Seminář pro příjemce 3. výzvy 1. GG oblasti podpory 1.1 a 1.3

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejné zakázky a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Advertisements

Nejčastější pochybení při administraci Monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Hradec Králové. 9:00 – 10:00 Projektová část – obecné podmínky realizace grantových projektů, monitorovací zpráva 10:00 – 11:00 Základní vymezení.
Monitorovací zpráva (MZ) Projektová část
Žádost o grant Co je v žádosti napsáno, musíte se dodržet Žádost se porovnává s údaji v monitorovací zprávě Ze žádosti vychází kontrolní orgány Příručka.
Nejčastější pochybení při administraci monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem ČR.
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
PŘÍLOHY MONITOTROVACÍ ZPRÁVY Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem ČR.
„ Finanční zprávou pro Akci 3 krok za krokem “. Základní finanční pravidla programu  Pravidla dána Příručkou pro Akci 3 a Rozhodnutím o poskytnutí dotace.
Způsobilé výdaje poskytovatelů sociálních služeb pro Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK 2007 – 2013 FINANČNÍ ČÁST.
Závěrečná monitorovací zpráva a její zpracování v Benefitu.
Phare 2003 RLZ Financování květen 2005 regionální informativní semináře.
Hradec Králové. -Vyplňuje se prostřednictvím aplikace Benefit7 ( zadost.cz) – elektronická MZ. zadost.cz -Přílohy k MZ se přikládají.
Pravidla výběru dodavatelů při pořizování zboží a služeb z prostředků finanční podpory OP VK Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část finanční Praha, 15. března 2006 Ing. Kateřina Auerveková
Cestovní náhrady kapitola rozpočtu 2 Jiří Haken 1.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ Úřad vlády České republiky Odbor právní a kontrolní.
Seminář pro příjemce finanční podpory z OP VK Způsobilé a nezpůsobilé výdaje Jihomoravský kraj Oddělení evropských dotací Březen 2009.
Přímá podpora kapitola rozpočtu 7 Denisa Kolouchová 1.
Specifická pravidla VÝZVA Č. 6 IROP – REŽIJNÍ VÝDAJE MAS Mgr. Helena Kosová , Jince.
Způsob financování GP a způsobilé výdaje. Financování GP  Celková výše dotace: 100 % celkových způsobilých výdajů  Podíl EU: 85 %  Podíl SR: 15 % 
Ing. Petra Kalinová Finanční část monitorovací zprávy.
Alena Zítková INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Globální granty kraje Vysočina jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Administrace projektu (finanční část) Pracovní workshop pro příjemce – 2. výzva PO 1, 2. GG
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Podporujeme Vaši budoucnostwww.esfcr.cz Seminář k výzvě OP LZZ č. 89 – Finanční část Mgr. Lucie Kučerová, Bc. Karel Ritschel oddělení hodnocení.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Odbor regionálního rozvoje oddělení grantů Jana Patočková 20. června 2012 Tento seminář je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Pracovní setkání středních škol k připravovanému individuálnímu projektu z OP VK Finanční příprava projektu 1.
1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Administrace projektu (finanční část) Workshop pro příjemce – 3. výzva Tato prezentace je spolufinancována.
Seminář pro příjemce podpory z OP VK Smlouvy + náležitosti.
ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK Seminář pro příjemce 10. ledna 2012.
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
Základní síť sociálních služeb ve Středočeském kraji Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.1.00/ Oblast podpory: Podpora sociální integrace.
PŘÍLOHY MONITOROVACÍ ZPRÁVY 6. října OBSAH  Jednotlivé přílohy monitorovací zprávy  Elektronická žádost o platbu.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Monitorovací zprávy projektů realizovaných v OP LZZ z hlediska obsahu Seminář pro příjemce.
Informace k zadávání zakázek OP LZZ
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost OBECNÉ INFORMACE (seminář pro žadatele – 2. výzva, 2. GG PO 1)
Seminář pro příjemce 2. výzvy 2. GG oblasti podpory 1.1
Finanční část. Seminář pro žadatele, výzvy Předaplikační výzkum a Předaplikační výzkum pro ITI.
Vyúčtování projektů nestátních neziskových organizací za rok 2016
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Seminář pro příjemce 4. výzvy 1. GG oblasti podpory 1.3
PODPORA NABÍDKY DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI MONITOROVÁNÍ PROJEKTŮ SEMINÁŘ PRO PŘÍJEMCE 5. května 2010.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Monitorování realizace projektu, věcná část monitorovací zprávy
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Podstatné změny projektu Bc. Jana Hrazdilová Ing. Radek Rinn
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
ORR, Krajský úřad kraje Vysočina
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část řízení projektu (seminář pro příjemce – 1. a 2. výzva)
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Implementace KAP v Jihočeském kraji I
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ
Transkript prezentace:

