Raná řecká tyranida, Sparta

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Advertisements

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
 podmínkou pro vznik republiky=ústava  poslanci na ní pracují, Francie válčí dál  Francie velice oslabená – vzrůstají nepokoje a nespokojenost  soudní.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr.Jana Flesarová ZŠ Záhumení Rožnov pod Radhoštěm VY_52_INOVACE_ČLAJS_JF_14 VLÁDA PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ Vlastivěda pro 4.třídu Vzdělávací oblast Člověk.
Řecko-perské války Nejslavnější hodina Řecka. Perská říše Peršané v 5. stol. př.n.l. vytvořili obrovskou veleříši. Šáh-in-šáh Dareios I. Chtěl dobýt i.
31 př. n. l. – 476 n. l. Principát Octavius Augustus – titul princeps = první muž v říši způsob vlády – principát zvolen lidovým shromážděním nebo jmenován.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování starověkého Řecka Název sady: Staroorientální.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Křížovka. Křížovka Řešení Kréta a první Řekové (doba bronzová)
STAROVĚKÁ SPARTA (archaické období)
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.61_Mezopotamie Datum:
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Antické Řecko – doba železná
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
*Sparta* Sparta je město v jižním Řecku.Dnešní město Sparta leží jen pár kilometrů od původního města.Na obrázku můžeme vidět ruiny staré svatyně.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
OSVOBOZENÍ ČSR Autor: Lenka Mulačová
VRCHOLNÉ OBDOBÍ ŘECKÝCH STÁTŮ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
klasické období (5. stol. př. n. l. Athény za Perikla)
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Nový vývoj Řecka.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Římská republika.
Práva a povinnosti členů rodiny
MĚSTSKÉ STÁTY.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
STAROVĚKÉ ŘECKO.
VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10-35_Peloponéská válka a nástup Makedonie Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Periklés (Περικλής).
Transkript prezentace:

Raná řecká tyranida, Sparta Tyranida = samovláda

Charakteristika tyranidy vláda jedince tyranida zaměřena proti aristokracii (šlechtě) aristokraté zbaveni moci, někdy i vyhnáni z města podpora umění, řemesel a obchodu městské státy vzkvétají Řekové dlouho vládu jedinců nesnesli svržení jedinců – nastolení demokracie vznik klasických městských států 510 př.n.l. vyhnáni tyrani z Athén vládnoucí vrstvou plnoprávní občané bez ohledu na urozenost chudší mohli volit, ale nemohli být zvoleni

Nejsilnější městské státy Athény a Sparta

Sparta městský stát na Peloponéském poloostrově založili ji Dórové nadvládu nad okolím udržovali profesionální vojáci

Spartánská výchova chlapci od 7 let nežijí s rodiči jsou v polovojenských družinách , učí se skromnosti v jídle i odívání cvičí se v běhu, skoku, zápase, hodu oštěpem a diskem učí se číst, psát, počítat, znát zákony od 12 let rozvíjejí bystrost a obratnost krádežemi jídla od 18 let vojenský výcvik od 20 let v 15ičlenných vojenských družinách ve 30 letech mohli založit rodinu – stávají se plnoprávnými občany

Výchova dívek doma i po dovršení 7. roku vojenská průprava – nutnost bránit město bez mužů tělesná průprava svobodnější a rovnoprávnější postavení než ženy v jiných městských státech

Narozené děti zdravé – stát jim propůjčuje pozemky i s lidmi, kteří pro ně pracují a živí je nemocné, postižené – jsou pohozeny

Život Sparťanů nejlepší bojovníci v Řecku žili velmi prostě peníze železné nepodporovali umění ani vědu

Řízení státu v čele 2 volení králové na ně dohlíží 5 volených úředníků (efoři) poradní a soudní funkce – rada starších (nad 60 let) – 28 členů od 30 let Sparťané plnoprávní – účast na sněmu (shromáždění), které volí úředníky a radu starších hlasují o zákonech válečném tažení míru rada starších mohla usnesení sněmu zrušit tento systém zavedl Lykurgos

Peloponéský spolek Sparta ovládala jih Peloponéského poloostrova ostatní městské státy na poloostrově donutila vstoupit do peloponéského spolku při vojenském tažení jejich armády podléhaly spartskému velení spolek pomáhal i jiným státům - Egypt

Raná řecká tyranida vláda jednoho člověka kolem r. 500 př.n.l. nahrazena ve většině městských států demokracií

Sparta městský stát na Peloponéském poloostrově propracovaný vojenský výcvik od dětství spartánská výchova žádné umění ani věda v čele státu 2 králové, 5 eforů a rada starších účast plnoprávných občanů na shromáždění založila vojenský peloponéský spolek

Použité materiály http://www.usu.edu/markdamen/ClasDram/chapters/051clasgk.htm http://www.papo.cz/zbozi/2430/Spartsky-hoplit.htm http://nove.eprodejny.cz/?page=UkazZbozi&shop=763624621199234037&from=3675 http://www.pohodar.com/vandr/hostinne/index.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Pelopon%C3%A9sk%C3%A1_v%C3%A1lka V. Válková: Dějepis 6, Pravěk a starověk, SPN Praha 2006