Výukové modely metody a formy Ing. Helena Jedličková, Ph.D. 2014

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

FORMY EDUKACE Beharková Natália. Forma studia: bakalářské kombinované 4. semestr.
Organizace výuky a výukové strategie Školní pedagogika - Teorie vyučování (didaktika) KPP 2015.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Německý jazyk Vánoce Online diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium F. X. Šaldy, Liberec Vyučující: Mgr. Renata Šípová Expert: Mgr. Jana.
Jaké je místo knihovny ve vzdělávacím procesu vysoké školy? Hana Landová SIC ČZU v Praze Celostátní porada vysokoškolských knihoven a 10. listopadu.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Ing. Kateřina Lichtenberková
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické metody Androdidaktika.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Od skupiny ke kooperaci
Pracovní porada Pracovní list.
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Úloha bodového systému
Techniky práce s mentálně postiženými
Pracovní porada Pracovní list.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
UČENÍ.
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
JUDr. Věra Honusková, Ph. D., KMP, PPP
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
3. Metody pedagogické diagnostiky
Metody práce s dětmi Zora Syslová.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Gymnasium Jižní Město Praha
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Organizační struktura
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Digitální učební materiál
Andragogika Vzdělávání.
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Úvodní přednáška pro 1. ročník
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Diagnostika dítěte předškolního věku
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výukové modely metody a formy Ing. Helena Jedličková, Ph.D. 2014 zpracováno dle Maria Bezchlebová, NÚOV maria.bezchlebova@nuov.cz Jaro 2009

Vzdělávací (edukační) proces Vzdělávací proces představuje složitý systém. Vyučování→činnost učitele + Učení→činnost žáka = výuka Učením si žáci osvojují vědomosti a dovednosti (poznatky) návyky postoje, hodnoty a preference rozvíjejí své schopnosti

Modely učení Model direktivního, řízeného učení – převažuje na mnoha školách; žák je objektem cílevědomého, systematického a důsledného působení; rozhodujícím činitelem je učitel. Model výuky, kde je podporována aktivita, samostatnost a tvořivost žáků; vede k autoregulaci jejich učení. Tento model moderní pedagogika preferuje.

Výukové metody Výukovou metodu chápeme jako uspořádaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáků, které směřují k dosažení výchovně vzdělávacích cílů. Důležité! Čím jasněji a přesněji je vymezen cíl výuky, tím lépe mohou být zvoleny metody k jeho naplnění.

Volba výukových metod Kritéria pro volbu výukových metod: principy a pravidla výukového procesu cíle a záměry výuky obsah a metody daného oboru/předmětu úroveň fyzické a psychické vyspělosti žáků zvláštnosti třídy vnější podmínky osobnost učitele

Jak si pamatujeme? 20 % z toho, co pouze slyšíme 30 % z toho, co i vidíme 80 % z toho, co sami formulujeme 90 % z toho, co sami děláme Proto se snažíme co nejvíce používat tzv. aktivizující metody, kdy žáci sami vykonávají činnosti, jimiž se učí.

Klasifikace výukových metod (jedna z možných) Klasické výukové metody metody slovní metody názorně-demonstrační metody dovednostně praktické Aktivizující metody Komplexní výukové metody (podle J. Maňáka a V. Švece: Výukové metody, Brno 2003)

Slovní metody Vyprávění – epická forma, musíme upoutat, mít dynamiku podání, názornost, napínavost Vysvětlování (výklad) – systematický postup, má vést k pochopení a osvojení podstaty jevu nebo funkce předmětu; požadavky: srozumitelnost, logická stavba Přednáška – delší ucelený projev, závažné téma (na ZŠ výjimečně)

Slovní metody: práce s textem Obvykle tím myslíme metodu založenou na zpracování textových informací, např.: vyčlenit klíčové informace uspořádat informace podle určitého kritéria vyjádřit informace graficky vyjádřit informace vlastními slovy zaujmout k informacím vlastní stanovisko interpretovat informace, hodnotit text formulovat otázky k textu

Rozhovor Výukový rozhovor učí formulovat myšlenku, obhájit názor, argumentovat, rozhodovat. Důležité je správně formulovat otázky. Nemají být sugestivní, nejasné, řetězové. Žákova promluva by měla být ucelenou jednotkou myšlenkového pochodu (nemusí to však být celá věta).

Názorně demonstrační metody Předvádění a pozorování Práce s obrazem (ikonickým textem) – rozklad obrazu na prvky, úkoly na pozorování, translační úkoly, interpretační úkoly Vyčleňování informací z obrazu je třeba cvičit. Práce se schématy, přehledy, myšlenkovými mapami

Aktivizující/aktivizační výukové metody Jsou to postupy, které vedou výuku tak, aby se výchovně vzdělávacích cílů dosahovalo hlavně vlastní učební prací žáků (EUR=Evokace Uvědomění Reflexe, ITV=Integrovaná Tématická Výuka, Projekt) přičemž se klade důraz na myšlení a řešení problémů (BOV=Badatelsky Orientovaná Výuka). ☺ Výhody: jsou přitažlivé a zajímavé, spoluvytvářejí příznivé školní klima a dobré výsledky vzdělávání. Nevýhody: náročnost na čas, na přípravu, na vyučování, také na kázeň.

