ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XI_1_14: Tvarosloví- přídavná jména (procvičení učiva) Šablona číslo: XI Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 14 Autor: Mgr. Martin Beneš
Anotace: procvičení učiva o přídavných jménech s ohledem na jazykovou praxi Očekávaný výstup: žáci si formou procvičení zopakují a upevní vědomosti o přídavných jménech Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 13 – 14 let Klíčová slova: druhy přídavných jmen, stupňování přídavných jmen, pravopis přídavných jmen Pomůcky a materiál: interaktivní tabule, písemná forma testu Potřebný čas pro výuku DUM: 25 – 30 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel žákům na interaktivní tabuli nejprve prezentuje jednotlivé úkoly a potom společně cvičení zpracují. Materiál je možno použít jako opakovací test o přídavných jménech pro 8. ročník.
TVAROSLOVÍ Přídavná jména (procvičení učiva)
Co si pamatuješ o přídavných jménech? 1)Najdi a vypiš přídavná jména ve větě: Každý rok se zdatní žáci osmých tříd zúčastní tradičního cyklistického kurzu v Sedmihorkách. 2)Rozděl vypsaná přídavná jména na: tvrdá = měkká =
3)Urči pád, číslo, rod, druh a vzor těchto slov: v hlavní – s novými – k poslednímu – bez Milanova – 4)Převeď tato spojení do množného čísla: krkonošský rodák – pražský umělec – český houslista – hradecký hokejista – maličký ptáček – katolický kněz -
5)Užij tato spojení správně ve větách: Smetanova hudba smetanovská hudba matčina láska mateřská láska
6)Utvoř 2. stupeň těchto přídavných jmen: velký = dobrý = sladký = úzký = vysoký = tenký = lidský = 7)Napiš větu (souvětí) a užij v ní alespoň 3 přídavná jména (každé v jiném stupni):
8)Doplň správně koncovky přídavných jmen: s ciz-m- lidmi, drz- chlapci, ryz- chlapci, ryz- zlato, prav- včel- med, ps- počasí, strýčkov- vzpomíky, řidičov- oči, pozdravuj Novákov-, nov- žáci, potkal bratrov- kamarády, draz- přátelé, dědečkov- králíci, koz- mečení, s mal-m- dětmi, poznal otcov- příbuzné 9)Krátce popiš svoji cestu do školy, užij názvy ulic:
Závěrečný tvůrčí úkol 10)Představ si, že potřebuješ něco prodat. Sestav zajímavý inzerát na prodej a při psaní užij přídavná jména:
Zdroje: http: //office.microsoft.com