Seminář pro příjemce 3. výzvy 1. GG oblasti podpory 1.1 a 1.3 Odbor regionálního rozvoje oddělení grantů Bc. Martina Doležalová, Ing. Jitka Součková 10. 10. a 14. 10. 2011 Tento seminář je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Osnova Smlouva o realizaci grantového projektu Příručky, metodické dopisy a metodické pokyny OP VK 2. Projektová část – Monitorovací zpráva 3. Finanční část, zadávání zakázek

Příručky, metodické dopisy a metodické pokyny OP VK Dokumenty ke stažení http://fondyeu.kr-stredocesky.cz/ http://fondyeu.kr-stredocesky.cz/index.asp?thema=285492&category= http://fondyeu.kr-stredocesky.cz/index.asp?thema=285514&category= http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy/op-vpk-obdobi-2007-2013

Smlouva o realizaci projektu - předmětem smlouvy je úprava vzájemných práv a povinností smluvních stran s financováním projektu, která slouží k účelu o financování a realizaci projektu Fin. podpora může příjemce použít za účelem fin. realizace projektu podmínkou použití fin. podpory musí být v souladu s OP VK a jeho aktuálními Příručkami pro žadatele, které jsou volně dostupné na www.msmt.cz v obecných podmínkách je uvedeno, že příjemce obdrží fin. podporu na úhradu způsobilých výdajů, které jsou definovány v Příručce pro příjemce z OP VK příjemce je oprávněn provést přesun fin. prostředků do výše 15 % způsobilých výdajů v rámci jednotlivých rozpočtových kapitol příjemce je povinen po celou dobu trvání projektu mít zřízen speciální bankovní účet pro projekt příjemci bude poskytnuta na bankovní účet zálohová platba, tj. 20 % z celkových způsobilých výdajů stanovených smlouvou, do 30 kalendářních dnů od uzavření smlouvy, nejdříve však 60 dnů před začátkem realizace projektu Další fin. prostředky budou příjemci poskytovány po předložení žádosti o platbu, která bude předložena v elekt. i tištěné podobě v Benefitu7

závěrečná žádost o platbu musí být předložena nejpozději do dvou měsíců od ukončení realizace grantového projektu příjemce se zavazuje poskytovateli písemně oznámit jakoukoliv změnu projektu dle přehledu v Příručce pro příjemce nejpozději v nejbližší monitorovací zprávě v případech podstatných změn definovaných Příručkou pro příjemce je příjemce povinen požádat poskytovatele o souhlas s provedením změn Příjemce se zavazuje uskutečňovat propagaci projektu v souladu s nařízením Rady (ES) a pravidly stanovenými v Příručce pro příjemce při předčasném ukončení projektu je příjemce povinen vrátit finanční prostředky v plné výši a ve lhůtě stanovené poskytovatelem pokud příjemce nepředloží závěrečnou žádost o platbu a závěrečnou monitorovací zprávu o projektu do dvou měsíců od ukončení realizace projektu, je povinen zaplatit poskytovateli pokutu ve výši 1 ‰ (jednoho promile) z celkových způsobilých výdajů projektu a za porušení ostatních povinností, zaplatí poskytovateli částku ve výši 2 % z maximální výše poskytnuté finanční podpory veškeré změny nebo doplňky smlouvy mohou být provedeny pouze formou písemného číslovaného dodatku podepsaného oběma smluvními stranami

Základní informace k předkládání monitorovacích zpráv (MZ)

Monitorovací zpráva průběžná mimořádná závěrečná Informace o průběhu realizace projektu předává příjemce formou MZ MZ popisuje věcnou a finanční část realizovaného projektu MZ se předkládají v pravidelných intervalech průběžná mimořádná závěrečná

Průběžná MZ Průběžná MZ s žádostí o platbu - i v případě, že v daném monitorovacím období nevznikly žádné výdaje Jednou za 3 měsíce od zahájení realizace projektu, vždy do 30 kalendářních dnů od konce monitorovacího období 1. monitorovací období a) ode dne začátku realizace projektu b) v souladu s kalendářními měsíci (od prvního dne měsíce, v němž začal projekt) Zvolenou možnost dodržovat celé období realizace.

