Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák REDOXNÍ REAKCE ELEKTROLÝZA výroba chloru „elektrolyzér“ rozklad vody.
Advertisements

Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Č ÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU VYS_32_INOVACE_495_Fixační přípravky NÁZEV ŠKOLY Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_489_Peroxid vodíku. NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/15 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zdeňka Soprová, Bc. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Elektrický proud Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Protýkání a plnění hovězího masa
VYS_32_INOVACE_488_Hodnota pH. NÁZEV ŠKOLY
Vedení elektrického proudu v látkách
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Poměr.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
OBSAHY ROVINNÝCH ÚTVARŮ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Procvičení a upevnění učiva
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Měření elektrického proudu
Autor: Mgr. Jitka Šteflová Název: VY_12_INOVACE_14_Teplota a čas
všechny animace a obrázky - archiv autora
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ELEKTRICKÝ PROUD.
Ivan Lomachenkov Překlad R.Halaš
VY_32_INOVACE_
Přesnost a chyby měření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Informatika – Průměr a min-max
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0891 Číslo materiálu VYS_32_INOVACE_05_Elektrolýza – měření náboje Název školy Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední odborná škola řemesel a služeb, Strakonice, Zvolenská 934 Autor Ing. Václav Opatrný Tematický celek Elektrotechnika Ročník 1. ročník Datum tvorby 12.7.2012 Anotace Metodický pokyn Zajímavá elektrolýza – úkol pro několik skupin žáků. Základem demonstrace je elektrochemická metoda, vedoucí k ověření velikosti elementárního náboje (náboje jednoho elektronu). Využívá se poznatků z vedení elektrického proudu a stanovených hodnot fyzikálních konstant. Měření měrného náboje elektronu je popsáno v různých zdrojích na základě působení elektromagnetického pole na svazek letících elektronů. Pro žáky prvních ročníků je tento známý a velmi jednoduchý pokus vhodnější. Pomůcky lze snadno obstarat. Nejprve je třeba žáky seznámit s myšlenkou, jak lze pomocí elektrolýzy určit počet molekul plynu, který by se za normálních podmínek co nejvíce podobal ideálnímu plynu. Dalším úkolem pro jednotlivé skupiny je získání informací o Lochsmidtovo čísle (např. Wikipedie). Pak následuje informace o použitých pomůckách a zadání úkolu. Nakonec společnými silami a pomocí sdělení posledního snímku stanovit postup, jak se pokusem dopracovat k co nejpřesnější hodnotě elementárního náboje. Důraz je kladen na samostatný úsudek žáků.

Měření náboje elektronu Zajímavá elektrolýza Úkol pro tři skupiny Úvodní úkol: Pomocí Internetového spojení získejte co nejlepší informace o Loschmidtovo čísle. Údaje zapište do pracovního sešitu a jednotlivý určený mluvčí každé skupiny je před ostatními přednese.

Pomůcky Zadání úkolu Pomůcky a zadání úkolu El. obvod Měřící zařízení Ampérmetr Plochá baterie 2 jehly jako elektrody Měřící zařízení Injekční stříkačka Skleněná nádobka Stopky (hodinky) Elektrolyt Roztok kyseliny sírové z akumulátoru automobilu Zadání úkolu Pomocí výše uvedených pomůcek navrhněte postup, jak zjistit velikost náboje jednoho elektronu qe pomocí elektrolýzy roztoku kyseliny sírové Pomocné informace: množství elektrolytu odměřeného do injekční stříkačky musí být celočíselným násobkem mililitru elektrolytu.

Obrazové materiály – archiv autora Měříme procházející proud I a čas elektrolýzy t  Q = I.t Každé vyloučené molekule vodíku odpovídá průchod dvou elektronů obvodem N  počet vyloučených molekul vodíku zjistíme na základě poznatků o plynech Pokud se spokojíme s hrubším určením náboje elektronu, můžeme za počet N vyloučených molekul vodíku (za normálních podmínek) v 1ml plynu použít číslo 2,7.1019 (Loschmidtovo číslo) Toto číslo dostaneme, když Avogadrovu konstantu vydělíme objemem molu v 1ml plynu 1 2 3 4 5 ml H2 FeSO4 qe = I.t 2N + 4,5 V A qe = 1,602.10-19 C Obrazové materiály – archiv autora

Postup při vlastním měření Bezpečnostní podmínky pokusu – odměření celočíselného násobku 1 ml roztoku kyseliny sírové ve vhodném pracovním prostředí z předem připravené nádobky (kádinky) Příprava elektrického obvodu a časomíry Při samotném pokusu čekáme, až se vyvine 1 ml objemu vyloučeného vodíku Zapíšeme velikost procházejícího proudu a čas, potřebný na vytvoření výše uvedeného objemu vodíku Zapíšeme všechny okolnosti, které mohly ovlivnit přesnost měření Vypočteme náboj 1 elektronu: qe = I.t 2N Výsledek porovnáme s udávanou hodnotou elementárního náboje: qe = 1,602.10-19 C

Pracovní list – Zábavná elektrolýza Název skupiny: Použitá hodnota Lochsmidtova čísla: Velikost protékajícího proudu: Čas do vyloučení 1 ml vodíku: Vypočtený náboj 1 elektronu: Zhodnocení pokusu (jak velká byla odchylka od skutečné velikosti elementárního náboje, co způsobilo nepřesnost měření):