PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph.D. Psychologický ústav FF MU v Brně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Osobní pohoda.
Advertisements

Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Sabina Vaňková.  Duševní hygiena - obor zabývající se rozvojem a podporou duševního zdraví  psychohygiena je zaměřena na vytváření optimálních podmínek.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Volba budoucího povolání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Nemetová. Dostupné z Metodického portálu
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Psychohygiena - úvod PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název vzdělávacího materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Mezinárodní hotelnictví
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pedagogická psychologie
City DUM_15.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
PhDr.hana pazlarová, ph.d
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Osobní pohoda.
Pedagogika školního sportu
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Životní cyklus.
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Psychologie test.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
PhDr.hana pazlarová, ph.d
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
OSOBNOST.
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Ing. Alice Hříbalová - VP
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, pracovní stres
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Když vás potká vyhoření
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Osobnost (pracovníka či podřízeného) a její vliv na řízení
Diagnostika, poradenství HTF 2013
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph.D. Psychologický ústav FF MU v Brně Duševní hygiena PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph.D. Psychologický ústav FF MU v Brně

Duševní hygiena Duševní hygiena a její cíle Být zdravý a šťastný Práce s myšlenkami Práce s emocemi Práce s chováním Základy psychosomatiky Stres a stresory, příčiny, důsledky, strategie zvládání stresu

Skupinová práce 1. Co je to zdraví, kdo je zdravý? 2. Co je to štěstí (spokojenost), kdo je šťastný (spokojený)? 3. Co děláte pro své zdraví a spokojenost?

Definice zdraví Světová zdravotnická organizace (WHO) v r. 1948: „Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a společenské pohody (well-being)“. V r. 1982 doplněno o schopnost „vést sociálně a ekonomicky produktivní život“ Být zdravý v bio-psycho-eko-sociálním pojetí představuje dostačující kompetenci systému „člověk“ vyrovnávat se díky seberegulačním procesům s patogenetickými faktory a účinně je kontrolovat (Egger, 2013).

Kdo je šťastný člověk? Wilson v r. 1967 definoval šťastného člověka jako mladého, zdravého, s dobrým vzděláním a platem, extrovertního, optimistického, bezstarostného, nábožensky založeného, ženatého, s vysokou pracovní morálkou a umírněnými aspiracemi. Na pohlaví a míře inteligence podle tohoto autora nezáleží (dle Diener a kol., 1999).

Vymezení pojmu osobní pohoda Well-being; Wohlbefinden; Bien-être; Osobní (subjektivní) pohoda Diener a kol.(1999) vymezili tři komponenty SWB Emocionální odpovědi (prožívání pozitivních a negativních emocí) Uspokojení v různých oblastech života Celkové kognitivní (myšlenkové) posouzení vlastní životní spokojenosti

Teoretické přístupy vysvětlující osobní pohodu Šťastný je ten, kdo uspokojuje své potřeby a naplňuje své cíle Šťastný je člověk už v procesu nějaké smysluplné činnosti, při aktivitě Šťastný je ten, kdo se narodil se „šťastnou povahou“

Osobní pohoda a osobnost Subjektivní pohoda je spojena s nízkou úrovní neuroticismu, vysokou úrovní dominance a afiliace a s pozitivním přístupem k sociálnímu okolí. Negativní emoce korelují s neuroticismem, pozitivní emoce s extraverzí (Diener a kol., 1999; Costa, McCrae, 1980; Blatný, Osecká, 1998).

Sociální proměnné ovlivňující osobní pohodu Schwarz a Strack (1991): sociální proměnné odpovídají jen asi za 5% variability v měřeném pocitu subjektivní pohody a jejich vliv na emoční složku pocitu štěstí je ještě slabší (platí pro bohaté země) Výsadní postavení mezilidských vztahů Scherer a kol. (1986) mezikulturální studie emocí smutku, hněvu, strachu a radosti

Jak zvýšit vlastní spokojenost? Denně si zapište tři dobré věci* Rozpoznejte a využívejte svých silných stránek* Vyjádřete svou vděčnost* Reagujte aktivně a konstruktivně Vychutnávejte Představte si svůj život od konce (pohled zpátky) *snížení míry deprese a zvýšení SWB přetrvávalo až 6 měsíců ve srovnání s placebem

Kde tedy hledat štěstí? Po třicetiletém výzkumném ověřování objektivních a subjektivních faktorů pocitu štěstí se současné pojetí subjektivní pohody blíží poselství bájných i historických mudrců a filozofů: „Ve vnějším světě štěstí nenajdeš, klíč k němu hledej uvnitř sebe sama“. „…a pečuj o své mezilidské vztahy…“

Výběr z knižních monografií Míček, L. (1984). Duševní hygiena. Státní pedagogické nakladatelství, Praha. Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. Jak zvládat stres. Edited by Jaro Křivohlavý. Praha : Grada-Avicenum, 1994. Nešpor, Karel (1998). Uvolněně a s přehledem: relaxace a meditace pro moderního člověka. Grada, Praha. Praško, Ján - Prašková, Hana. (2001). Proti stresu krok za krokem. Grada, Praha. Syndrom vyhoření. Edited by Myron D. Rush - Miroslava Čejková. 1. vyd. Praha : Návrat domů, 2004. Bedrnová, Eva. (1999). Duševní hygiena a sebeřízení pro vysokoškoláky a mladé manažery. Fortuna, Praha. Blatný, M., Dosedlová, J., Kebza, V., Šolcová, I. (2005). Psychosociální souvislosti osobní pohody. MSD, Brno. Dosedlová, J., Slováčková, Z. (Eds.) (2008). Předpoklady zdraví a životní spokojenosti. MSD, Brno.