Dotazníky, objektivní testy osobnosti a posuzovací škály

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Diagnostika ve sportovních hrách
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
v pedagogické diagnostice
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Rodinné prostředí žáka
Zdravá škola.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Metody pedagogické diagnostiky
Metody sociální psychologie
Osobnost – situace – predikce chování
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Strachy v období rané adolescence
Pedagogická diagnostika
Teorie vzdělávání dospělých
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Sociální psychologie osobnosti
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Modely mentální retardace
Pedagogická diagnostika
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Výzkumné metody v psychologiI
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Úvod do psychologie
Objektivní testy osobnosti a posuzovací škály
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Pedagogicko–psychologická diagnostika
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Teorie vzdělávání dospělých
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Psychologie výchovy a vzdělávání
Diagnostické metody.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Dotazníky, objektivní testy osobnosti a posuzovací škály 17.4.2015

Dotazníky jsou tím užitečnější, čím více se blížíme dospělosti u menších dětí – málo dotazníků, méně postihnou osobnost dítěte vypovídají více o tom, jak se dítě vidí, než jaké je měl by následovat rozhovor dítě má minimální schopnost introspekce použitelné asi od 10ti let, výjimka Antony-Bene (A forma 5-7 let, B forma 7-16 let) pokud nemají vývojové poruchy učení (např. u dyslektiků ho předčítáme) musí být ochoten nám o sobě něco sdělit (L-škály) musí otázkám rozumět a umět je přečíst (dyslektici!) nesmí být mnoho otázek (motivace, ADHD)

Dělení dotazníky – otázky s odpověďmi ANO/NE/NEVÍM inventáře – forma oznamovací věty, odpovídá SOUHLASÍM/NESOUHLASÍM posuzovací stupnice: posuzujeme sledovaný projev v rámci kontinua jednodimenzionální X vícedimenzionální

Výhody X nevýhody Výhody dotazníků: Nevýhody dotazníků: snadná a rychlá administrace a způsob jejich hodnocení možnost kvantifikace výsledků Nevýhody dotazníků: diagnostická hodnota dotazníků závisí na úrovni schopnosti introspekce nutný alespoň průměrný intelekt větší ostražitost probanda než při ústních odpovědích často nedostatek sebekritiky či nadhledu zkoumané osoby možnost záměrného zkreslení výsledků, ani validizační škály (tzv. lži skóry) nejsou zárukou kontroly správného vyplňování dotazníků

Přehled a podrobné informace o jedno- i dvoudimenzionálních dotaznících – Psychodiagnostika dětí a dospívajících (Svoboda, Krejčířová, Vágnerová) Zde stručný přehled dostupných dotazníků dle věku.

10-12 let: CMAS (úzkost, L skór) Od 5ti let: Antony- Bene 10-12 let: CMAS (úzkost, L skór) 10-15 let: Škála k měření úzkosti a úzkostnosti u dětí (STAIC) – odlišuje stav a vlastnost (modifikace STAI – dotazník pro dospělé) Eysenkovy dotazníky JEPI (škály E, N, L – jako EOD) a B-JEPI (škály E, N, P, L – jako DOPEN), doporučené užití od 9 let, ale normy jsou od 7 let. 12-18 let: KSAT – škála klasické sociálně situační anxiety a trémy (forma A je pro děti) 13-17 let: HSPQ – jako 16PF – faktory I. a II. řádu 13-18 let: ADOR (ADolescent O Rodičích) pozitivní zájem x hostilita direktivnost x autonomie důslednost

Adolescenti: Škála rodinného prostředí Starší adolescenti a VŠ: Bellův dotazník přizpůsobivosti

CMAS – Škála manifestní úzkosti pro děti Jednodimenzionální dotazník. Castaneda (1956), z varianty pro dospělé MAS. Standardizace na naší populaci 1974. 48 otázek na úzkost a 13 L-skóre Od 9 do 12 let (ale spíše až od 10). Může vyplnit i rodič.

