Benchmarking jako EBL metoda v KUK MU Brno

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Advertisements

Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Otázky a odpovědi Sekce veřejných knihoven SKIP
7. setkání zástupců krajů Mgr. Marcela Stratilová pracovník pro EV, oddělení mládeže a sportu, KÚOK.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Výzkumné infrastruktury Mgr. Inka Vaverková Praha, 8. února 2016.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Hodnocení kvality výuky 2014 – 2015 LS Říjen 2015.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
ORIENTAČNÍ TÝDEN PRO STUDENTY PRVNÍCH ROČNÍKŮ Knihovnické a informační zdroje Petr Urválek Ústřední knihovna UK 1.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
VÝKON REGIONÁLNÍCH FUNKCÍ V ROCE 2016
Jsou venkovské školy horší než městské?
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
Dokument KAP MSK - obsah
VÝKON REGIONÁLNÍCH FUNKCÍ V ROCE 2016
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Seminář Evaluace poskytovatelů „Zajištění vybraných služeb sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z.
9. mezinárodní konference ICTfórum/Personalis 2005
Místní rozpočtové jednotky
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Strategické plánování
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Účetnictví – význam informací
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Odbor školství mládeže a sportu Oddělení školské ekonomiky
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2015 Liberec.
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Vědeckovýzkumný IS Milan Šorm.
Setkání zaměstnanců FHS
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 12. prosince 2013 Liberec.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích
Zlata Houšková, Vít Richter
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Uživatelská příručka DuoTrainin
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Propagace FZS TUL a jejich stávajících i nově akreditovaných oborů
Autoevaluace z pohledu
Centralizované rozvojové projekty 2017
Dobré jméno otevírá dveře budoucnosti
KNIHOVNA UNIVERZITY PALACKÉHO V OLOMOUCI
ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR, z.s.
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Život bez střeva , Praha.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Ustavující jednání Řídícího výboru MAP II, Praha 1
Transkript prezentace:

Benchmarking jako EBL metoda v KUK MU Brno Zdeňka Dohnálková, Knihovna univerzitního kampusu 2.12.2010

Popis: využití kvalitativních a kvantitativních metod výzkumu Zaznamenané údaje, získané sběrem dat z vlastní činnosti (statistiky, průzkumy, protokoly) kvantitativní i kvalitativní Hodnocení a porovnání těchto dat s dalšími knihovnami (assessment, metrics) Rozhodnutí na věcném základě (evidence-based librarianship EBL)

Cíl: snaha o zlepšení praxe Provozujeme služby v reálném světě, spravujeme rozpočty, rozšiřujeme sbírky, řešíme praktické problémy: Víme, na jaké úrovni naše služby jsou? Očekávají naši uživatelé právě toto? Pracujeme efektivně a ekonomicky? Sledujeme nové trendy a informace? Jsou zaměstnanci schopní a kvalifikovaní? Jak to dělají jiní? Lépe než my?

Co použít a proč? Chceme tedy znát dopad a hodnotu své činnosti (pro zřizovatele, uživatele) Užití metod měření výkonu a benchmarkingu nám pomůže najít odpovědi Důležité právě v době ekonomické nejistoty, tedy TEĎ

K čemu nám to bude? Zdůvodnění výdajů a existence Měření činnosti, úspěchu Zlepšení služeb Srovnání s ostatními Zjištění měnícího se chování a potřeb uživatelů Změny v nabídce služeb (formy, obsah) Marketing a propagace Zmapování činnosti Rozhodnutí na základě dat, ne předpokladů a odhadů, tedy opět EBL

Měření výkonu v KUK KUK jako nová knihovna – potřeba ověření celkových výkonů, srovnání Potřeba zjištění slabých a silných stránek(očekávání uživatelů, nové technologie, změna konkurenčního prostředí knihoven) Evaluace služeb a vzdělávání

Účast KUK v BIX Podpisem smlouvy o spolupráci mezi německým knihovnickým spolkem a KUK. Harmonogram odevzdání dat: data za uplynulý rok sbírají u VŠ do 31.3. Výsledky zveřejněny v průběhu června. Do 31.12. je možné účast ukončit. Vstupní roční poplatek 170 EUR.