Příklad: Pokud realizace projektu začala ke dni 15. 1., první průběžná monitorovací zpráva za období od 15.1. do 14.4. bude předložena nejpozději do 14. 5. ( za období od 15.1. do 14. 4.)v případě, že je doba uplynutí třech měsíců počítána ode dne začátku realizace projektu. V případě, že je doba uplynutí třech měsíců počítána od prvního dne měsíce, v němž začal být projekt realizován, předloží příjemce první monitorovací zprávu nejpozději do 30.4. za období (od 1.1 do 31. 3.,) a dále předkládá zprávu za měsíce kalendářní.

Mimořádná MZ Mimořádná MZ s mimořádnou žádostí o platbu Termín následující průběžné monitorovací zprávy se řídí podle této mimořádné MZ

Závěrečná MZ Závěrečná MZ se váže k ukončení projektu, tj. k datu uvedeném ve smlouvě Do 2 měsíců po ukončení projektu Obsahuje zhodnocení celého projektu a souhrnnou informaci o realizaci projektu

Jak odevzdat MZ? Osobně – po domluvě (telefonicky, e-mail) s PM – preferujeme Doporučeně poštou – výjimečně z důvodu potřeby ověření originálů účetních dokladů s kopií účetních dokladů Adresa poskytovatele podpory včetně konkrétní osoby: Název a registrační číslo projektu Upozornění „Neotvírat – Monitorovací zpráva“ Rozhoduje datum doručení poskytovateli podpory!

Odbor regionálního rozvoje oddělení grantů Zborovská 11 150 21 Praha 5 Krajský úřad Středočeského kraje Odbor regionálního rozvoje oddělení grantů Zborovská 11 150 21 Praha 5 14

Kdo podepisuje MZ? S 1. MZ se předkládají podpisové vzory a dále při každé změně, včetně relevantních pověření (plná moc) MZ i žádost o platbu podepisuje statutární zástupce nebo oprávněná osoba Datum podpisu statutárního zástupce nemůže být dřívější než datum vyhotovení monitorovací zprávy!

Struktura MZ a příloh Žádost o platbu 1. Monitorovací zpráva Elektronická MZ Žádost o platbu Čestné prohlášení statutárního zástupce vygenerované prostřednictvím aplikace Benefit7+ ve formátu PDF Podpisové vzory – k první MZ a při každé změně

Struktura MZ a příloh 2. Zadávací řízení – po uzavření smlouvy s dodavatelem bude v nejbližší MZ přiložena dokumentace 3. Rozpisy/ Rozpočet 4. Výpisy z účtů – projektový účet příjemce a partnerů, pokladní knihy 5. Kopie dokladů 6. Výkazy práce 7. Smlouvy (pracovní, obchodní) 8. Publicita 9. Výstupy K MZ je vždy přiložené CD s relevantními dokumenty

Rozpisy/Rozpočet Soupiska účetních dokladů Rozpis mzdových výdajů Tento soubor je přílohou zjednodušené žádosti o platbu Soupiska účetních dokladů Rozpis mzdových výdajů Rozpis cestovních náhrad Přepracovaný rozpočet projektu Přehled čerpání způsobilých výdajů Pracovní výkaz

Soupiska účetních dokladů Musí obsahovat přehled účetních dokladů ke všem způsobilým nákladům projektu, které se dokládají v rámci dané MZ Řazení dokladů v soupisce je dle jednotlivých kapitol (položek) rozpočtu Na kopie přiložených dokladů se uvádí pořadové číslo účetního dokladu ze soupisky Objednávky u účetních dokladů s částkou přesahující 10000Kč.

