Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_V_KANCELARI_KONVERZAC E_PREZENTACE_18 Název školyStřední.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_V_RESTAURACI_PREZENTA CE_11 Název školyStřední škola.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ RODINNE_PRAVO_ZANIK_MANZELSTVI_15 Název školyStřední škola služeb, obchodu.
Využití ovoce v kuchyni
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Peckové ovoce Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Grafické programy Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Plánování ve školní tělesné výchově
Oděvní zboží Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Technologický postup Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Úvod do filozofie.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Název projektu: Moderní škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ÚVOD - ETIKETA Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Filozofické disciplíny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tkaniny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výtvarné umění starověkého Egypta
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Obecné výklady o důkazech
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0479 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_HLAVNI_FILOZOFICKE_DISCIPLINY_02 Název školy Střední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník 4. Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Občanská nauka Tematický okruh Člověk a svět Téma Hlavní filozofické disciplíny Jméno autora Mgr. Tomáš Vašata Vytvořeno dne 3. 9. 2013 Metodický popis (anotace) Prezentace vytvořená v programu MS PowerPoint vyjmenovává a stručně charakterizuje základní filozofické disciplíny. Prezentaci lze rovněž uložit ve formátu PDF a poskytnout ji žákům k jejich mimoškolnímu vzdělávání.

2. hodina Hlavní filozofické disciplíny Plán hodiny: Úvodní část Opakování 1. hodiny Hlavní filozofické disciplíny Shrnutí, fixace poznatků

Hlavní filozofické disciplíny šíře otázek, kterými se filozofie zabývá je veliká  mnoho filozofických disciplín, neexistuje jedno shodné dělení teoretické filozofické disciplíny: zabývají se nejobecnějšími otázkami života, člověka, světa ontologie gnozeologie filozofická antropologie praktické filozofické disciplíny: zabývají se otázkami lidského umění žít etika estetika plnohodnotnou filozofickou disciplínou jsou i dějiny filozofie zachycující vývoj lidského myšlení

Ontologie z řeckého „on“ = vše, co jest hlavním tématem je problematika bytí bytí = jsoucno = označení pro všechno, co existuje, co nás obklopuje a je součástí našeho světa (věci, myšlenky, představy) tyto věci lze kategorizovat dle mnoha hledisek, jedno mají společné, že jsou  JSOUCNO Jak a proč věci jsou? Kde je pravá skutečnost? řešení těchto ontologický otázek je velmi důležité pro každého člověka (např. otázka smrti a odpověď na ni či otázka chování se k Zemi) = mají pro praktický život každého z nás význam, ačkoliv si to člověk ani neuvědomuje existuje řada způsobů řešení ontologických otázek, dle toho vznikly termíny jako monismus, dualismus, pluralismus, materialismus, idealismus

Gnozeologie z řeckého „gnósis“ = poznání zabývá se zkoumáním lidského poznání – snaží se určit, za jakých podmínek je poznání možné, do jaké míry jsou věci poznatelné, jaký je vztah poznání ke skutečnosti lidské poznání se opírá o smyslové vnímání a zkušenost a snaží se dané jevy vysvětlit, poznat, odpovědět na otázku Proč? dle toho, jaké existují názory na poznání, rozlišujeme řadu gnozeologických postojů: realismus – věci jsou takové, jak je vnímáme skepticismus – zaměřeno na neustálé prověřování informací empirismus – poznání vycházející ze zkušenosti senzualismus – poznání pouze na základě smyslů racionalismus – zásady poznávacího procesu jsou našemu rozumu vrozené při poznávání vždy rozlišujeme objekt (co je poznáváno) a subjekt (kdo poznává) poznání

významným pojmem gnozeologie je pravda (Aristoteles - shoda naší představy s realitou, dle jiné definice je pravdivé to, co je logicky bezrozporné) zpočátku byla součástí gnozeologie i logika – nauka o správném usuzování, dnes je již samostatnou vědou

Filozofická antropologie zabývá se člověkem jako celkem, jeho základními charakteristikami a postavením člověka ve společnosti řeší jak člověk přemýšlí, jaké má místo v celku světa, jakou roli hraje v jeho životě to, že ví o své existenci otázky se týkají hlavně smyslu života, štěstí, lásky, smrti

Etika nauka o lidském chování z hlediska dobra a zla, o mravnosti Estetika nauka o kráse, o lidské tvořivosti z hlediska krásy

Zdroje Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN 80-86285-68-5 Maturitní otázky – Občanský a společenskovědní základ, Fragment, 1. vydání, 2008, ISBN 978-80-253-0600-0 Občanská nauka pro střední odborné školy, SPN, Praha 2003, ISBN 80-7235-233-4 Základy filosofie, etiky pro střední školy, Fortuna 1995, ISBN 80-7168-221-7 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Děkuji za pozornost a přeji hezký den 