Termika VY_32_INOVACE_05-55 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_05_Přírodopis 7.ročník_Vodní ptáci Téma: Vodní ptáci CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: srpen 2011.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Kožní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_8_Kožní soustava Téma: Přírodověda.
PROJEVY ŽIVOTA ŽIVOČICHŮ - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
VY_32_INOVACE_06- Kachna divoká Přírodověda - 5. ročník
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Název školy: ZŠ Karla Klíče, Hostinné Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Plazi II. Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s.
BEZOBRATLÍ VY_32_INOVACE_06-57 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
VY_32_INOVACE_04-16 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Jméno autora výukového materiálu
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Léto v přírodě VY_32_INOVACE_18_03
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková CZ.1.07/1.4.00/
Les v průběhu roku 2 Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zpracovala: Mgr. Jana Ottová
Základní společenstva – skály a hory
Autor: Mgr. Hana Klomínská Datum: říjen 2012
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP (ČaS/I)
VY_52_INOVACE_07_ Hospodářská zvířata
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
SAVCI VY_32_INOVACE_06-52 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola
Základní skupiny živočichů
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Mechanika VY_32_INOVACE_05-08 Ročník: VII. r. Vzdělávací oblast:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Člověk a jeho svět 3. ročník
Neživá příroda - vzduch
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Podzim čaruje … VY_32_INOVACE_02_03
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
1. 1.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Termika VY_32_INOVACE_05-55 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Termika Téma: Jak zvířata hospodaří s teplem Jméno autora: Jaroslava Vondráčková Vytvořeno dne: 12.7.2011  Metodický popis, (anotace): Materiál využívá vědomosti z přírodopisu a pomáhá k propojení s fyzikou.  VY_32_INOVACE_05-55

Jak zvířata hospodaří s teplem Ve všech živých tělech neustále probíhá mnoho složitých chemických reakcí. Tyto reakce potřebují určitou teplotu – ani moc vysokou, ani moc nízkou. Studenokrevní živočichové jsou závislí na okolní teplotě, protože si nevyrábějí vlastní teplo. Většina z nich využívá hlavně sluneční záření. Plazi nebo hadi nemají žádnou srst ani peří, protože tato izolace by jim bránila, aby své tělo na slunci ohřáli. Pro živočicha, který si sám nevyrábí teplo, je výhodnější mít velké tělo, protože to dokáže udržet teplotu bez velkého kolísání. Mnohatunový kolos, například brontosaurus, za dvanáct hodin skoro vůbec nevychladl, a proto se mohl pohybovat i v noci. Jen mláďata dinosaurů, která byla mnohem menší, přes noc vychladla a ztuhla.

Teplokrevní živočichové První savci nebyli závislí na denním teple, protože byli teplokrevní. Mohli lovit i v noci a jejich kořistí byla právě ztuhlá dinosauří mláďata. Protože savci začínali jako noční zvířata, má většina jejich druhů dodnes poměrně špatný zrak – horší než ptáci. Protože vyrábějí teplo, spotřebují savci a ptáci přibližně desetkrát více energie než studenokrevný živočich o stejné hmotnosti. Musí tedy neustále shánět potravu. Aby svou energii zbytečně neztráceli, izolují tepelně svá těla. Obalí se vrstvou vzduchu, který je uzavřen v peří nebo srsti, aby nemohl okolo těla proudit a teplo odnášet. Peří je daleko lepší izolant než srst savců. A jak se brání člověk výkyvům okolní teploty?

Teplokrevní - slon Svojí velkou plochou uši pomáhají slonovi k regulaci tělesné teploty.

Teplokrevní - ptáci Tepelná izolace – peří. Je-li velká zima, ptáci se načepýří.

Teplokrevní - husy Husy a kachny mají víc sádla než slepice. Čím je to pro ně výhodné? Proč si v chladnějším období „probírají“ zobákem peříčka?

Studenokrevní - had Znáš pranostiku: „Na svatého Jiří vylézají hadi a štíři?“ O čem vypovídá?

Studenokrevní - ještěrka Proč říkáme, že se ještěrka na podzim ukládá k zimnímu spánku?

Dinosauři – studenokrevní nebo teplokrevní? Proč je pro živočicha, který si sám teplo nevyrábí, výhodnější mít velké tělo?

Studenokrevní - ryby Proč vydrží dlouho bez potravy a k dýchání jim stačí kyslík rozpuštěný ve vodě, kde je ho daleko méně než ve vzduchu?

Studenokrevní - včela Umí si trochu tepla vyrobit. Víš jak? Létající hmyz kmitá křídly a část pohybové energie se změní na tepelnou energii jejich těl.

Teplokrevní - kočka Co vyjadřuje postoj této kočičky?

Otázky Lidské tělo se brání nejen proti chladu, ale také proti přehřátí. Jak? Proč palčáky chrání před mrazem lépe než prstové rukavice? Proč lidem ve velkých mrazech nejdřív omrznou uši, nos nebo končetiny? Proč se lidé a zvířata v chladu „stočí do klubíčka“? Proč psi za horka vyplazují jazyk? Polární lišky mají menší ušní boltce než jiné druhy lišek. Čím je to pro ně výhodné?

Použitá literatura Použité obrázky: www.office.microsoft.com [online]. c2011 [cit. 2011-07-12]. MACHÁČEK, Martin. Fyzika 8 pro základní školy a víceletá gymnázia. Dotisk 2. vydání. Praha: Prometheus, 2001. ISBN 80-7196-220-1