Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_ A_ SVET_08 Filosofie staré Indie a Číny Téma sady: Člověk a svět Obor, ročník: Ekonomické lyceum / Obchodní akademie, 4. ročník Datum vytvoření: březen 2013 Anotace: Myšlení staré Indie a Číny, indická a čínská náboženství Metodický obsah: Výklad nového učiva, výzva ke kladení filosofických otázek
Myšlení staré Indie a Číny Rozvíjí se pod vlivem Arjů kolem r. 1960 př. K. V těchto myšlenkově bohatých civilizacích nikdy nedošlo k tak ostrému oddělení filosofie od mýtu (náboženství) jako ve starém Řecku Je tu určitá harmonie – rozvoj duchovních sil a ctností člověka Základní otázku měli podobnou (Jak vznikl svět?), řešení však odlišné
Indická filosofie a náboženství Velkým úkolem větší části indické filosofie a náboženství je úsilí vymanit se ze zajetí předsudků, které nás vážou k tomuto hmotnému světu, a osvobodit se v nebytí Náboženské spisy VÉDY (1500 - 400 př. K.) 4. díl, UPANIŠÁDY, obsahují zárodky filosofie Dle nich = 8. století př. K., je jedinou pravou skutečností všepronikající neosobní absolutní BRÁHMA (=kosmický duch) Zdánlivá mnohost věcí tohoto světa vzniká ze žádostivosti (žízně). Na jejím základě vzniká osobní existence, individuální duše ATMAN (pro člověka i zvíře)
Brahmánismus a hinduismus Z védské tradice (= ortodoxní směr) vychází učení brahmánismu Na něj navazuje pestré učení hinduismu (2. období – po r. 500 př. K. součástí i jóga), dodnes živé náboženství Vzniká z toho řada hlubokých filosofických směrů, které se snaží osvobodit duši z karmanového zákona Probíhá neustálá reinkarnace, dokud tělo nežije a nesmýšlí dobře Cíl je, aby ATMAN splynul s BRAHMANEM V Indii dodnes existuje kastovní systém (4 stupně) Významná osobnost moderních dějin – Mahátma Ghándí Hlavní bohové – Brahma (stvořitel),Višnu (udržovatel), Šivu (ničitel)
Buddhismus Vzniká reakcí na tradiční brahmánismus (nevychází z véd = neortodoxní směr) Zakladatel Buddha (asi 560 – 480 př. K.) Vtělil svou zkušenost do 4 pravd: Vše v životě je strast Příčinou strasti je touha (vášeň) Zánik žízně, dosažení osvobození od vášně = zánik strasti Cestou k odstranění strasti je Cesta osmidílná = mravní život, kultivace mysli, moudrost
Džinismus Také neortodoxní směr Ze slova džina = vítěz, ten, co se vymanil z koloběhu zrození a smrti Zakladatel Mahávíra – jeho rodiče žili v asketické sektě (doporučovali sebevraždy), putoval po Indii a došlo k osvícení Hlavní princip: nezabíjet nic živé (ani mouchu) Nejednotní, chodí nazí Dle nich, svět se skládá z mnoha duší – dživa, je veliká jako tělo – síla. Může dosáhnout blaženosti, moudrosti, vševědoucnosti, ale brání mu v tom hmota adživa Spasení – askeze a ctnostný život
Filosofické myšlení staré Číny Má duchovní základ v tom, že veškeré dění i lidský život jsou propojeny v rytmu sil jin a jang = protikladné síly: muž x žena, země x nebe, chlad x žár Jsou od sebe NEDĚLITELNÉ – jednou převáží ta, podruhé ona Neustále se proměňují a vytváří vzájemnou harmonii
Taoismus Filosofický směr nenásilného charakteru Být měkký (nenásilný) jako voda a přece každého přemoci (povodeň). Celý svět je neustále v pohybu, vše je pomíjivé a relativní Každá věc v sobě obsahuje svůj protiklad v nějž se v průběhu vývoje proměňuje Tao = cesta – je to věčné, neměnné, původní nebytí, prázdnota z níž vše vzniká a do níž se vše navrací Zakladatel Lao-c´(6. století př. K.)
Konfucianismus Dlouho oficiální ideologií čínského císařství Klade důraz na morálku a úctu k autoritě Celá společnost je provázána závaznými vztahy autority a úcty (jako v rodině) Humanistický charakter učení Zakladatel Konfucius (6. - 5. století př. K.) Byl agnostik – Když nevím nic o životě, jak mohu vědět něco o smrti?
Zdroje a autorská práva DUDÁK, Vladislav. a kol. Občanská nauka pro střední odborné školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2005, 326 s. ISBN 80-7235-233-4. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Vyd 8., V KNA 2. Překlad Miroslav Petříček, Petr Rezek, Karel Šprunk. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007, 653 s. Studium (Karmelitánské nakladatelství), sv. 2. ISBN 978-807-1952-060. Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.