Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0479 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_HLAVNI_FILOZOFICKE_DISCIPLINY_02 Název školy Střední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník 4. Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Občanská nauka Tematický okruh Člověk a svět Téma Hlavní filozofické disciplíny Jméno autora Mgr. Tomáš Vašata Vytvořeno dne 3. 9. 2013 Metodický popis (anotace) Prezentace vytvořená v programu MS PowerPoint vyjmenovává a stručně charakterizuje základní filozofické disciplíny. Prezentaci lze rovněž uložit ve formátu PDF a poskytnout ji žákům k jejich mimoškolnímu vzdělávání.
2. hodina Hlavní filozofické disciplíny Plán hodiny: Úvodní část Opakování 1. hodiny Hlavní filozofické disciplíny Shrnutí, fixace poznatků
Hlavní filozofické disciplíny šíře otázek, kterými se filozofie zabývá je veliká mnoho filozofických disciplín, neexistuje jedno shodné dělení teoretické filozofické disciplíny: zabývají se nejobecnějšími otázkami života, člověka, světa ontologie gnozeologie filozofická antropologie praktické filozofické disciplíny: zabývají se otázkami lidského umění žít etika estetika plnohodnotnou filozofickou disciplínou jsou i dějiny filozofie zachycující vývoj lidského myšlení
Ontologie z řeckého „on“ = vše, co jest hlavním tématem je problematika bytí bytí = jsoucno = označení pro všechno, co existuje, co nás obklopuje a je součástí našeho světa (věci, myšlenky, představy) tyto věci lze kategorizovat dle mnoha hledisek, jedno mají společné, že jsou JSOUCNO Jak a proč věci jsou? Kde je pravá skutečnost? řešení těchto ontologický otázek je velmi důležité pro každého člověka (např. otázka smrti a odpověď na ni či otázka chování se k Zemi) = mají pro praktický život každého z nás význam, ačkoliv si to člověk ani neuvědomuje existuje řada způsobů řešení ontologických otázek, dle toho vznikly termíny jako monismus, dualismus, pluralismus, materialismus, idealismus
Gnozeologie z řeckého „gnósis“ = poznání zabývá se zkoumáním lidského poznání – snaží se určit, za jakých podmínek je poznání možné, do jaké míry jsou věci poznatelné, jaký je vztah poznání ke skutečnosti lidské poznání se opírá o smyslové vnímání a zkušenost a snaží se dané jevy vysvětlit, poznat, odpovědět na otázku Proč? dle toho, jaké existují názory na poznání, rozlišujeme řadu gnozeologických postojů: realismus – věci jsou takové, jak je vnímáme skepticismus – zaměřeno na neustálé prověřování informací empirismus – poznání vycházející ze zkušenosti senzualismus – poznání pouze na základě smyslů racionalismus – zásady poznávacího procesu jsou našemu rozumu vrozené při poznávání vždy rozlišujeme objekt (co je poznáváno) a subjekt (kdo poznává) poznání
významným pojmem gnozeologie je pravda (Aristoteles - shoda naší představy s realitou, dle jiné definice je pravdivé to, co je logicky bezrozporné) zpočátku byla součástí gnozeologie i logika – nauka o správném usuzování, dnes je již samostatnou vědou
Filozofická antropologie zabývá se člověkem jako celkem, jeho základními charakteristikami a postavením člověka ve společnosti řeší jak člověk přemýšlí, jaké má místo v celku světa, jakou roli hraje v jeho životě to, že ví o své existenci otázky se týkají hlavně smyslu života, štěstí, lásky, smrti
Etika nauka o lidském chování z hlediska dobra a zla, o mravnosti Estetika nauka o kráse, o lidské tvořivosti z hlediska krásy
Zdroje Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN 80-86285-68-5 Maturitní otázky – Občanský a společenskovědní základ, Fragment, 1. vydání, 2008, ISBN 978-80-253-0600-0 Občanská nauka pro střední odborné školy, SPN, Praha 2003, ISBN 80-7235-233-4 Základy filosofie, etiky pro střední školy, Fortuna 1995, ISBN 80-7168-221-7 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Děkuji za pozornost a přeji hezký den