STAIC – Škála k měření úzkosti a úzkostnosti u dětí Modifikace STAI pro dospělé, Spielberger. 10-15 let 2 části po 20 položkách – jak se cítí nyní, jak se cítí většinou  rozlišuje mezi aktuální úzkostí a úzkostností jako rysem osobnosti.

KSAT – Škála klasické sociálně situační anxiety a trémy Kondáš, 1973 Zjišťování výskytu a míry subjektivní nepříjemnosti zážitků vztahujících se k objektům či situacím. Kondáš tady nerozlišuje úzkost a strach, vychází z teorie učení. 31 položek – 12 klasické fobie (samota, bouřka, výška…), 10 sociální situace (posměch, kritika, neznámí lidé…) a 9 tréma (mluvení na veřejnosti, být pozorován při práci…) 3 verze, verze pro děti a mládež A: 12-18 let.

Eysenckovy dotazníky JEPI (Junior Eysenck Personality Inventory, 1965), adaptace na naše poměry 1968. Normy jsou od 7-16 let, ale doporučené použití až od 9 let. 3 Eysenckovské dimenze: neuroticismus (labilita-stabilita), extroverzi a lži škála. 60 položek, z toho 12 L-škála.

Eysenckovy dotazníky B-JEPI 1987 Pro věk 9-14 let (originální normy opět od 7 let). Přidána dimenze psychoticismu (samotářský, nepřizpůsobivý, nelidský, nepřátelský, milující neobvyklé atd.) – pozor! disociálové vyjdou v Eysenckovy jako introverti – lidé je nezajímají. Oblíbená metoda – rychlá administrace a interpretace. Hlavně poradenství, ve zdravotnictví, výzkum.

Eysenckovy dotazníky JEPQ 1986, pro adolescenty 81 položek Extroverze, neuroticismus, psychoticismus a L skóre. Česká verze má normy pro děti od 11 do 14 let.

HSPQ – Cattellův osobnostní dotazník pro mládež (High School Personality Questionnaire). Cattell a Cattell, 1963; u nás 1973 a 1992 Jedná se o variantu 16 PF pro dospělé. Pro děti od 13 do 17 let (české normy). Měří 14 faktorů osobnosti – bipolární osobnostní rysy. Snaží se zachytit všechny hlavní, stálé psychologické vlastnosti. Pracuje s faktory I. a II. řádu (I. řád – nezávislé, jednotné, II. řád obecnější). Velmi rozšířená metoda v klinické a poradenské praxi, rodinné poradenství, školní psychologie, delikvence. Pozor! Stejně jako u Eysencka tady disociálové vyjdou jako introverti!

ADOR – Adolescent O Rodičích Odvozeno od dotazníku Children´s Report of Parental Behavior Inventory (1965) – Matějče, Říčan (1983) Od 13 do 18 let. Velmi cenný v situacích rodinných konfliktů, napětí, rozvratu, rozvodu. Pomáhá nalézt větší afinitu k otci či matce, diagnostika poruch chování, neurotické obtíže, výchovné problémy, školní potíže. 50 položek: Velmi často se na mne usmívá (ano, částečně, ne). Mívám pocit, že jsem jí protivný. Zjištěné faktory: Pozitivní zájem X Hostilita, Direktivnost X Autonomie, Nedůslednost.

Škála rodinného prostředí Podle Family Enviroment Scale (Rudolf Moose) zpracovali Hargašová a Kollárik (1974, 1986). Zabývá se rodinou jako systémem, kvantifikuje diskrepance mezi členy rodiny. Zaměřuje se na: sociální atmosféru rodiny, interpersonální vztahy mezi jednotlivými členy rodiny, směr osobního růstu, organizační struktury rodiny.

90 položek: Nemáme doma ve zvyku hovořit směle každý sám za sebe 90 položek: Nemáme doma ve zvyku hovořit směle každý sám za sebe. Sledování televize je v naší rodině důležitější než čtení knih. (Je to pravda. Není to pravda.) 10 subškál ve 3 dimenzích: Vztahová – subškály: soudržnost, expresivnost, konfliktnost. Osobního růstu – subškály: nezávislost, orientace na úspěch, intelektuálně-kulturní orientace, aktivní rekreační orientace, morálně-světonázorová orientace. Udržování systému – subškály: organizace, kontrola. Děti od 10 samostatně.