Aktivizující metody diskusní Mají různé varianty, ale vždy v podstatě jde o komunikaci ve skupině o určitém problému. Účastníci si navzájem vyměňují názory, uvádějí argumenty, ujasňují si daný problém nebo jeho řešení. Žáky je třeba učit dovednostem potřebným k diskutování. Diskuse je efektivní nástroj pro výcvik komunikace a pozitivních sociálních postojů.

Aktivizující metody – řešení problémů Metody jsou založeny na kladení problémových otázek, hledání, třídění, vyhledávání, objevování. Před žáky klademe problémy. Problém chápeme jako teoretickou nebo praktickou obtíž, kterou žák musí řešit aktivním zkoumáním, myšlením. Podněcují u žáků samostatné tvořivé myšlení.

Problémové učení - pokračování Fáze řešení problémů: Vymezení problému Analýza problémové situace (co je známé a co je neznámé, co je třeba zjistit, vyhledat, …) Vytváření hypotéz, domněnek, návrhy řešení Ověření hypotéz, vlastní řešení problému Návrat k dřívějším fázím při neúspěchu řešení M. Zelina: postup DITOR definuj problém, informuj se, tvoř řešení, ohodnoť řešení, realizuj řešení

Aktivizující metody situační Vztahují se na reálné problémy ze života nebo z profesní praxe, které představují specifické, obtížné jevy vyvolávající potřebu vypořádat se s nimi, vyžadují angažované úsilí. Podstatu situačních metod tvoří řešení problémového případu, který odráží nějakou reálnou událost, zobrazuje určitý komplex vztahů a okolností, je výrazem střetu různých zájmů atp.

Metody situační - pokračování Metoda je zaměřena na praxi. Pozitivní stránky metody: aktivní sociální učení, řešení konfliktní situace, aplikace teoretických poznatků, emocionální působení, simulace praxe (nebo její demonstrace).

Metody situační - pokračování Základní fáze metodického postupu: prezentace případu (slovní, písemná, obrazová – film) získávání dalších informací (od učitele z jiných zdrojů) řešení případu (individuálně, ve skupině, v plénu, kombinovaně) rozbor variant řešení, diskuse (v malé skupině, v plénu) zhodnocení výsledků a zobecnění závěrů, případně konfrontace s praxí

Aktivizující metody inscenační Podstatou inscenačních metod je situační učení v modelových situacích, tzn. že žáci sami předvádějí určitou situaci. Fáze: Příprava inscenace Realizace inscenace Hodnocení inscenace Inscenace strukturovaná (připravený scénář), nestrukturovaná, mnohostranné hraní rolí.

Komplexní výukové metody – výběr pro naše potřeby (Jsme zvyklí místo o komplexních metodách někdy mluvit o formách nebo o organizačních formách výuky.) Frontální výuka Skupinová a kooperativní výuka Individuální a individualizovaná výuka Projektová výuka BOV=badatelsky orientovaná výuka

Projektové učení Co je projekt? Projekt můžeme vymezit jako komplexní praktickou úlohu (problém, téma) spojené s životní realitou, kterou žáci sami navrhují a řeší teoretickou a praktickou činností, jež vede k vytvoření adekvátního produktu. Propojuje se život, učení a práce.

Průběh řešení projektu Stanovení cíle. Žáci by se měli s cílem a tématem projektu ztotožnit a přijat jej. Vytvoření plánu řešení. Realizace plánu. Např. vyhledávání informací, zajišťování materiálů, pozorování, měření, exkurze, interviewování osob, pořizování dokumentace atp. Vyhodnocení projektu. Zveřejnění výsledků.

Projektové učení - pokračování Rozsah projektů: krátkodobý (několik hodin) střednědobý (1 – 2 dny) dlouhodobý, tzv. projektový týden mimořádně dlouhý (několik týdnů, měsíců – probíhá paralelně s běžnou výukou) Projekt v jednom, nebo ve více předmětech.

Klady a zápory projektového učení je motivující, podněcuje odpovědnost a iniciativu posiluje ochotu a schopnost spolupracovat a radit se s jinými rozvíjí vytrvalost, pohotovost, tolerantnost, sebedůvěru, sebekritičnost, dává příležitost k tvořivým činnostem je spojen se skutečným životem obohacuje běžnou výuku, přináší žákům přímou životní zkušenost Zápory: nedává možnost systemizace poznatků, uvádění do souvislostí atp.

Shrnutí k výběru metod Klasické metody nezavrhujeme – zůstávají, ale je dobré tyto metody inovovat (např. použitím PC atp.) Aktivizující metody preferujme, vedou k rozvoji klíčových a odborných kompetencí. V efektivní výuce se metody střídají, optimálně se využívá všech cest, které máme k dispozici. (Průcha, 2007)

Na závěr k výběru metod Nejsou metody dobré a ty špatné, které bychom neměli užívat; jsou jen metody Nevhodně - nekompetentně realizované, použité v nevhodné výukové situaci, nepřiměřené po dané žáky, samoúčelné nebo předvedené na efekt. Děkuji za pozornost.