HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv člověka na životní prostředí
Advertisements

Vliv rekreace a cestovního ruchu na životní prostředí
Ekologické indikátory
Vývoj vztahu člověka k prostředí
ROPA Pavel Kratochvíl.
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Příroda ovlivňuje člověka
PŘÍRODNÍ ZDROJE V EVROPĚ
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Hospodářská činnost člověka. národní hospodářství: lidská činnosti, které se zabývají výrobou, dopravou, prodejme a spotřebou výrobků sektory hospodářství:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Název VM
Česká republika-5 Průmysl
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Vliv dopravy na životní prostředí
Ochrana biosféry – světové přírodní parky a rezervace
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Krajina a krajinná sféra
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Krajina a životní prostředí
Těžební průmysl Martin VRZALA.
Registrační číslo projektu:
Sídla. místo koncentrace hospodářství a ubytování obyvatelstva - jde o základní centrum lidské aktivity. Studiem sídelních útvarů se zabývá věda zvaná.
Ochrana přírody ČR.
Krajina a životní prostředí
Životní prostředí - vše co nás obklopuje - přírodní - příroda
JAK ČLOVĚK PŮSOBÍ NA RELIÉF
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Martin VRZALA. * 1. Obyvatelstvo * 2. Hospodářství, těžba * 3. Průmysl * 4. Zemědělství * 5. Doprava * 6. Hlavní oblasti.
Životní prostředí a chemie
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
ČESKO a jeho krajina.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
KULTURNÍ KRAJINA.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – kationty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Kácení lesů Těžba surovin Člověk a krajina Kulturní krajina.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Úbytek lesů Mizení tropických deštných pralesů, domova pro více jak polovinu živočišných druhů na Zemi, je zřejmě nejvíce patrná ekologická pohroma, které.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Vzájemné vztahy mezi člověkem a ŽP. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_309_ČR ochrana přírody Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Chemické vlastnosti vod Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu chemické vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí.
Globální problémy – úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu intersociální problémy Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 17. Přírodní rezervace Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Krajina Co to je krajina?
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMY - lidské sídlo, město, vesnice
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
Člověk a krajina – průmyslová krajina
Globální problémy lidstva
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ochrana přírody a krajiny
Ekoton rozvrstvení v prostoru
Rozšiřování pouští.
VY_32_INOVACE_280_Typy krajiny
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
VY_52_INOVACE_54_Životní prostředí ČR
Člověk a krajina – vliv člověka
Člověk mění a vytváří krajinu
Rozbor vod obecně.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Transkript prezentace:

HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ

historický vývoj vztahů člověka a prostředí Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu historický vývoj vztahů člověka a prostředí Je určena pro výuku ekologie v 1. ročníku střední školy

historický vývoj vztahů člověka a prostředí PRAVĚK STAROVĚK STŘEDOVĚK NOVOVĚK 

pravěk Člověk se dlouhou dobu podřizoval ekologickým zákonitostem, žil jen ve vhodných oblastech, v malých skupinách a živil se lovem a sběrem. Lidská populace byla malá a rozptýlená. Zásahy do ekosystémů byly nevýznamné, nevedly tedy k narušení přírodní rovnováhy.

starověk Dochází k rozvoji zemědělství, pastevectví, budování větších sídel, měst, k těžbě a zpracování rud, rozsáhlé těžbě dřeva (především pro stavbu obydlí a lodí). Důsledkem bylo už v tomto období rozsáhlé odlesnění a tedy vodní a větrná eroze a změna vodního režimu krajiny a klimatu. V některých oblastech byly změny v tomto období již tak rozsáhlé, že vedly ke zhroucení ekosystémů. S tím je spojen vznik stepí a pouští. U nás došlo ke značnému odlesňování např. v Polabí a na jižní Moravě.  Nedochází však ještě k celkovému postižení biosféry.

středověk V tomto období dochází v Evropě k rozsáhlému kácení lesů spojenému s rozvojem zemědělství a zakládáním nových sídel. S rozvojem řemesel je zase spojeno otevírání dolů a těžba různých surovin. Nedochází však ještě k celkovému postižení biosféry.

novověk Až do nástupu průmyslové revoluce (v Evropě 18. století) se zásahy člověka do přírody příliš neliší od středověku. Zhruba od 18. století se ale stupňuje těžba dřeva jako stavebního materiálu i paliva, dále těžba uhlí, ropy a rud, pokračuje rozvoj zemědělské činnosti. Rozšiřují se města a jsou zakládána nová, zrychluje se osídlování nových území. To vše spolu s rozvojem obchodu vyžaduje stavbu nových komunikací spojenou později s nástupem nových dopravních prostředků (automobil, vlak, letadlo).  Všechny tyto činnosti vedou k postupnému narušování biosféry. 

Zdroje ŠLÉGR, Jiří a kol. Ekologie a ochrana životního prostředí. Praha: Fortuna, 2002, ISBN 80-71688282. Klipart MS PowerPoint