Bellův dotazník přizpůsobivosti Zkoumá životní adaptaibilitu jedince a to, jak tuto přizpůsobivost sám prožívá. 200 otázek, 6 dimenzí osobní a sociální přizpůsobivosti: Přizpůsobivost v rodině – vysoký skór  neuspokojivé rodinné vztahy. Zdravotní přizpůsobivost - vysoký skór  potíže pramenící ze zdravotních problémů. Submisivnost Emocionalita Hostilita Maskulinita-feminita Poradenství a školní psychologie. Normy – slovenská populace středoškoláků a vysokoškoláků.

Objektivní testy osobnosti Jsou to metody, které poskytují dobře zachytitelné vzorce chování, které mohou být opakovaně vyvolány a které jsou obvykle kvatifikovatelné. V těchto testech je subjekt stavěn před úkoly nebo do situací, při jejichž řešení se v jeho chování manifestují jeho osobností rysy, návyky, potřeby atd. Patří sem performační zkoušky a speciálně konstruované metody.

Objektivní testy osobnosti Porteusovy labyrinty Test Benderové Stroopův Color-Word-Test Test nalézání známých obrázků (TE-NA-ZO) Müllner a kol. (1986) Užívaný ke zjišťování kognitivního stylu (dimenze impulsivnost-uvážlivost).

Objektivní testy osobnosti RTF, Rod and Frame Test, Witkin, Metoda: v temné místnosti ve čtverci rotuje tyčinka, úkolem probanda je umístit ji vertikálně ve 24 pokusech. Měří: závislost/nezávislost na poli. Modifikace: BAT, Body Adjustment Test (osoba je v křesle, které se vychyluje ze svislého směru, subjekt má křeslo dostat zpět do svislé polohy) EFT, Embledded-FiguresTest, Witkin úkolem je hledat jednoduché figury, které jsou skryté v komplexních figurách ; GEFT (verze hromadná), CEFT (verze pro děti). Zrcadlové kreslení Metoda byla užívána již na sklonku minulého století, česká verze Kučera, Smékal. Měří: schopnost adaptibility, čili schopnosti vyrovnat se zátěží a frustrací.

Posuzovací škály Umožňují posoudit určitou skutečnost v rámci vymezeného kontinua, Výhoda: přehlednost a snadné hodnocení Nevýhoda: možnost zvolení jen jedné z nabízených variant možnost subjektivního zkreslení Typy škál: numerické grafické standardní (přesně vymezené příklady, které charakterizují jednotlivé kategorie, např. IQ škála) kumulativní (téměř vždy, někdy, málokdy, téměř nikdy) s nucenou volbou

Škály sebehodnocení PAQ- škála sebehodnocení dítěte je součástí Rohnerovy rodinné diagnostiky (1971) Základní teoretického východisko: sebehodnocení je důležitou složkou dětské osobnosti, odráží jeho zkušenosti z dětství. 42 položek, 7 subškál (např. hostilita, závislost, emoční labilita, pesimismus…) Dítě vyjadřuje míru souhlasu či nesouhlasu (4bodová škála) Normy od 10 do 15 let a 11 měsíců. Používáme jako součást testové baterie v klinické i poradenské praxi. Při řešení rodinných problémů, adaptačních poruch, školní selhání.

Škály sebehodnocení Rosenbergova škála sebehodnocení Rosenberg (1965), česká úprava Osecká, Blatný (1994, 1997) není česká standardizace. 10 položek zaměřených na sebehodnocení (4bodová škála) (Myslím, že mám řadu dobrých vlastností. apod.) Vhodné pro dospívajícíc od 14-15 let. Obsahuje dva faktory: faktor nezávislého sebehodnocení faktor sebehodnocení vyplývajícího se srovnání s ostatními Zkušenosti s touto metodou jsou omezené. Doplňková metoda tam, kde řešíme sebehodnocení probanda – školní neúspěšnost, volba dalšího studia, sociální adaptace postižených či dětí s emočními problémy.

