ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ilona Micková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01B_16_Vladimír Holan TEMA: Česká literatura 20.století ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 2.2.2013
ANOTACE Tento materiál je určen pro interaktivní výuku. Prezentace představí žákům osobnost Vladimíra Holana a jeho dílo. Na jeho díle se pokusí přiblížit vývoj české poválečné literatury. Zaměří se na knihy vydané v 60. letech. Součástí práce s DUM je také zapojení žáků do vyhledávání informací o některých zmíněných skutečnostech a práce s rozborem textu. S prezentací je možno inovativně pracovat na tabuli s fixem nebo na interaktivní tabuli pomocí elektronického pera, případně přímo v počítači. Texty je možno žákům vytisknout v papírové podobě a pracovat s nimi. DUM je určen pro studenty 4. ročníku SŠ.
Vladimír Holan (1905 – 1980)
Život po studiích na gymnáziu pracuje jako úředník - ovlivněn pobytem v Bělé pod Bezdězem po studiích na gymnáziu pracuje jako úředník od 30. let se věnuje literatuře S pomocí internetu vyhledejte další informace o autorově životě
Dílo do r. 1938 experiment, úsilí o tzv. absolutní poezii – sbírky Triumf smrti, Vanutí, Oblouk (z poč. 30 let) – originalita, vynalézavost vyjádření, úvahy o nejniternějších otázkách člověka: tematika lidského bytí, trvání a omezenosti v čase, úvahy o smyslu života; vliv barokní poezie, francouzské moderní poezie a Kantovy filozofie vysoký stupeň abstrakce, neobvyklá slovní spojení (smích půlnoci, k tobě se vzdaluji, vzestupně tonout) a slovesné vazby (ležet kříž odříkání); zašifrovanost výpovědí, neologismy, spojení abstrakt s konkrétním pojmenováním, napětí protikladů, věty zvolací a tázací sbírka Kameni, přicházíš (1937) – ohlas světového dění, zvl. španělské občanské války
1938 - 1945 patetický verš, velká obraznost, naléhavá sdělení obrat k občanské poezii, reakce na ohrožení národní existence; souborné vydání – sbírka Havraním brkem (skladby Září 1938 – obraz mobilizace, Odpověď Francii – odezva na mnichovskou zradu, Sen – obraz protektorátní Prahy, Zpěv tříkrálový - věnovaný památce mrtvých v Habeši a Španělsku) – protest proti násilí a zvůli patetický verš, velká obraznost, naléhavá sdělení vedle toho vznikla sbírka intimní lyriky – Záhřmotí a lyrickoepické příběhy První testament, Terezka Planetová, Cesta mraku – tragické osudy, základní filozofické otázky, hledání jistot, lásky a krásy, smyslu života i tvorby
Po roce 1945 poválečný soubor Dokument - 4 skladby, ohlas konce války a osvobození: skladba Dík Sovětskému svazu – střetnutí zla, krutosti války a bohatýrských mstitelů báseň Panychida – polemika s Bohem (jeho netečnost k válečným hrůzám); panychida = pravoslavný smuteční obřad sbírka Rudoarmějci – portréty prostých vojáků, jejich lidskost; využití detailu, oproštěný výraz, prozaizace verše sbírka Tobě – útočné glosy dobových událostí
Od 60. let po 15 letém nuceném odmlčení (v 50. letech nepřijat totalitním režimem); návrat k vnitřnímu světu člověka, meditativní lyrice i k příběhům rozvíjejí se 2 linie:
Tvorba 60. let expresivní lyrika, např. sbírky: Bez názvu, Na sotnách, Asklépiovi kohouta; posmrtně vydány sbírky Předposlední, Sbohem? – záměrná provokativnost, extrémnost výrazů, zkratkovitost, útržkovitost, tázavost, nápověď; experimenty se slovy, neologismy; poezie náročná, čtenářsky nesnadně přístupná a srozumitelná
Tvorba 60. let tvorba příběhová, lyrickoepická: Příběhy meditativní skladba Noc s Hamletem (s epilogem Noc s Ofélií); střetání zla (malost nebo osudovost) s touhou po harmonii a kráse; noční rozmluva básníka s Hamletem × filozofický dialog o smyslu bytí, dějinách, o dobru a zlu, o poslání poezie: ”Umění je nářek, něco pro někoho, nic pro všecky; – – Atonální harmonie.”
Noc s Hamletem (1964) nikoliv obráceně!” dodal a pokračoval: „Tím větší báseň, čím větší básník, nikoliv obráceně!” dodal a pokračoval: „A jsi už velký básník, ptáš-li se, s kým se zatratit ... Umění jako dílo, abys nezpyšněl... Říkám ti, že umění je nářek, něco pro někoho, nic pro všechny, neboť už tím, že doufáš, jsi v budoucnosti... Stále nás něco přesahuje, protože i láska je jenom část naší jistoty...Atonální harmonie... A bolest jako trest za to, že i bolest je prchavá...
Nebo je tomu tak, jako by se lidská pomoc, která by mohla pomoci, vymlouvala na pomoc boží? Nevím, ale už tvarem některých lidí uvědomil jsem si úměrný obsah chobotnice...” Vysvětlete promluvu na začátku ukázky Kdo je autorem této promluvy? Jaký význam mají textu tři tečky? Vyznačte v textu pasáž, která se zabývá posláním poezie. Podtrhněte v textu slovo cizího původu (vysvětlete jej)
JAK? (Bolest, 1965) Jak žít? Jak být prostý a být doslovný? Vždycky jsem hledal slovo, které bylo vysloveno jen jednou, ba slovo, které dosud nebylo vysloveno vůbec. Měl jsem hledat slova všední. I k neposvěcenému vínu nelze už nic přimísit...
Jaké otázky si autor pokládá? Pojmenujte tento typ poezie. Podtrhněte slova se stejným slovním základem.
NENÍ (Bolest, 1965) Není lhostejné, kde právě jsme. Nebezpečně se k sobě blíží některé hvězdy. Také zde dole dochází k násilnému odloučení milenců jen proto, aby se čas zrychlil o tlukot jejich srdcí. Jen prostí lidé nehledají štěstí...
Pokuste se interpretovat báseň Vysvětlete název básně Podtrnhěte v textu básnické prostředky a pojmenujte je jazykovou rovinu básně
Holanův přínos osobitá, filozoficky laděná náročná poezie bohatství jazykových prostředků – novotvary (kráčivec, loučenec, obsvětí, trialog), mnohovýznamová pojmenování, slova z technických oborů (verš v radiaci), složité metafory, nezvyklý způsob vyjádření (”Budu křížit slova”)
CITACE KŘIVÁNEK, Vladimír. Vladimír Holan básník. Praha: Aleš Prstek, 2010, ISBN 978-80-904164-4-4. JANOUŠEK, Pavel a kol. Slovník českých spisovatelů od roku 1945. Praha: Brána, 1995, ISBN 80-85946-16-5. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk a literatura. Praha: Fragment, 2007, ISBN 978-80-253-0468-6. http://www.spisovatele.cz/vladimir-holan http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=6