Účetnictví projektu Účetnictví projektu musí být vedeno v elektronické podobě Projekt musí být účtován odděleně od ostatních aktivit organizace (zvl.středisko) Výše výdajů nesmí přesahovat výši ceny v daném místě a čase obvyklou Výdaje musí být vynaloženy efektivně a hospodárně Počátek způsobilosti výdajů je počátek realizace projektu (dle smlouvy) Metodický pokyn č.4 – dokladování způsobilých výdajů

Kopie výpisu z účtu projektu Veškeré úhrady, u nichž příjemce dokládá, že se týkají projektu, musí být doloženy výpisem z projektového bankovního účtu. Příjemce by měl veškeré financování projektu zajišťovat prostřednictvím bankovního účtu projektu. Z tohoto účtu zasílá peníze partnerům, hradí faktury, případně vybírá hotovost pro platby v hotovosti. Pro přehlednost musí mít k dispozici výpisy z tohoto účtu, a to nejlépe zpracované vždy ke konci kalendářního měsíce. Kopie výpisů z účtu jsou povinnou přílohou monitorovací zprávy.

Pracovní výkaz Za každý měsíc si každý zaměstnanec vede pracovní výkaz Výkaz musí být podepsán zaměstnancem a odpovědnou osobou Pracovní úvazky zaměstnance se nesmí překrývat Jeden pracovník nemůže být v rámci projektu a současně v rámci vykonávání dalších činností pro příjemce nebo partnery zaměstnán na více než 1,5 úvazku celkem Příjemci aplikující nepřímé náklady v pracovních výkazech nevykazují činnosti spadající do nepřímých nákladů

Pracovní výkaz Pracovní výkaz musí obsahovat : identifikaci projektu název subjektu jméno a funkci pracovníka ( dle rozpočtu ) měsíc a rok úvazek v projektu časový rozsah práce a popis činnosti dále např. čerpání dovolené, pracovní neschopnost aj.

Způsobilé osobní výdaje mzdy/platy na pracovní smlouvy odměny z dohody o provedení práce odměny z dohody o pracovní činnosti autorské honoráře odvody sociálního a zdravotního pojištění FKSP ( Fond kulturních a sociálních potřeb) Jiné povinné údaje ( např. zákonné pojištění zaměstnanců )

Osobní náklady Dokladování soupiska mzdových nákladů pracovníků projektu pracovní smlouvy, DPČ, DPP nebo smlouvy o dílo výkazy práce za jednotlivé pracovníky výplatní páska mzdový list výpis z účtu o úhradě mzdy, případně výdajový pokladní doklad

Osobní náklady Na co si dát pozor! řádně sepsaná pracovní smlouva/DPČ/DPP dle Zákoníku práce obsahující informace k projektu rozepsané mzdové náklady v tabulce rozpisů, - soulad s výplatní páskou/mzdovým listem vyplněné všechny náležitosti v hlavičce formulářů rozepsané činnosti ve výkazu práce – ne administrativa !! nezapomenout na všechny potřebné podpisy !!

Změny projektu a doplnění projektu Nepodstatné změny Nezakládá povinnost schválení ze strany poskytovatele Nezakládá nutnost vytvoření dodatku ke Smlouvě Je oznamována v nejbližší MZ, změna v kontaktních údajích – ihned! Přesun v rámci kapitoly Mezi kapitolami do výše 15% atd. (viz Příručka pro příjemce)

Změny projektu a doplnění projektu Podstatné změny Písemně odsouhlaseny partnery příjemce Písemná žádost o schválení podstatné změny Podat nejpozději 60 dnů před termínem ukončení projektu Nelze provést před jejich odsouhlasením poskytovatelem podpory Změna nesmí ovlivnit monitorovací ukazatele Přesun mezi kapitolami nad 15% Změna týkající se monitorovacích indikátorů atd. (viz Příručka pro příjemce)

Monitorovací indikátory Příjemce průběžně sleduje a vykazuje v MZ naplňování monitorovacích indikátorů, které má uvedeny ve smlouvě Vykazované indikátory se musí opírat o průkaznou evidenci Uzavřením smlouvy se indikátory stávají závaznými a jejich nedodržení je sankcionované (nedodržení indikátorů dle pohlaví sankcionované není) Specifikace jednotlivých indikátorů je uvedena v Metodice monitorovacích indikátorů OP VK