Škála sebehodnocení školní práce v vztahu ke škole Vágnerová (1995) Obsahuje škálu sebehodnocení, taktéž obdobnou škálu pro rodiče a učitele. 15 položek, 3 faktory: sebehodnocení školní práce, relativní úspěšnost ve třídě, strach ze školy. Pro děti od 10 do 13 let. Diagnostika školních problémů, školní neúspěšnosti, adaptační poruchy. Sebehodnocení je důležité při hledání nápravy: Dítě, které je přesvědčené o tom, že je jeho školní práce vyhovující, nebude motivované k jakékoli změně.

SSCS, Student Self-Concept Scale Gresham (1993) Vychází z Bandurovy teorie self-efficiency. BASC, Behavior Assessment Systém for Children Reynolds, Kamphaus (1992) Obsahuje sebehodnocení dítěte a škálu pro rodiče a učitele. SSRS, Social Rating Systém Gresham, Elliott (1990) Obsahuje více hodnotících škál.

PARQ, Sebehodnocení chování matky a otce k dítěti Jedná se o součást Rohnerovy metody rodinné diagnostiky. Vychází z předpokladu, že rodičovské chování je ovlivněno vlastními zkušenostmi z dětství, které člověk v dospělosti automaticky přejímá, včetně určitého způsobu uspokojení z této role. 60 položek, 4 subškály: láska k dítěti, hostilita, nevšímavost, odmítání. Česká standardizace na populaci rodičů 10-15letých dětí. Při vyšetřování rodinných vztahů, metoda posouzení míry změny např. v rámci rodinné terapie.

Škály hodnocení chování jiných osob PARQ, Škály hodnocení chování rodičů k dětem Metoda Rohnerovy rodinné diagnostiky, česká úprava Matejček, Vágnerová (1992) Škály, v nichž děti posuzují chování svých rodičů Škála hodnocení školní práce dítěte a jeho vztahu ke škole, Vágnerová (1995) Je součástí baterie, zaměřené na posouzení školní úspěšnosti a vztahu dítěte ke škole; má dvě varianty – pro rodiče a pro učitele. Škála hodnocení osobních vlastností dítěte, Matějček Nebyla standardizována, ale užívá se v praxi. CPQ, Connersové škála pro rodiče vznikla v 70. letech minulého století. Slouží k hodnocení nejrůznějších dětských projevů rodiči. CTQ, upravili Paclt a Šebek (1998) Jedná se o modifikaci pro učitele: hodnocení školní práce a chování dítěte učitelem

Škály hodnocení skupiny, resp. pozice jedince ve skupině Škála sociální akceptance, Juhás (1990) Slouží k posouzení dítěte ve skupině, konkrétně ve školní třídě. SORAD, Sociometrický ratingový dotazník, Hrabal (1979) Vychází z přístupu ratingových škál a ze sociometrických technik (metody vytvořené Morenem v 50. letech minulého století). Poskytuje informace osobnosti a jejím začlenění do kolektivu a umožňuje posoudit aktuální strukturu skupiny. (pozice podle vlivu, pozice podle oblíbenosti a pozice podle náklonnosti)

Sociální klima školní třídy Trickkett, Moos (1973), česká úprava Mareš, (1998). Obsahuje: Dotazník CES – forma P (přání) Dotazník CES – forma A (aktuální stav) Využití: popis stavu klimatu určité třídy z pohledu žáků porovnání názoru žáků a učitelů na klima třídy porovnání žákovského přání (CES P) a přítomného stavu (CES A) zjišťování rozdílů mezi učiteli vyučujícími tutéž třídu zjišťování rozdílů mezi tradičními a alternativními školami zjišťování toho, jak klima ovlivňuje osobnost učitele a žáků, výchovně vzdělávací výsledky

Škály hodnocení zájmů Obrázkový test zájmů o povolání Blaškovič (1988) Metoda je určena pro účely volby povolání. Pro žáky 7.-9. tříd. Obsahuje: 50 obrázků různých pracovních činností (tesař, laborant, lékař, číšník…), které dítě třídí do pěti skupin podle zájmu.