VY_32_INOVACE_CH.8A.06-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie Tematický okruh/téma: Vzduch/Vzduch Vytvořeno: 29. 10. 2011 ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku a slouží k výkladu nového učiva.
Zamyslete se nad již probranou látkou a pokuste se definovat, co je to vzduch? Jaké skupenství je ve vzduchu obsažené? K čemu je vzduch potřebný? Jaké má vzduch vlastnosti?
Vzduch
Význam vzduchu Má vliv na všechny chemické proměny v přírodě i v živých organismech. Tepelná kapacita vzduchu udržuje na Zemi přijatelnou teplotu pro život. Důležitá průmyslová surovina, ze které se získává především kyslík, dusík a argon. Kyslík je pro člověka důležitou chemickou látkou. Člověk vydrží bez vody několik dní, bez potravy až několik týdnů, ale bez kyslíku pouze několik minut.
Čistota ovzduší Rozvoj průmyslové výroby a dopravy zvyšuje znečišťování ovzduší. Spalováním uhlí vzniká dým, který obsahuje látky pevné i zdraví škodlivé látky plynné. Výfukové plyny, které produkují motorová vozidla obsahují hodně jedovatých látek. Ovzduší znečišťuje i prach, který víří automobily. Velice škodlivý pro člověka je dým z cigaret.
Provádějí různá opatřeni pro zachování čistoty ovzduší: průmyslové závody - vlastní čističky automobilový průmysl -nové konstrukce motorů, katalyzátor výroba paliv -látky obsahující olovo nahrazovány méně škodlivými látkami Napadá tě jiné opatření proti znečištění vzduchu?
Kyslík O2 (Oxygenium) Dusík N2 (Nitrogenium) Málo reaktivní plynná látka bez zápachu. Hlavní složka složení vzduchu. Kapalný dusík se získává destilací zkapalněného vzduchu. Kyslík O2 (Oxygenium) Plynná látka bez barvy a zápachu. Druhá hlavní složka složení vzduchu.
Metodický postup Na začátku prezentace se děti snaží odpovídat na otázky týkající se nového tématu. Vysvětlíme význam vzduchu pro člověka. Uvedeme faktory, které znečišťují ovzduší a vysvětlíme důsledky tohoto znečištění. Dále zmíníme opatření proti znečištění vzduchu, děti se pokusí vyjmenovat další opatření.
Použité zdroje Kliparty Office [online]. 2011 [cit. 2011-10-29]. Dostupné z www: <http://office.microsoft.com/cs-cz/> Ilustrace: fotogalerie autora