Struktura BIX Indikátory pro: Zdroje a infrastrukturu, Využívání, Efektivita, Rozvoj (BSC, IFLA) Z každého zaslaného ukazatele je vypočten index, který pak lze porovnat s vypočtenou střední hodnotou (průměr), nejnižší hodnotou a nejvyšší hodnotou. Každá knihovna tedy může u jednotlivého ukazatele sledovat, v čem se může zlepšit a v čem vyniká.

Oblast Nabídka 7 ukazatelů: Plocha pro uživatele v m2 Počet členů základní uživatelské skupiny Personál knihovny (přepočtený stav) Výdaje za nákup zdrojů Výdaje na nákup EIZ/digi Výdaje za zdroje bez vazby Týdenní provozní doba

Oblast Využívání: Fyzické návštěvy Počet přístupů (virtuálních návštěv) na domovskou stránku knihovny a startovní stránku online-katalogu) Účast na školeních – uživatelé Počet výpůjček (bez prodloužení a rezervací) Počet výpůjček (bez prodloužení a rezervací) s počtem MVS Spokojenost uživatele – není dosud v BIX sledována, bude od r. 2011

Oblast Efektivity: Výdaje knihovny bez investičních výdajů Počet aktivních uživatelů (interních z VŠ) Výdaje na personál Počet nakoupených médií Počet zaměstnanců (FTE) ve zpracování fondů Počet zaměstnanců ze služeb a MVS Výpůjčky bez prodloužení + MVS aktivní, MVS pasivní

Oblast Rozvoje: Vzdělávání zaměstnanců (hodiny přepočtené na pracovní dny) Počet personálu hrazeného zřizovatelem Finanční prostředky knihovny od zřizovatele Finanční prostředky vysoké školy bez ostatních finančních prostředků (mimo granty a další mimorozpočtové zdroje) Generované prostředky, jakož i ostatní finanční prostředky a zvláštní a prostředky získané knihovnou Celkové finanční prostředky knihovny Personál pro EIZ a IT

Další ukazatele 28 – 38 jsou data, potřebná pro výpočet indexu (základní data o knihovně a obsluhované populaci): Kategorie v BIX (formální členění) Centrální prostředky na konsorcia, které nejdou z rozpočtu knihovny Poznámky ke zvláštním úkolům a zaměření knihovny Počet zahrnutých knihoven Aktivní vypůjčovatelé/uživatelé Počet aktivních externistů Počet studentů Počet akademiků Nabízená studijní místa PC osazená místa PC s Internetem

Sběr dat v KUK Kvantitativní ukazatele převzaty ze statistického výkazu Roční výkaz o vysokoškolské knihovně MŠMT V21-01 část dopočítávána ručně z výstupů AKS ALEPH či další evidence (průběžné sledování počtu např. hodin vzdělávání zaměstnanců a uživatelů – součty) Další data z údajů administrativy VŠ BIX neměří kvalitativní ukazatele, nutnost vlastních výzkumů spokojenosti se službami

KUK v BIX ukázka výstupu v databázi http://www.bix-bibliotheksindex.de KUK srovnávána v rámci 16 dalších akademických knihoven Srovnávání v mezinárodně uznávaném systému

KUK v BIX ukázka výstupu v databázi http://www.bix-bibliotheksindex.de KUK srovnávána v rámci 16 dalších akademických knihoven Srovnávání v mezinárodně uznávaném systému

Zkušenosti Nutná dobrá příprava Zapojení personálu Dlouhodobé sledování Kvalitní příprava podkladů pro sledování, aby byl výsledek měřitelný a vypovídající Nepodceňovat vyhodnocení

KUK V BIX Každopádně úspěch, oceněno zřizovatelem, aplikace dalších měřících nástrojů Víme, jak si stojíme ve srovnání s dalšími akademickými knihovnami v zahraničí Budeme pokračovat v měření