Pravidla pro provádění informačních a propagačních aktivit Příjemce zajistí realizaci informačních a propagačních aktivit na úrovni projektu, každý dokument musí obsahovat informaci, že je spolufinancován z ESF Nástroje propagačních aktivit Internet – Webové stránky projektu Tištěné materiály – publikace, školící materiály Audiovizuální materiály – naučné a propagační filmy Komunikace s médii – tisk, rozhlas, televize Informační akce – konference, semináře, školení, veletrhy, výstavy, workshopy – povinnost viditelně umístit vlajky EU a ČR a loga ESF, OP VK Propagační materiály – bloky, desky, samolepky

Pravidla pro provádění informačních a propagačních aktivit Příjemce publicitu naplňuje zejména používáním tzv. minima povinné publicity, které tvoří následující loga a odkazy Odlišné provedení barevného a černobílého loga horizontální verze:

Pravidla pro provádění informačních a propagačních aktivit Odlišné provedení barevného a černobílého loga vertikální verze:

Pravidla pro provádění informačních a propagačních aktivit Pořízení fotodokumentace z akcí, seminářů, konferencí, fotodokumentace majetku Semináře, workshopy…… (doložit – pozvánku, prezenční listinu, zápis)

Povinná archivace do roku 2025

Samostatný účet/podúčet projektu 1/2 Slouží výhradně pro platební operace související s projektem Partner nemusí zřizovat vlastní projektový účet Pokud není zřizovatelem kraj (poskytovatel), budou příspěvky poskytnuty prostřednictvím zřizovatele Dispoziční právo k účtu – projektový tým Dokladem pro kontrolu – bankovní výpis Snadná možnost dohledání a identifikování plateb – jejich označení (např. mzdy 11/2011, název dodavatele atd. + označení pořadovým číslem výdaje na soupisce účetních dokladů) Zrušení účtu až po finančním vypořádání projektu Provozní účet organizace vs. projektový účet a následná refundace plateb – interní doklad (souhrn plateb, oba výpisy)

Samostatný účet/podúčet projektu 2/2 Platby nesouvisející s projektem omylem odeslané z projektového účtu místo z provozního účtu – náprava – okamžité vrácení dané částky na projektový účet a informování poskytovatele podpory v následující monitorovací zprávě (ve lhůtě do 5 pracovních dnů, po této lhůtě bude poskytovatel řešit jako podezření na nesrovnalost a porušení rozpočtové kázně podle z. č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů). Způsobilé výdaje projektového účtu Výdaje za vedení projektového účtu (bankovní poplatky – NN) Výdaje za finanční transakce Nezpůsobilé výdaje projektového účtu Počáteční vklad Výdaje za vedení účtu před zahájením projektu

Rozpočet projektu V průběhu realizace projektu je nutné vždy vycházet ze schváleného rozpočtu; neustálé sledování výdajů Celkový rozpočet projektu je závazný a nelze jej překročit Rozpočet jako kvalifikovaný odhad výdajů, možné odchylky Dodržení procentních limitů jednotlivých kapitol (přesuny v rozpočtu) Pokud nebude vyčerpána schválená částka podpory, nemá příjemce na tuto nevyčerpanou částku nárok a nemůže ji vůči poskytovateli podpory uplatňovat ve vyúčtování projektu

Účetnictví a dokladování projektu 1/2 Vedení účetnictví ve smyslu zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů - Projekt musí být účtován odděleně od ostatních aktivit organizace (zvl. účetní středisko) Výdaje musejí být přiměřené (nesmí přesahovat výši ceny v daném místě a čase obvyklém), hospodárné, účelné a efektivní V rámci projektu nemusí být vedena samostatná pokladna projektu na drobné výdaje Výdaj musí skutečně vzniknout, být zaznamenán na účtech příjemce nebo partnerů, být identifikovatelný a kontrolovatelný a musí být doložitelný originály účetních dokladů ve smyslu zákona o účetnictví.

