Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám" Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY_32_INOVACE_CJ_53
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Předmět: Český jazyk Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ Ročník: 5. Datum vytvoření: 30. 12. 2012 Anotace: pochopit, co jsou rčení, přísloví a pořekadla, skládání slovních spojení, vyjádření kresbou, pohybem Klíčová slova: kdo dřív přijde…, pozdě…, co můžeš udělat dnes…, jak se do lesa…, moudřejší večera…, neházej flintu…, atd. Autor: Mgr. Marta Papežová
Následující definice rčení, pořekadla a přísloví jsou určena pro vytištění a s dětmi musí být probrána před vlastní prací s interaktivní tabulí. Rčení neboli úsloví (také slovní obrat, fráze) - jsou obrazná ustálená spojení slov, kdy původní význam nevnímáme doslova, ale jen obrazně (např. mlátit prázdnou slámu, být jako kůl v plotě,...). Mají za úkol pobavit, oživit jazykový projev. Jsou tvořena částmi vět nebo slovními spojeními, můžeme je časovat. Jsou produktem lidové fantazie. Pořekadlo je tvořeno jedním nebo více slovy, vyjadřuje určitý názor, ale nemůžeme ho časovat (např. chyba lávky, v ústech med, v srdci jed) Přísloví je ustálený stylizovaný výrok, jenž obsahuje obecně platné zásady nebo zkušenosti mravoučné povahy. Je vyjádřením lidové moudrosti. Pro snadnější zapamatování se často rýmuje. Nikdy není znám autor. Smyslem přísloví je morální ponaučení, výstraha či pokárání. Přísloví jsou tvořena celými větami (např. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.
Úkol: Spoj následující části vět a vytvoř tak celá přísloví. Vysvětli, co znamenají. břehy mele. Bez práce až se ucho utrhne. Kdo jinému jámu kopá, nežli holub na střeše. Lepší vrabec v hrsti nejsou koláče. Komu se nelení, Jak se do lesa volá, hůl si vždycky najde. Tichá voda až se ucho utrhne. Kdo chce psa bít, sám do ní padá. Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, tak se z lesa ozývá.
2. Úkol: spoj rozházená rčení (zelená) a pořekadla (žlutá). kdo dřív přijde, jako husa klasu chyba kam vítr, ráno dočkej času moudřejší večera lávky v ústech med, já nic, ten dřív mele co můžeš udělat dnes, v srdci jed já muzikant tam plášť neodkládej na zítřek
Ostatní se ho snaží uhodnout. 3. Úkol: pohybová hra – každý žák (vybraní žáci) si vybere z dané nabídky přísloví, pořekadlo nebo rčení a předvedou jej pantomimicky. Ostatní se ho snaží uhodnout. 4. Úkol: výtvarné vyjádření – každý žák si vybere z dané nabídky přísloví, pořekadlo nebo rčení a vyjádří jej kresbou. Slovní popisky (bubliny u úst) jsou povoleny. Po vytvoření výstavy ze vzniklých prací opět děti hádají, o co se konkrétně jedná.
Zdroje: vlastní