PROSTŘEDÍ MANAGEMENTU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Metoda QFD metoda plánování jakosti založená na principu maticového diagramu umožňuje transformaci požadavků zákazníků do navrhovaného produktu a procesu.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Vize, Strategie, Cíle.
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Proč strategický management?. Geneze strategického managementu Období ? Plánováníkrátkodobédlouhodobéstrategické strategický.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Historické etapy vývoje managementu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Lenka Zahradníčková
Strategické plánování cílem strategického plánování je vytvářet a přetvářet obchody a výrobky firmy, tak aby jejich kombinace zabezpečovala uspokojivé.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Předmět: Řízení podniku 1
Analýza makro a mikroprostředí
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
Koncepce marketingového řízení
Marketingové prostředí
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Metody Finančního řízení firmy Tomáš Sobotka A09B0008PMAB.
Prosperita organizace
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Podnikatelský plán struktura plánu.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Poradenství v obecném řízení
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Podniková Ekonomika Základní pojmy managementu manažerské funkce
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
Tržní prostředí.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Téma 13: Finanční plánování
Model struktury strategického managementu
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Podklady pro zpracování semestrální práce
Strategie regionu, obce
Ekonomika malých a středních podniků
Zdravotnický management
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Podniková Ekonomika Základy managementu, manažerské funkce
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

PROSTŘEDÍ MANAGEMENTU 2015

PROSTŘEDÍ MANAGEMENTU PROSTŘEDÍ, KTERÉ OBKLOPUJE PRÁCI MANAŽERŮ V PODNIKU SE NEUSTÁLE MĚNÍ A JE TŘEBA SE UVEDENÝM ZMĚNÁM PŘIZPŮSOBOVAT A REAGOVAT NA NĚ.

PROSTŘEDÍ Manažeři, jsou prostředím silně ovlivňováni, ale také se ho sami snaží do jisté míry ovlivnit. Podnikatelským prostředím rozumíme faktory, které existují mimo podnik a mají na něj BEZPROSTŘEDNÍ VLIV. Samotné prostředí je charakterizované svou EXTERNÍ A INTERNÍ POVAHOU ve vztahu k „hranicím“ zkoumaného subjektu (podnik, stát, kraj, skupina …) Podnik má vlivem internacionalizace vztahy s celým světem na rozdíl od doby klasiků managementu a PROMĚNLIVOST, která je typickým znakem současného světa, vyvolává neustálé změny, takže staré vztahy se rozpadají a nové velmi rychle vznikají.

PROSTŘEDÍ Podnikatelské prostředí charakterizujeme z pohledu STATICKÉHO – rozhodující okolí podniku člení na jednotlivé segmenty: prostředí ekonomické, etické, sociální, atd. DYNAMICKÉHO – klasifikuje podnikatelské prostředí z hlediska průběhu v čase; rozhodující význam je přisuzován tzv. turbulenci Důsledkem proměn vnějšího prostředí je vytvoření nové filozofie podnikání – managementu změny.

PROSTŘEDÍ Změny jsou způsobovány různými vnitřními a vnějšími faktory a významně ovlivňuje manažerskou výkonnost. Prostředí managementu lze rozdělit : VNĚJŠÍ - Přímé - Nepřímé VNITŘNÍ

VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ Vnější prostředí je oblast, která existuje vně organizace a která zahrnuje široké spektrum faktorů, jež ovlivňují strukturu, procesy a výkonnost organizace. Tyto faktory (vlivy) rozdělujeme na PŘÍMÉ (přímo ovlivňující fungování organizace) a NEPŘÍMÉ (nepřímo ovlivňující fungování organizace).

VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ Přímé a nepřímé vlivy značně ovlivňují fungování a prosperitu organizace a vzhledem ke své určité nepředvídatelnosti musí manažeři úspěšně vykonávat své role a identifikovat a analyzovat tyto vlivy. Pro efektivní management musí navíc tyto vlivy rozčlenit na negativní a pozitivní. Negativní vlivy musí co nejvíce eliminovat a využívat co nejvíce pozitivních vlivů. .

VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ -PŘÍMÉ Vnější prostředí přímé – oborové okolí je tvořeno z několika faktorů: Zákazníci – jejichž požadavky organizace plní Konkurenti – kdy si vytváří konkurenční výhodu Dodavatelé – z pohledů zdrojů organizace Lidské zdroje – jako specifický zdroj potřebných pracovních sil

VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ -PŘÍMÉ Zákazníci: Jedná se o nejvýznamnější přímý vliv, který na organizaci působí. Z tohoto důvodu je třeba reagovat na zákaznické preference, požadavky na kvalitu produktu a nabídku dalších doplňkových služeb Konkurenti: Jsou různé organizace se kterými organizace soupeří o zákazníky a potřebné zdroje. Ty je možno rozdělit: Konzistentní konkurenci, která produkuje stejné či podobné produkty Nekonzistentní konkurenci, které jsou odlišné a přitom si konkurují

VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ -PŘÍMÉ Dodavatelé: Produkty organizací, které dodávají potřebné zdroje (kapitál, energie, stroje, zařízení) Lidské zdroje: Množství lidí, ze kterého organizace získávají potřebné pracovníky. Lidské zdroje poskytují potřebné znalosti, dovednosti a aktivity, které vytvářejí a udržují prosperitu organizací. Současné trendy na poli lidských zdrojů: Kulturní různorodost Zaměstnanost žen Pokles počtu E.A.O. Stárnutí populace

VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ -NEPŘÍMÉ Prostředí rozdělujeme na jednotlivé segmenty, které se v praxi vzájemně ovlivňují a prolínají: EKONOMICKÉ TECHNOLOGICKÉ POLITICKÉ A LEGISLATIVNÍ ETICKÉ SOCIÁLNÍ

Příklad aplikace analýzy a vyhodnocení vnějšího prostředí:

PROSTŘEDÍ ORGANIZACE

VNITŘNÍ PROSTŘEDÍ Zahrnuje působení faktorů, které každodenně ovlivňuje manažerskou činnost. Působí na jednotlivé úrovně managementu a ovlivňují manažery v souvislosti s jejich působením v organizaci. Vnitřní prostředí tvoří systém, kde manažeři zastávají určité pozice v organizační struktuře a vykonávají řadu aktivit potřebné pro fungování ve vnitřním prostředí organizace. Strategický management Střední management Operativní management

VNITŘNÍ PROSTŘEDÍ - příklad „Znám ekonomický vývoj jednotlivých zakázek v každém měsíci a dozvídám se prostřednictvím porad o všech zásadních problémech. Většinou jsou to pro mě informace, které příjmu a sleduji, nemusím do jejich řešení vstupovat. Spíš se snažím zaměřit na rozvoj firmy pro příští období, ať už jde o nové zakázky nebo personální obsazení. Tomu se věnuji především.“ Martin Doksanský – generální ředitel společnosti SMP Zdroj: O mosty pečujeme jako oko v hlavě, Lidové noviny 29. září 2008 str. 14.

VNITŘNÍ PROSTŘEDÍ Vnitřní prostředí definuje i tzv. Manažerské dovednosti, které souvisí s efektivním výkonem manažerské práce. Někdy je použit pojem MANAŽERSKÁ KVALIFIKACE: Lidské dovednosti – vést lidi, motivace a řešení konfliktů, pracovních problémů Technická dovednost – schopnost používat specifické znalosti, metody a techniky při realizaci činností a procesů Koncepční dovednosti – dovednost vidět firmu jako systém a usměrňovat ji směrem k dosahování strategických cílů Analytické dovednosti – schopnost dané situace dokonale identifikovat a analyzovat a přicházet s řešeními

SWOT analýza SWOT analýza představuje základní analýzu v rámci strategického plánování. V minulosti v rámci tradičního pojetí strategie se jednalo o základní analýzu, která určovala budoucí cíle a k nim příslušné strategie ziskové organizace. V současném pojetí strategie je SWOT analýza pojímaná jako vrcholný – završující akt v rámci strategické analýzy podniku při aplikaci strategického managementu v ziskové organizaci. Strategická analýza má koncepční charakter a je nedílnou součástí při tvorbě strategických cílů a samotné strategie organizace pro dlouhodobý horizont.

Výhody, které přináší SWOT analýza: Samotná definice SWOT analýzy je pojímána tak, že představuje koncepční rámec pro systematickou analýzu, který usnadňuje porovnání vnějších hrozeb a příležitostí s vnitřními silnými a slabými stránkami prostředí organizace (Koontz, Weihrich). Výhody, které přináší SWOT analýza: jasné vymezení faktorů působící na prostředí organizace jednoduchost jejího vymezení přehlednost ve vztahu ke stanoveným cílům a strategiím  Možné nevýhody: určité zachování statického obrazu neodrážející budoucnost a dynamiku změn okolí nízká detailnost informačních zdrojů

příležitosti ( opportunity) SWOT analýza SWOT analýza je zaměřena na identifikaci faktorů v interním a externím prostředí organizace. Jednotlivé faktory musí odrážet prostředí, které charakterizují.  Vnější prostředí je charakterizováno vlivy působící z externího prostředí. Vnější prostředí ve SWOT analýze je představováno dvěma faktory: příležitosti ( opportunity) hrozby (threat) Příležitosti představují takové faktory, které představují možné externí pozitiva, které lze využít prostřednictvím aktivní činnosti při dosahování cílů. Hrozby na druhou stranu představují takové faktory ve vnějším prostředí, které mohou ohrozit cíle.

silné stránky (strenght) slabé stránky (weakness) SWOT analýza Vnitřní prostředí zahrnuje působení faktorů, které každodenně ovlivňují naši činnost. Na rozdíl od vnějších faktorů je možné vnitřní faktory přímo ovlivnit. Vnitřní nebo-li interní faktory charakterizují vnitřní prostředí a jsou představovány dvěma faktory: silné stránky (strenght) slabé stránky (weakness)  Silné stránky jsou takové interní faktory , kterými převyšujeme ostatní nebo někdy představují i nenahraditelné postavení. Slabé stránky jsou naopak takové interní faktory, kde nedosahujeme takové úrovně jako ostatní nebo představují nedostatky kterým jsme nuceni čelit.

