Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.7.B.20_obohacovani_slovni_zasoby Název: Obohacování slovní zásoby Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: 28.5. 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk)
ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
TVOŘENÍ NOVÝCH SLOV 1. ODVOZOVÁNÍ ODVOZOVÁNÍ PŘÍPONAMI př. záznam-ník, les-ík, televiz-ní ODVOZOVÁNÍ KONCOVKAMI př. mluv-a, promluv-y ODVOZOVÁNÍ PŘEDPONAMI př. pro-zvonit, vy-dávat, pra-člověk
2. SKLÁDÁNÍ spojení dvou slovotvorných základů v jeden celek složeniny př. velkoobchod (velký + obchod) zeměkoule (země + koule) elektrospotřebič (elektrický + spotřebič) spolujezdec (spolu + jezdec)
3. ZKRACOVÁNÍ z víceslovných pojmenování zkratky (ČD, p., aj.), zkratková slova (Čedok) př. Meopta (mechanická optika) ČD (České dráhy) ODS (Občanská demokratická strana) ČSSD (Česká strana sociálně demokratická) ČR (Česká republika)
NOVÉ VÝZNAMY SLOV př. nabourat se – do bytu - do programu - do auta
SPOJOVÁNÍ SLOV V SOUSLOVÍ př. mobilní telefon (mobilní – pohyblivý)
PŘEJÍMÁNÍ SLOV Z JINÝCH VRSTEV JAZYKA z nářečí – př. duchna – peřina dědina – vesnice z profesní mluvy – př. mailovat naskenovat
PŘEJÍMÁNÍ SLOV Z CIZÍCH JAZYKŮ z latiny – škola z němčiny – hadr, šunka z angličtiny – gól, víkend z francouzštiny - krém
NÁVRAT SLOV JIŽ NEPOUŽÍVANÝCH př. radnice, hasič
ZÁNIK SLOV př. kolchoz př. pětiletka
POUŽITÉ ZDROJE Hošnová, E. a kol. Český jazyk pro ZŠ 7. Praha: SPN, 2008. Str. 70 – 83. ISBN 978-80-7235-391-0. Vloženy obrázky z kolekce Klipart. http://www.lidsketelo-puchnerova.estranky.cz/fotoalbum/praclovek/homo-sapiens.jpg.-.html http://i.idnes.cz/11/033/sph/STK3a15d9_kolchoz.JPG http://old.mestokyjov.cz/++var++/mestokyjov/kronika/images/s03/48_petiletka.gif
METODIKA S žáky probereme způsoby obohacování slovní zásoby. Pak pracujeme s cvičeními, která jsou v učebnici a v pracovním sešitu. Žákům zadáme samostatný úkol na procvičení učiva, který společně vyhodnotíme.