ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín AUTOR: Mgr. Eva Cigániková NÁZEV: VY_32_INOVACE_OV,7_05_MÍT NEBO BÝT TEMA: MÍT NEBO BÝT ? ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.1529
Výukový materiál: EUPŠ _OP VK_Cigániková_OV,7_05_Mít nebo být Šablona: III/2 Sada: OV,7 Autor: Mgr. Eva Cigániková Vytvořeno: prosinec 2011 Ověřeno: 17.1.2012 – VII.třída Ročník: 7 Druh učebního materiálu: Prezentace Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská výchova Tematický okruh: MAJETEK V NAŠEM ŽIVOTĚ Téma: Mít nebo být ? Anotace: Hospodaření s majetkem, konzumní společnost, výhody vlastnictví, ale důležitost přístupu k životu a k vztahům. Hodinu začít brainstrormingem na téma, co potřebujeme ke šťastnému a spokojenému životu. Opakování ústě i písemně na začátku další hodiny. Poznámky:
Čl. 11 Listiny základních práv a svobod Mít nebo být ? Jedním ze základních lidských práv je právo vlastnit majetek. Se svým majetkem můžeme nakládat libovolně, nesmíme jím omezovat druhé. Každý má právo vlastnit majetek jak sám, tak spolu s jiným. Nikdo nesmí být svévolně zbaven svého majetku. Čl. 11 Listiny základních práv a svobod Způsoby získání majetku : aktivní činností – vlastním přičiněním – prací pasivně – bez vlastního přičinění – dědictví, dar, výhra... nečestným obohacováním – podvod, krádež
Vypiš do sešitu všechno, co potřebuješ k tomu, abys byl šťastný a spokojený. Teď si představ, že se musíš pěti věcí vzdát, které to budou, abys byl pořád ještě spokojený ? A teď se musíš vzdát dalších věcí , až ti jich zbyde jen deset, které to jsou ? Jak moc by ti chyběly věci, kterých ses vzdal?
Životní úroveň Péče o majetek Lze hospodařit i s penězi ? jsou podmínky života rodiny, domácnosti (vybavenost bytu). Průměrné podmínky rodiny dávají přehled o životní úrovni celé společnosti. Konzumní společnost vidí smysl života v hromadění a věcí, většinou na úkor životního prostředí. Péče o majetek http://office.microsoft.com/ to je šetrné zacházení, náležitá údržba, správné uskladnění atd. Lze hospodařit i s penězi ? Na to odpoví r o z p o č e t, neboli úvaha, jak naložit s penězi. příjmy výdaje
Sestav rozpočet svého měsíčního kapesného, kdy dostáváš 150,- Kč : (dobrovoník může na tabuli)
Je možné posuzovat kvalitu života jen podle majetku ? Zamysli se nad touto otázkou - Je možné posuzovat kvalitu života jen podle majetku ? http://office.microsoft.com/
„Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci.“ Přečti si obě věty. Jednu z nich si vyber a napiš do sešitu. Tvým úkolem do příští hodiny bude znění vybrané věty vysvětlit. „Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci.“ „Bohatý je ten, kdo je moudrý.“ Příští hodinu tě čeká písemné opakování.
Opakování 1. Jaký je rozdíl mezi pojmem statky a služby? 2. Vysvětli, co si představuješ pod názvem pyramida lidských potřeb 3. Co nebo kdo nám zaručuje vlastnit majetek? 4. Jak dělíme majetek? Uveď příklady 5. Jak můžeme získat majetek? 6. Co si představíš pod pojmem hospodaření s majetkem? 7. Dá se hospodařit i s penězi ? 8. Co je to životní úroveň? (prémiová) – Vysvětli, jak chápeš jednu z vět o majetku. (DÚ)