Účetnictví a dokladování projektu 2/2 - Počátek způsobilosti výdajů je počátek realizace projektu (podle smlouvy) Účetní doklady musejí být vystaveny v souladu se zákonem o účetnictví a musejí obsahovat všechny požadované náležitosti (specifikace pořizovaného zboží, služeb nebo prací a specifikaci toho, kdo zboží nebo služby nakoupil) Každý originál relevantního účetního dokladu je příjemce povinen označit identifikací projektu Doklady typu „občerstvení“, „kancelářské potřeby“, „fakturuji za administrativní činnost“ apod. nejsou vyhovující (třeba rozepsat podrobněji)

Nepřímé náklady (NN) 1/2 Tzv. zjednodušené vykazování nákladů spojených zejména s administrací projektu (ne však na kmenovou činnost organizace). Nepřímé náklady – které nejsou jednoznačně spojené s konkrétní aktivitou projektu (zejména náklady spojené s administrací projektu, s prací s cílovou skupinou v rámci běžných činností). NN se nedokladují a neprokazují jednotlivými účetními doklady (pro účely projektu). Účetní postupy však musí být dodrženy (kontrola ze strany ÚFO). Předmětem kontroly na místě ze strany poskytovatele dotace nebude kontrola jednotlivých účetních dokladů vztahujících se k NN. Poskytnuté prostředky musí být použity na projekt.

Nepřímé náklady (NN) 2/2 Zajištění plynulosti a proporcionality čerpání NN – příjemce si vždy po obdržení zálohové platby stáhne částku připadající na NN v příslušné záloze (vypočítanou dle % NN ve vztahu k přímým nákladům bez KF stanovených v právním aktu) na provozní účet organizace. Nelze vyčerpat celou zálohovou platbu pouze na nepřímé náklady. Konečná výše NN však musí na konci projektu procentuálně odpovídat skutečně vyčerpaným a prokázaným způsobilým přímým výdajům projektu (přečerpání bude řešeno jako podezření na porušení rozpočtové kázně a nesrovnalost).

Kapitola 1 – Osobní náklady Způsobilé osobní výdaje mzdové výdaje pracovníků, kteří mají v rámci projektu uzavřen pracovněprávní vztah a jsou zaměstnáni výhradně pro projekt (PS) příslušná část mezd nebo platů zaměstnanců, kteří se na realizaci podílejí pouze částí svého úvazku výdaje na odměnu zaměstnanců, kteří jsou v rámci projektu zaměstnáni na DPČ nebo DPP autorské honoráře zákonné odvody na sociálním a zdravotní pojištění hrazené zaměstnavatelem jiná zákonná pojištění a zákonné odvody a náhrady Jeden pracovník nemůže být v rámci projektu a současně v rámci vykonávaných dalších činností pro příjemce zaměstnán na více než 1,5 úvazku celkem (dokládá se čestným prohlášením). 42

Kapitola rozpočtu 2 – Cestovní náhrady související s realizací projektu Musí se jednat o náklady spojené se zaměstnanci zapojenými do projektu (jízdní výdaje, výdaje za ubytování, stravné a další nutné výdaje související s pracovní cestou) Výpočet cestovních náhrad pracovníkům projektu se řídí zákoníkem práce a platnou vyhláškou MPSV Při využití NN jsou tuzemské cestovní náklady realizačního týmu hrazeny v rámci nepřímých nákladů (nikoliv v rámci této kapitoly) Z této kapitoly lze hradit náklady vzniklé při zahraničních cestách Doporučujeme vytvořit vnitřní předpis příjemce pro nastavení způsobu poskytování a výše náhrad 43

Kapitola rozpočtu 3 Zařízení související s realizací projektu 25% Před čerpáním prostředků je potřeba, aby příjemce zvážil rozsah a charakter položek v souladu s požadavky na realizaci případných zadávacích/výběrových řízení. Příjemce nesmí zapůjčovat vybavení, zařízení nebo učební pomůcky pořízení z projektu dalším subjektům. 44

Kapitola rozpočtu 3 Pořízení především drobného hmotného majetku do 40 000 Kč včetně za kus nehmotného majetku do 60 000 Kč včetně Nájmy zařízení, vybavení Daňové odpisy

Kapitola rozpočtu 3 Pokud má příjemce schváleno křížové financování, nesmí být přečerpána schválená maximální částka křížového financování – 9% celkových způsobilých výdajů projektu. (investiční část = vybavení, nábytek pro potřebu cílové skupiny v pořizovací ceně vyšší než 40 000 Kč a doba použitelnosti delší než 1 rok; neinvestiční část = pořízení do 40 000 Kč)

