VY_52_INOVACE_66_Savci vod - učební text Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor VY_52_INOVACE_66_Savci vod - učební text
Vodní savci: přizpůsobili se vodnímu prostředí Hlodavci: Hryzec vodní - 15cm, rostlinná strava, nory ve břehu, zásoby na zimu Ondatra pižmová - (zavlečená z Ameriky) 40 cm, plovací blány, zavírací ušní otvory, všežravá, buduje nory, kožešina odolná vodě - bizam Bobr evropský - 1m,přizpůsoben vodě - šupinatý ocas, staví hráze, živí se kůrou Kunovité: Vydra říční - inteligentní přizpůsobena vodě ocas = kormidlo, plovací blány, ……
Obr.1- HRYZEC VODNÍ
Obr.2- ONDATRA PIŽMOVÁ
Obr.3- BOBR EVROPSKÝ
Obr.4- VYDRA ŘÍČNÍ
EKOSYSTÉM RYBNÍKA: Umělý ekosystém potřebující zásah lidí, společenství organismů a prostředí rybníku Energie - Slunce Biologickou rovnováhu vytváří vztahy mezi společenstvy organizmů producenti - nejvíce v teplé prosvětlené vodě - řasy, sinice = fytoplankton plovoucí + rostliny kořenící konzumenti – býložravci - ryby, hlodavci, bezobratlí, měkkýši, zooplankton konzumenti - všežravci a masožravci - zooplankton, dravé ryby, bezobratlí, vydra, ptáci.. rozkladači - hromadí se na dně - měkkýši, kroužkovci, bezobratlí, bakterie uvolnění minerálů pro rostliny
Tekoucí vody Mění se rychlost proudu a prokysličení vody. Obr.5 Mění se rychlost proudu a prokysličení vody. S mohutností řek se tok zpomaluje a znečišťuje - hnojiva, průmysl, odpady, doprava, ropa.. Organismy se přizpůsobily a vytvořily ekosystémy pásem: - pstruhových lipanových parmových cejnových
Navaž potravní řetězec a zařaď potápníka, kapra, kachnu Obr.6
Obr.7
Zdroje obrázků: Obr. 1- http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Water.vole.arp.jpg Obr.2- http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ondatra_zibethicus_FWS.jpg Obr.3- http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Beaver_2.jpg Obr.4- http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Fischotter_Lutra_lutra1.jpg Obr.5-7 učebnice: Ekologický přírodopis pro 9. ročník