivněn pobytem v Bělé pod Bezdězem po studiích na gymnáziu pracuje jako úředník od 30. let se věnuje literatuře S pomocí internetu vyhledejte další informace o autorově životě

Dílo do r. 1938 experiment, úsilí o tzv. absolutní poezii – sbírky Triumf smrti, Vanutí, Oblouk (z poč. 30 let) – originalita, vynalézavost vyjádření, úvahy o nejniternějších otázkách člověka: tematika lidského bytí, trvání a omezenosti v čase, úvahy o smyslu života; vliv barokní poezie, francouzské moderní poezie a Kantovy filozofie vysoký stupeň abstrakce, neobvyklá slovní spojení (smích půlnoci, k tobě se vzdaluji, vzestupně tonout) a slovesné vazby (ležet kříž odříkání); zašifrovanost výpovědí, neologismy, spojení abstrakt s konkrétním pojmenováním, napětí protikladů, věty zvolací a tázací sbírka Kameni, přicházíš (1937) – ohlas světového dění, zvl. španělské občanské války

1938 - 1945 patetický verš, velká obraznost, naléhavá sdělení obrat k občanské poezii, reakce na ohrožení národní existence; souborné vydání – sbírka Havraním brkem (skladby Září 1938 – obraz mobilizace, Odpověď Francii – odezva na mnichovskou zradu, Sen – obraz protektorátní Prahy, Zpěv tříkrálový - věnovaný památce mrtvých v Habeši a Španělsku) – protest proti násilí a zvůli patetický verš, velká obraznost, naléhavá sdělení vedle toho vznikla sbírka intimní lyriky – Záhřmotí a lyrickoepické příběhy První testament, Terezka Planetová, Cesta mraku – tragické osudy, základní filozofické otázky, hledání jistot, lásky a krásy, smyslu života i tvorby

Po roce 1945 poválečný soubor Dokument - 4 skladby, ohlas konce války a osvobození: skladba Dík Sovětskému svazu – střetnutí zla, krutosti války a bohatýrských mstitelů báseň Panychida – polemika s Bohem (jeho netečnost k válečným hrůzám); panychida = pravoslavný smuteční obřad sbírka Rudoarmějci – portréty prostých vojáků, jejich lidskost; využití detailu, oproštěný výraz, prozaizace verše sbírka Tobě – útočné glosy dobových událostí

Od 60. let po 15 letém nuceném odmlčení (v 50. letech nepřijat totalitním režimem); návrat k vnitřnímu světu člověka, meditativní lyrice i k příběhům rozvíjejí se 2 linie:

Tvorba 60. let expresivní lyrika, např. sbírky: Bez názvu, Na sotnách, Asklépiovi kohouta; posmrtně vydány sbírky Předposlední, Sbohem? – záměrná provokativnost, extrémnost výrazů, zkratkovitost, útržkovitost, tázavost, nápověď; experimenty se slovy, neologismy; poezie náročná, čtenářsky nesnadně přístupná a srozumitelná

Tvorba 60. let tvorba příběhová, lyrickoepická: Příběhy meditativní skladba Noc s Hamletem (s epilogem Noc s Ofélií); střetání zla (malost nebo osudovost) s touhou po harmonii a kráse; noční rozmluva básníka s Hamletem × filozofický dialog o smyslu bytí, dějinách, o dobru a zlu, o poslání poezie: ”Umění je nářek, něco pro někoho, nic pro všecky; – – Atonální harmonie.”

Noc s Hamletem (1964) nikoliv obráceně!” dodal a pokračoval: „Tím větší báseň, čím větší básník, nikoliv obráceně!” dodal a pokračoval: „A jsi už velký básník, ptáš-li se, s kým se zatratit ... Umění jako dílo, abys nezpyšněl... Říkám ti, že umění je nářek, něco pro někoho, nic pro všechny, neboť už tím, že doufáš, jsi v budoucnosti... Stále nás něco přesahuje, protože i láska je jenom část naší jistoty...Atonální harmonie... A bolest jako trest za to, že i bolest je prchavá...

Nebo je tomu tak, jako by se lidská pomoc, která by mohla pomoci, vymlouvala na pomoc boží? Nevím, ale už tvarem některých lidí uvědomil jsem si úměrný obsah chobotnice...” Vysvětlete promluvu na začátku ukázky Kdo je autorem této promluvy? Jaký význam mají textu tři tečky? Vyznačte v textu pasáž, která se zabývá posláním poezie. Podtrhněte v textu slovo cizího původu (vysvětlete jej)

JAK? (Bolest, 1965) Jak žít? Jak být prostý a být doslovný? Vždycky jsem hledal slovo, které bylo vysloveno jen jednou, ba slovo, které dosud nebylo vysloveno vůbec. Měl jsem hledat slova všední. I k neposvěcenému vínu nelze už nic přimísit...

Jaké otázky si autor pokládá? Pojmenujte tento typ poezie. Podtrhněte slova se stejným slovním základem.

NENÍ (Bolest, 1965) Není lhostejné, kde právě jsme. Nebezpečně se k sobě blíží některé hvězdy. Také zde dole dochází k násilnému odloučení milenců jen proto, aby se čas zrychlil o tlukot jejich srdcí. Jen prostí lidé nehledají štěstí...

Pokuste se interpretovat báseň Vysvětlete název básně Podtrnhěte v textu básnické prostředky a pojmenujte je jazykovou rovinu básně

Holanův přínos osobitá, filozoficky laděná náročná poezie bohatství jazykových prostředků – novotvary (kráčivec, loučenec, obsvětí, trialog), mnohovýznamová pojmenování, slova z technických oborů (verš v radiaci), složité metafory, nezvyklý způsob vyjádření (”Budu křížit slova”)

CITACE KŘIVÁNEK, Vladimír. Vladimír Holan básník. Praha: Aleš Prstek, 2010, ISBN 978-80-904164-4-4. JANOUŠEK, Pavel a kol. Slovník českých spisovatelů od roku 1945. Praha: Brána, 1995, ISBN 80-85946-16-5. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk a literatura. Praha: Fragment, 2007, ISBN 978-80-253-0468-6. http://www.spisovatele.cz/vladimir-holan http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=6