Kapitola 4 – Místní kancelář Pokud projekt využívá metodiku nepřímých nákladů, nejsou výdaje z této kapitoly vykazování v kapitole č. 4 přímé náklady. Způsobilé jsou výdaje za materiál (spotřební zboží a provozní materiál) a služby (telefon, poštovné, internet, spotřeba vody, paliv a energie, nájemné a úklid kanceláře) související s řízením projektu a pro projekt jsou nezbytné. Příjemce si určí způsob stanovení podílu výdajů na celkových nákladech – kalkulaci (zůstane nezměněn po celou dobu trvání projektu).

Kapitola rozpočtu 5 Nákup služeb souvisejících s realizací projektu 49% Dodávky veškerých služeb musí být v souladu s cíli projektu a musí přispívat k jejich plnění. Dodávky služeb musí bezprostředně souviset s realizací projektu (časově a místně). Výběr dodavatelů pro dodávky služeb musí být proveden v souladu s Postupy pro zadávání zakázek. 48

Kapitola 6 Stavební úpravy související s realizací projektu Opětovné posouzení předpokládané ceny stavebních prací s ohledem na případnou povinnost realizovat zadávací/výběrové řízení. Drobné stavební úpravy v pořizovací ceně do 40 000 Kč / účetní položku na majetku příjemce či majetku zřizovatele. Stavební úpravy v rámci křížového financování pořizovací cena převyšující 40 000 Kč (rekonstrukce nebo modernizace). 49

Kapitola 7 Přímá podpora Výdaje týkající se přímo cílové skupiny projektu, tedy spojené se zapojením cílové slupiny do aktivit projektu za ceny v místě obvyklé Mzdové příspěvky – jsou poskytovány zaměstnavateli jako náhrada části mzdových nákladů (ve výši hrubé mzdy včetně zákonných odvodů) na jejich pracovníka po dobu jeho účasti na dalším vzdělávání (v rámci OP VK se toto týká akademických, pedagogických a dalších pracovníků ve školství. Mohou být poskytovány až do výše 100 % skutečně vyplacených mzdových nákladů (max. trojnásobek minimální mzdy platné v době konání školení). 50

Kapitola 7 Přímá podpora Cestovné, ubytování, stravné – Cílové skupiny (realizace praxí, stáží, exkurzí a vícedenních vzdělávacích pobytů). Jízdní výdaje, ubytování (1500 Kč/osobu a noc), stravování - u celodenní tuzemské akce v trvání min. 8 hodin je stanoven na 300 Kč/osobu/den a u akce výjezdní s ubytováním 400 Kč/osobu/den. Pokud je interní limit nižší, je třeba se řídit interní vnitřní směrnicí. Účast na vícedenní akci se dokládá prezenční listinou za každý den konání akce. 51

Kapitola 8 Náklady vyplývající přímo ze Smlouvy V rámci této kapitoly nemohou být hrazeny náklady na publicitu – podle pravidel využití nepřímých nákladů. Relevantní jsou náklady na audit projektu, správní poplatky, notářské poplatky. 52

Změny projektu Nepodstatné změny oznamuje příjemce v nejbližší následující monitorovací zprávě po provedení změny. Nezakládá povinnost schválení ze strany poskytovatele (v případě pochybností doporučujeme konzultovat s poskytovatelem). Nezakládá nutnost vytvoření dodatku ke Smlouvě. Přesun prostředků mezi položkami uvnitř jednotlivých kapitol (mezi kapitolami do výše 15% objemu příslušné kapitoly, s výjimkou Osobních výdajů a křížového financování). Příjemce může stávající položku zrušit nebo vytvořit novou.

Změny projektu Podstatné změny zakládají povinnost příjemce předložit žádost o schválení. Neschvalují se ani neprovádějí se zpětnou platností. Realizace podstatné změny bez schválení ze strany poskytovatele je porušením rozpočtové kázně. Nutnost vytvoření dodatku ke Smlouvě. Obecně přesun prostředků mezi kapitolami nad 15% objemu příslušné kapitoly, ze které jsou přesouvány (specifika u kapitoly Osobní výdaje, křížového financování, služebních cest do zahraničí).

