NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Vzduch – 8.ročník Mgr. Jitka Říhová.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_22_4_RISKUJ_VODA, VZDUCH, OHEŇ Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceVýznam.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Základní škola T. G
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město, příspěvková organizace
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vlastnosti plynů.
Změny skupenství látky
Základní škola a mateřská škola Damníkov
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Znečištění ovzduší Obr. 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Období: leden až květen 2012
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_16_Halogeny
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Vzduch je stejnorodá směs chemických látek plynný roztok
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vlastnosti plynů.
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
Vzduch.
Člověk a jeho svět 3. ročník
Neživá příroda - vzduch
3.1 Surovina zdarma Kyslík má široké využití v průmyslu: - při výrobě oceli, při sváření a řezání kovů, v lékařství (dýchací přístroje), v raketové.
Složení a funkce atmosféry
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3. 2. 2. 3. F 09 TEMA: Chemie 8 - Vzduch ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976

Vzduch Anotace: Tento DUM je určen pro žáky 8. ročníku ZŠ. Cílem je rozšířit si poznatky o složení vzduchu, významu jednotlivých složek vzduchu a jeho průmyslovém využití, zabývat se problematikou ochrany ovzduší.

je směs látek, které vytvářejí plynný obal Země - atmosféru Vzduch je směs látek, které vytvářejí plynný obal Země - atmosféru  

Vzduch Je látka, bez které se denně neobejdeme a je základní podmínkou života. Člověk vydrží asi 30 dnů bez jídla, asi 3 dny bez tekutin a pouhých 5 minut nedýchat. Složky vzduchu byly postupně objevovány a pojmenovány od poloviny 18. století: dusík, kyslík, oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny apod.

Složení vzduchu 78% dusíku, 21%kyslíku, 1% jiných látek jako např. oxidu uhličitého, vodní páry, vzácných plynů, mikroorganismy, ozon, částečky prachu apod.

Využití: destilací zkapalněného vzduchu se získává kyslík, dusík popř Využití: destilací zkapalněného vzduchu se získává kyslík, dusík popř. vzácné plyny Kyslík dýchací přístroje (lékařství, hasiči, horolezci, potápěči,..), při sváření a řezání kovů ve směsi s dalšími plyny, v raketové technice tlakové lahve jsou označeny modrým pruhem (hoří modrým plamenem) Dusík ochranná atmosféra (nepodporuje hoření) např. při přelévání některých hořlavin chladivo (vysoké zmrazení) k výrobě dalších látek (např. čpavku) tlakové lahve mají zelený pruh Vzácné plyny atmosféra pro osvětlovací tělesa (např. neon - barevné neonové trubice v reklamě)

Výroba kapalného vzduchu Vzduch je jednou z nejvýznamnějších surovin. Zkapalněný vzduch se získává několikanásobným rozepnutím stlačovaného plynu a následným ochlazením, až dojde ke zkapalnění. Dusík destiluje při teplotě -196° C, kyslík při -183° C a argon při -186° C.

Vzduch a hoření Hoření je zdrojem tepla a světla a nezbytnou podmínkou k přípravě jiných látek. Oheň je řízené hoření v omezeném prostoru. Nekontrolované hoření se nazývá požárem.

Hašení požáru je založeno na: ochlazení hořící látky zamezení přístupu vzduchu K hašení se využívá u malých požárů např. deka (zamezení přístupu vzduchu), hasicí přístroje, voda, písek a další materiály.

Látky můžeme rozdělit na: hořlavé nehořlavé papír, dřevo, nafta, hořčík – látky se mohou lišit teplotou vzplanutí např. hořčík nezapálíme zápalkou sklo, kámen, azbest, …

Zamoření ovzduší největší znečišťovatelé jsou tepelné elektrárny (v současné době musí mít odsiřovací zařízení), spalování pevných paliv zejména v domácnostech (spalování látek, které mají jedovaté zplodiny - např. plasty, syntetické materiály apod., výfukové plyny automobilů)

Znečištění vzduchu Za běžných podmínek se stoupající nadmořskou výškou, klesá tlak i teplota vzduchu. V případě bezvětří a jasných nocí může dojít k situaci, kdy se spodní vrstva ochlazuje například od sněhu. V těchto případech může teplota vzduchu směrem vzhůru stoupat a vzniká teplotní inverze. V místech velkého znečištění vzniká smog (z anglického smoke-kouř a fog-mlha). Smogem označujeme směs mlhy, kouřových zplodin a prachu.

Teplotní inverze. Ta brání promíchávání vzduchu a zplodiny z komínů, znečištění z výfukových plynů apod. zůstávají při zemi. Průvodním znakem tohoto počasí bývají často i mlhy. Tento stav počasí je označován jako „špatné rozptylové podmínky“. Často bývá doprovázen doporučení o nevycházení ven osobám s dýchacími problémy a malým dětem a nevětrání. Dochází i k omezení například dopravy ve městech apod.

Zajímavosti: Atmosféra Plícemi člověka projde za den 12 kg vzduchu. Z něho se uplatní asi 0,7 kg kyslíku k uvolňování energie potřebné pro další život. Atmosféra Není jen zemská. Umělá a. – vytváří se v uzavřených prostorách – v kosmických lodích, v ponorkách, kde je třeba neustále upravovat složení vzduchu, které se mění při dýchání Ochranná a. – vytváří se při výrobě, skladování a přepravě reaktivních látek – hořlavin – tvoří ji kromě dusíku i argon Upravená a. – prodlužuje trvanlivost skladované zeleniny a ovoce. V obalech se záměrně zmenšuje množství kyslíku a zvětšuje množství oxidu uhličitého.  

Zdroje a citace BENEŠ,CSC., Prof. RNDr. Pavel, PhDr. Václav PUMPR,CSC. a Doc. RNDr. Jiří BANÝR, CSC. Základy praktické chemie: pro 8. ročník základní školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Nakladatelství FORTUNA, 2006. ISBN 80-7168-879-7. Office.com: Obrazky [online]. 2012 [cit. 2012-02-23]. Dostupné z: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/