SWOT analýza Výsledky analýzy SWOT mají poskytnout podklad pro formulaci strategické části a pomoci identifikovat prioritní oblasti. Jsou základem pro formulaci strategických cílů, priorit, opatření a rozvojových aktivit. Jednotlivé cíle, strategie a nástroje definované ve strategické části by měly odkazovat na silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby, a na jejich souvislosti, jak jsou uváděny v analýze SWOT.

SWOT analýza Grafické znázornění: SILNÉ STRÁNKY SLABÉ STRÁNKY PŘÍLEŽITOSTI HROZBY DOPADY POZITIVNÍ NEGATIVNÍ INTERNÍ EXTERNÍ V L I Y S.W.O.T. analýza

LITERATURA Veber, J, a kol.: Management, základy, prosperita, globalizace str. 23 - 24 Donelly, J.H., Gibson, J.L., Ivancevich, J.M.: Management, str. 55 - 85 TRUNEČEK, J. a kol.: Management v informační společnosti, str. 47 – 53

Vize, Poslání, Cíle Organizace

Vize, Poslání, Cíle Organizace „Každá organizace by měla mít představu kam směřuje a co očekává v budoucnosti“.

VIZE Vizi organizace lze vymezit následujícím způsobem: Široce koncipovaný, jedinečný a dlouhodobý návrh zaměření činnosti organizace do budoucnosti, jež zakládá zvláštní postavení na trhu. Vize by měla udávat směr organizaci, který je na rozdíl od cílů neohraničený a velmi obecně specifikovaný. Na druhou stranu si nelze vizi plést se sny a přáními osob se svými zájmy. Vrcholoví manažeři organizace, by měli umět vizi vymezit a předat mezi zaměstnance podniku a zainteresované osoby podílejících se na aktivitách organizace.

POSLÁNÍ – MISE Má specifikovat o co bude organizace z dlouhodobého hlediska usilovat. Mělo by zdůvodnit směry dlouhodobého rozvoje a specifika, kterými se bude od obdobných organizací odlišovat. Poslání charakterizuje smysl existence organizace a ve vztahu k vizi lze konstatovat že odůvodňuje vizi jako takovou. To znamená, jestli je vize reálně dosažitelná a relevantní k času a prostoru, kde se má naplňovat.

POSLÁNÍ – MISE Smyslem poslání je poskytnout všem zaměstnancům a ostatním zainteresovaným osobám jasnou představu o zaměření a významu činností a aktivit organizace. Klíčové prvky poslání:         historie organizace (činností)         zřetelné schopnosti organizace         prostředí obklopující organizaci         lidé vnímající poslání organizace Na základě těchto klíčových prvků by mělo být poslání dosažitelné, motivující a specifické ve vztahu pro stanovení cílů organizace.

CÍL Cíl lze charakterizovat jako konečný stav, ke kterému směřují všechny aktivity organizace. Základními požadavky na vymezení cílů jsou: Jednoznačná formulace Jednoznačně vymezená oblast Časový horizont Specifikace vazeb na návazné cíle

CÍL Z hlediska základních priorit lze cíle rozdělit na primární a sekundární: Primární cíle jsou takové, jejichž plnění je podmínkou existence organizace a plnění jejího poslání. Priorita primárních cílů ovlivňuje rozhodování na všech úrovních a na všech liniích organizace. Sekundární cíle zajišťují plnění cílů primárních a jde o stanovení cílů v oblastech, které nemusí přímo souviset s aktivitami organizace.

CÍL Charakteristickým rozdělením cílů je jejich členění na: STRATEGICKÉ jsou zaměřené na hlavní funkce organizace a ukazují směr jejího chování v dlouhodobém časovém horizontu. TAKTICKÉ konkretizují strategické cíle, definují cíle jednotlivých funkčních oblastí se zabezpečením plnění strategických cílů ve střednědobém časovém horizontu. OPERATIVNÍ usměrňují běžnou realizační činnost organizace, určují cíle jednotlivých útvarů a pracovišť organizace a jsou vymezeny v krátkodobém časovém horizontu.

CÍL Problematika stanovování cílů. Konflikty mezi cíly vznikají v souvislosti s různorodostí zájmů ovlivňující činnost organizace. Tyto zájmy musí být respektovány a promítány do cílů organizace. Měřítka cílů: Musí být pochopitelné a akceptovatelné pro všechny, kdo se na jejich dosažení bude podílet. Cíle musí být verifikovatelné, aby se daly kontrolovat a zajistit jejich relevantní dosažení.

LITERATURA Veber, J, a kol.: Management, základy, prosperita, globalizace, str. 51 - 56 Donelly, J.H., Gibson, J.L., Ivancevich, J.M.: Management, str. 201 - 210 TRUNEČEK, J. a kol.: Management v informační společnosti, str. 56 - 58