Závazné postupy pro zadávání zakázek Příjemci většinou nejsou povinni postupovat podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - v případě veřejných zakázek malého rozsahu, avšak jsou povinni řídit se Závaznými postupy pro zadávání zakázek z prostředků finanční podpory OP VK. Základní principy: transparentnost, rovné zacházení, nediskriminace. Příjemce je zadavatelem. Všechna obdobná a spolu související plnění, která zadavatel zamýšlí zadat v průběhu jednoho účetního období (místní, věcná a časová souvislost) či všechna plnění, jejichž předměty plnění tvoří jeden funkční celek. Nelze předmět zakázky záměrně dělit s cílem snížit hodnotu zakázky.

Závazné postupy pro zadávání zakázek Povinnost sčítání neplatí pro nahodilé pořizování ani pro opakované zakázky, nepravidelně pořizované (nákup potravin, pohonných hmot, letenek, dlouhodobý pronájem). Příjemce však může předmět zakázky rozdělit na části a umožnit dodání jednotlivých částí zakázky různými dodavateli. Při stanovení předpokládané hodnoty zakázky (na dodávky, na služby nebo na stavební práce) je vždy rozhodná cena bez DPH (průzkum trhu). Příjemce vyzve pouze zájemce, o kterých má informace, že jsou schopni požadované plnění řádně a včas poskytnout. .

Závazné postupy pro zadávání zakázek Specifikace závazných postupů podle limitů je uvedena především v části 7.5 Příručky pro příjemce.

Zakázky malého rozsahu 0 – 199 000 Kč bez DPH Nemusí být prováděno VŘ, není nutná smlouva, postačí pouze zaslat objednávku jednomu vhodnému dodavateli nebo písemně vyzvat takového dodavatele k podání cenové nabídky - Objednávka musí být zaslána dopisem nebo elektronicky a potvrzena dodavatelem Hospodárnost Nákup drobných položek (jejichž cena nepřesáhne 10 000 Kč bez DPH) – postačí paragon z obchodu s náležitostmi účetního dokladu (nebo paragon + výdajový pokladní doklad)

Zakázky malého rozsahu B. Nejméně 200 000 – 799 000 Kč bez DPH Písemně/elektronicky vyzvat alespoň 3 dodavatele Lhůta pro podání nabídek min. 7 celých kalendářních dní ode dne odeslání výzvy (prokázat podacím lístkem) Hodnocení nabídek – pověřená osoba zadavatele Zápis o posouzení a hodnocení nabídek Písemná smlouva s dodavatelem Písemná informace o výsledku VŘ všem zúčastněným dodavatelům (splnění kvalifikačních předpokladů zadavatele)

Zakázky malého rozsahu C. Nejméně 800 000 – 1 999 000 Kč bez DPH Písemně/elektronicky vyzvat alespoň 3 dodavatele a uveřejnit oznámení o zahájení VŘ na stránkách poskytovatele podpory Lhůta pro podání nabídek min. 10 celých kalendářních dní ode dne odeslání výzvy nebo uveřejnění oznámení (vše provedeno během 1 dne) Hodnocení nabídek – min. 3 členná hodnotící komise Zápis o posouzení a hodnocení nabídek Písemná smlouva s dodavatelem (zadávací dokumentace – návrh smlouvy)

Výběrové řízení Výběr dodavatele – hodnocení nabídek 1 kritérium = cena (vhodné u pořizování zboží, kdy jsou přesně vymezeny požadované parametry a požadavky na charakter a kvalitu) více kritérií – jedním z nich musí být vždy cena (kritériím jsou přiřazeny váhy v procentech, jejichž součet je roven 100) 61

Výběrové řízení a dokladování V případě uskutečnění VŘ: - výzva k podání nabídek / zadávací dokumentace - doklad o odeslání výzvy – doručenka, podací lístek, předávací protokol - čestné prohlášení o nestrannosti hodnotitelů - zápis o posouzení a hodnocení nabídek - smlouva s dodavatelem - výsledek výzvy k podání nabídek - doklad o doručení výsledku všem zúčastněným dodavatelům vzory ke stažení: http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy/verejne-zakazky 62

Děkujeme Vám za pozornost 63