Současná společnost a životní styl, generační problémy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Veronika Dostálková MBA OSOBNÍ A RODINNÝ ROZPOČET Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Advertisements

Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Daně Co si myslíš o daních ty? Je v pořádku, že existují?
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY ČESKÝCH DOMÁCNOSTÍ Michaela Brázdilová Šárka Šustová Tisková konference,
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0701_HRUBÁ M. Téma: Pojem _HRUBÁ MZDA Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Lidská společnost digitálního věku
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_26_Státní rozpočet Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Hospodaření a tvorba ceny Výchova k občanství 7. ročník.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_IVOVACE_2301_STAV FINANCÍ Téma: Pojem F. G._ ZJIŠTĚNÍ STAVU FINANCÍ.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Název projektu: Moderní škola
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
VY_32_INOVACE_10_08_hospodaření domácnosti, příjmy a výdaje
Vzdělávací oblast: MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE
Digitální učební materiál
Místní rozpočtové jednotky
Správa sociálního zabezpečení
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
• Datum: od • Projekt: Kvalitní výuka
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
REZERVY ČESKÉHO TRHU PRÁCE A JEHO BUDOUCNOST
Děti odsouzených rodičů z hlediska sociálně – právní ochrany dětí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Správa sociálního zabezpečení
Společnost a její typologie
Katedra veřejné ekonomie
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Životní cyklus.
Název projektu: Moderní škola
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Téma 11 Odstraňování chudoby (Poverty Relief).
EU_62_A_sada 1_18_M_Rozpočet domácnosti_Pol
Práva a povinnosti členů rodiny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Mapování regionální potřebnosti seniorských služeb a podpory
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rozpočet a druhy rozpočtu (prezentace)
Projekt Rozumíme penězům
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Globalizace Milena Tichá
Transkript prezentace:

Současná společnost a životní styl, generační problémy

Postmoderní společnost – nástup světa spotřeby a volného času, společnost informačního věku, konzumerismus (tendence, chování nadměrně nakupovat a hromadit předměty a požitky za účelem zvyšování osobního štěstí) Postindustriální společnost – klíčovou roli převzaly technologie a informace, výroba ustupuje, do popředí jde obchod a služby (Vaňkovka) Informační společnost - - žijeme ve světě založeném na vzdělání, znalostech, informacích Konzumní společnost - taková, kde dochází ke spotřebě materiálů v přemíře nad základními potřebami. („potřebuji si koupit“ se mění na „chci si koupit“) Globalizace – proces propojování jednotlivých částí světa ve všech oblastech (ekonomika, průmysl, obchod, služby, vzdělání, informace, práce, politika, …. (kladné i záporné důsledky)

Sociální problémy české společnosti Nepříznivý demografický vývoj (snižující se porodnost a sňatečnost, stárnutí české populace) Sociální soudržnost společnosti – chybí hodnoty tradiční společnosti Snižuje se pocit bezpečí, osobní i kolektivní – hrozby terorismu, strach ze zbraní hromadného ničení, korupce, zneužívání moci,… etnocentrismus, rasismus, netolerance

Etnocentrismus, rasismus, netolerance Etnocentrismus – tendence posuzovat odlišné kultury, jejich zvyky, tradice a hodnoty z perspektivy kultury vlastní. Nadřazení jedné kultury nad druhou. Rasismus – názor, že jedna rasa je nadřazena nad druhou, a to na základě odlišných vnějších znaků – barvy pleti (bílá rasa, černá rasa, žlutá rasa) Netolerance – snaha uškodit jedinci, s jejímž názorem nesouhlasím; neztotožnění se s něčím

Porodnost, sňatečnost Nižší od 90. let 20. století 3 důvody : více šancí k osobní realizaci, jiná forma párového soužití ekonomické důvody – velké náklady se založením rodiny strukturální důvody – věkový nepoměr mezi mužem a ženou

Stárnutí populace zvyšuje se podíl osob starších 60 – 65 let nízká porodnost a prodlužování střední délky života nemalé sociální problémy populace v produktivním věku financuje důchody starým lidem – problém nezaměstnanosti (řešení – zvýšení hranice odchodu do důchodu, zvýšení daní, důchodová reforma - samofinancování)

Rozpočet rodiny obsahuje měsíční příjmy (čisté) a výdaje Příjmy (P) – pravidelné – mzda, sociální dávky - nepravidelné – odměny, úroky - jednorázové – prodej majetku Výdaje (V) - pevné – splátky, hypotéky, SIPO - kontrolovatelné – oblečení, jídlo, telefon, benzín,…. - jednorázové – dovolená, koupě nového spotřebiče

P < V – schodek (deficit) P = V – vyrovnaný rozpočet Rozpočet rodiny P > V – přebytek P < V – schodek (deficit) P = V – vyrovnaný rozpočet

Příklad rozpočtu rodiny Osobní příjmy Osobní výdaje Pravidelné Pevné Čistá mzda otce 13370 Nájemné 8000 Podnikání otce 8130 Splátka úvěru 5000 Rodičovský příspěvek (matka) 7600 Penzijní spoření 1000 Celkem 37500 14000 Nepravidelné Kontrolovatelné Úroky, podíly na zisku Provoz domácnosti 2000 Provoz auta Jídlo 12000 Oblečení Zábava 20000 Celkové příjmy Celkové výdaje 34000

Domácí úkol! Hospodářský výsledek = Celkové příjmy – Celkové výdaje Hospodářský výsledek = 37500 – 34000 = 3500,- Kč (Rodině každý měsíc zůstane 3500,- Kč) Domácí úkol! Sestavte dle příkladu rodinný rozpočet vaší rodiny a zjistěte hospodářský výsledek. (Vypracujte na samostatný papír typu A4.)