Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyslík Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Mangan.
O S Se Te Po Nepřechodné prvky 16. skupiny Kyslík VI. A skupina Síra
VI.A SKUPINA CHALKOGENY.
Výroba kyseliny dusičné
Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9
Chalkogeny Richard Horký.
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Fosfor a jeho sloučeniny
Dusík, N.
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_18 Tematická.
XIII. TYPY CHEMICKÝCH REAKCÍ
Kyslík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 2
Dusík Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 7
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Kyslík.
Kyslík.
K Y S L Í KK Y S L Í KK Y S L Í KK Y S L Í K. K Y S L Í K O 16 O 17 O 18 O 16 O (99,76%), 17 O (0,04%), 18 O (0,2%) 2s 2 2p 4 Fyzikální vlastnosti:
Kyslík Vladislava Zubrová.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Sloučeniny dusíku Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
Alkalické kovy Mgr. Jitka Vojáčková.
Měď Cu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_93.
VODÍK.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Kyslík.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o kyslíku. Klíčová slova: kyslík, výskyt,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Prvky 16. skupiny CHALKOGENY
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Oxidy a jejich chemické vlastnosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu VY_32_INOVACE_08.02.03 KYSLÍK II Autor Jana Černá Tematická oblast Anorganická chemie pro 2. ročník přírodovědného lycea Ročník 2.L Datum tvorby 29.8.2013 Anotace Materiál je určen pro studenty 2. ročníku přírodovědného lycea, 4letých a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, do předmětu Chemie. Tento materiál slouží k výkladu učiva o sloučeninách kyslíku, vlastnostech peroxidu vodíku a ozonu. Metodický pokyn Prezentace je určena jako podpora výkladu učitele a je doplněna hypertextovým odkazem na video rozkladu peroxidu vodíku katalyzovaný burelem. Žáci mohou tuto část použít jako podklad pro zápis do sešitu. V závěru jsou uvedeny kontrolní otázky k upevnění a aplikaci získaných znalostí, které mohou žáci doplňovat do sešitu .

Kyslík a jeho sloučeniny

OXIDY - O-II Podle reakce s vodou oxidy rozdělujeme: A) KYSELINOTVORNÉ OXIDY Slučují se s vodou na oxokyseliny Patří sem oxidy nekovů (∆X ˃ 2), s oxidačním číslem ≥ IV Př.: CO2 + H2O → H2CO3 SO3 + H2O → H2SO4 nerozpustné ve vodě reagují se zásadami na soli: SiO3 + 2NaOH → Na2SiO3 + H2O

OXIDY B) ZÁSADOTVORNÉ OXIDY S vodou tvoří hydroxidy = oxidy kovů s oxidačním číslem ˂ IV Př.:CaO + H2O → Ca(OH)2 Nerozpustné oxidy s kyselinami tvoří soli: MgO + H2SO4 → MgSO4 + H2O

OXIDY C) AMFOTERNÍ reagují s kyselinami i zásadami za vzniku solí Př.: Al2O3 + 6HCl → 2AlCl3 + 3H2O Al2O3 + 2NaOH + 3H2O → 2Na[Al(OH)4] tetrahydroxohlinitan sodný D) NETEČNÉ Nereagují s vodou, kyselinami ani se zásadami Př.: N2O, NO, CO

PEROXID VODÍKU Elektronový vzorec H – O – O – H Kyslíku přiřazujeme ox. číslo –I VLASTNOSTI: Bezbarvá, slabě namodralá kapalina výborné polární rozpouštědlo Účinkem světla a některých látek (burel,krev – enzym peroxydáza) se rozkládá: 2H2O2 → 2H2O + O2 Video: rozklad H2O2 katalyzovaný burelem http://www.youtube.com/watch?v=unnuvLE62Jc

Vlastnosti H2O2 Má vlastnosti oxidační: PbS-II + 4 H2O2 → PbSVI O4 + 4H2O i redukční: AgI 2O + H2O2 → 2Ag0 + H2O + O2 Laboratorní příprava: Na2O2 + H2O → 2NaOH + H2O2 Použití: Bělící, dezinfekční prostředek – v lékařství – 3% roztok

Soli peroxidu vodíku Nejvýznamnější jsou peroxidy alkalických kovů a kovů alkalických zemin př.: Na2O2 peroxid sodný BaO2 peroxid barnatý

OZON – O3 Namodralý plyn s intenzivním zápachem Velmi reaktivní (více než kyslík) Silné oxidační účinky: PbS + 2O3 → PbSO4 + O2 Silně oxiduje organické látky (kaučuk, korek) – způsobuje zesíťování (znehodnocení) pryží Ve vysokých koncentrací je jedovatý, karcinogenní (tvorba volných radikálů) Vznik: v místě výskytu atomárního kyslíku –při elektrickém výboji nebo UV zářen O + O2 → O3

Význam ozonu POZITIVNÍ: Ve vyšších vrstvách atmosféry (25 km nad povrchem) tvoří OZONOSFÉRU (obal chránící Zemi před účinky UV záření) NEGATIVNÍ: PŘÍZEMNÍ OZÓN – vzniká z výfukových plynů = tvoří FOTOCHEMICKÝ SMOG ( NOX, O3) Vyvolává bolest hlavy, kašel, dráždí sliznici

Použití ozonu Sterilizace pitné vody – bakteriocidní (dezinfekční) účinky Konzervace potravin v mrazírnách Bělící prostředek

opakování 1) Jakým způsobem rozdělujeme oxidy? 2) Jak reagují ZnO, CuO, SO2 s vodou, s HCL a s NaOH? Zapište rovnice. 3) Jaké jsou vlastnosti H2O2 ? 4) V čem spočívá pozitivní a negativní význam ozonu?

ŘEŠENÍ 1) Jakým způsobem rozdělujeme oxidy? kyselinotvorné (s vodou tvoří kyseliny) zásadotvorné (s vodou tvoří zásady ) amfoterní (reagují s kyselinou i zásadou) netečné (nereagují s vodou, kyselinou ani se zásadou) 2) ZnO (amfoterní oxid) ZnO + 2HCl → ZnCl2 + H2O ZnO + 2NaOH + H2O → Na2 [Zn(OH)4] CuO (zásadotvorný oxid) CuO + H2O → Cu(OH)2

ŘEŠENÍ 2) SO3 (kyselinotvorný oxid) SO3 + H2O → H2SO4 3) Jaké jsou vlastnosti H2O2 ? Bezbarvá, slabě namodralá kapalina, výborné polární rozpouštědlo, hlavně oxidační vlastnosti 4) V čem spočívá pozitivní a negativní význam ozonu? + ozonosféra - fotochemický smog

zdroje Vratislav Šrámek, Ludvík Kosina: Obecná a anorganická chemie, nakl. FIN, Olomouc 1996 Marika Benešová, Hana Satrapová: Odmaturuj z chemie, nakl. DIDAKTIS spol.s.r.o. 2002 Hana Čtrnáctová, Věra Vaňková: Znáte anorganickou chemii? (pracovní sešit), nakl. PROSPEKTRU., spol. s. r. o., Praha1996