Informace jako komunikační proces

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

OČIMA ŽEN Projekt OČIMA ŽEN je podpořen z programu „Fondu pro nestátní neziskové organizace“. Program „Fond pro nestátní neziskové organizace“, jež je.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Základy automatického řízení 1
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název vzdělávacího materiálu
Společenská odpovědnost ve školství
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Základní informace o poskytovateli
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Komunikace a interakce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Interpersonální komunikace & asertivita
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
karel oliva Akademie věd ČR
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Andragogika Vzdělávání.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Synergie manažerského týmu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Vybrané kapitoly ze sociologie 4
E-Goverment Zdeněk Hanák.
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Diagnostika dítěte předškolního věku
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Informace jako komunikační proces

Komunikace Komunikace - sdělování, dorozumívání, veřejné spojení, dopravní cesta Sociálně komunikační procesy - podmínkou a  předpokladem existence společenství Nejen tokem informací, komunikací mezi lidmi, také s přírodou, s Bohem (modlitba, rozjímání) S přírodou komunikují přírodní vědy (experiment jako kladení otázek přírodě) Komunikujeme s ní spíše tím, že se do ní vciťujeme, že s ní souzníme nebo ji umělecky ztvárňujeme.

Sociální komunikace komunikaci rozlišujeme na: - přímou x nepřímou - verbální x písemnou - digitální (vyjádřená pomocí slov) x analogová (vztahová) - komplementární (např. žák x učitel, matka x dítě)x symetrická

Sociální komunikace Vývoj sociální komunikace: období řečové dokumentové a) rukopisné b) tištěné elektronické Podobné rozlišení McLuhan: doba orální (I), fonetická (IIa), elektronická (III). Médii jsou řeč, písmo, elektřina.

Vývoj sociální komunikace Vymezení podle McLuhana: I. doba orální – doba jednoho smyslu – sluch, velký význam má paměť. Negramotní lidé – žijí ve světě přísloví, pořekadel, podobenství, mýtů, pohádek. Přirozený jazyk bohatý na pojmenování deště, větru, chůze apod. Jazyk odráží život společenství, jeho projevy jsou i ozdoby, tetuáže … II. doba fonetická – fonetické písmo (abeceda) na rozdíl od písma obrázkového odděluje vizuální kód od sémantického významu – doba zraku.

Vývoj sociální komunikace Psané slovo: - ovlivňuje řeč, gramatiku, syntax, artikulaci i společenské použití jazyka - vede k odstupu od řeči, možno se zabývat myšlením → filosofie, věda - individualizace, myšlení v posloupnosti - historie se neděje již ve spirále, ale v přímce - psané slovo získává na věrohodnosti - mechanizace, abstrakce, fragmentarizace

Informační akt 14. stol. – právní smysl pojmu informace: soubor aktů, které vedou k prokázání trestného činu, poskytnutí evidence informační akt – projev mluvený či psaný účelný – př. učení, obhajoba k pochopení informačního aktu je potřeba uvažovat nad aktérem, samotným aktem, předmětem aktu informační akt – sekvence 3 komponent: záměr, provedení, efekt

Informační akt účastníci, komunikační kanál interpersonální komunikace – jedna osoba komunikuje s druhou, nebo se skupinou, očekávána zpětná vazba jiné druhy komunikace: masová – jedna nebo pár osob informuje velký počet lidí, bez očekávání zpětné vazby v obou případech očekávána změna u příjemce, jinak komunikace neefektivní vědecká – jeden nebo víc lidí v zájmové komunitě se vzájemně informují o oblasti zájmu pomocí formálních kanálů studie zkoumající evidenci v artefaktech jako např. citace pro odvození vztahů mezi jednotlivci, skupinami a komunitami – bibliometrie, infometrie, kybermetrie, webometrie vztahy z citací aplikováný na hyperlinky ve WWW, základ algoritmů vyhledávačů

Sociální média vzrůstající význam sociálních médií ve WWW lidé tvoří sociální sítě za účelem spolupráce, vyjádření účasti, podnikání společných aktivit wiki, blogy, softwarové nástroje pro podporu spolupráce (groupware) wikipédie – nástroj pro kolaborativní sdílení znalostí The Sloan Digital Sky Survey - občanská věda (http://www.sdss.org/) GenBank – kolektivní úsilí vědců sdílet data o genových sekvencích a spojených proteinech - (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/genbank/) Facebook apod. –služby podporující všeobecnou komunikaci sociální sítě urychlovány výpočetními agenty – identifikují a zvýrazňují nové druhy možných vztahů (např. přítel přítele) – nový druh sociálního procesu

Design forma komunikace, v níž jsou pozorně organizovány artefakty, aby informovaly lidi přináší inovativní použití komunikačních kanálů, tvoří kanály nové informační design ozančován jako informační architektura – podoblast informační vědy komunikaci zkoumá i lingvistika, antropologie, komunikační studia

Sociální potřeby lidé – vysoce sociální bytosti Maslowova hierarchie lidských potřeb – všechny úrovně vyžadují sdílení informací a komunikaci lidé potřebují širokou škálu prostředků pro vzájemnou interakci, aby mohli budovat a udržovat vztahy a uspokojit základní životní sociální potřeby prostředky interakce – komunikační akty

Sociální potřeby Prostředky interakce: fyzické – oční kontakt, gesta, dotek, obejmutí kulturní – mluvení, psaní, zpívání augmentační – informační akty přesahující čas a prostor, př. megafon – hlas, hudební nástroj – emocionální projev, záznamová zařízení (od soch k psanému slovu, kamerám a telekomunikačním systémům) – trvalost inf. aktů. Zaznamenávání do informačního artefaktu je informačním aktem – vznik informačního průmyslu.

Záměr akt informování řízen záměrem změnit stav světa, většinou mentálního stavu ostatních lidí škála záměrů od altruistických k masochistickým záměr pomoci někomu řešit problém, vyhnout se nebezpečí, dosáhnout cíle, přijmout postoj či víru, provést činnost typy vazeb v komunikaci – jak záměr směřován: jeden – jeden (vysvětlování, přemlouvání, , diskuze), jeden – mnoho (vysílání médií), mnoho – jeden (grassroots hnutí + sociální média), mnoho – mnoho (politická hnutí – skupina ovlivňuje veřejnost, crowdsourcing)

Záměr zpětná vazba: jeden – jeden – očekáváme zpětnou vazbu, např. potvrzení porozumění, odpověď. Masová média – ne zpětná vazba, ale změna chování či stavu mysli. Ta tradiční – podporují zpětnou vazbu, aby si udržela trh po nástupu interaktivních WWW důležitá možnost rozhodnutí zda se účastnit komunikace – př. spam: vedlejší efekt špatného designu informační infrastruktury, nerespektuje sociální stavbu lidské komunikace - možnost šíření elektronické kopie bez nákladů bez zabudování funkce „vrátit odesílateli“

Záměr informační akt bez záměru měnit ostatní – sebe-potěšení. Př. sebe-vyjádření bez auditoria – blogy, Facebook, Twitter. Slouží potřebě udržovat smysl pro identitu. Motivace – od šílenství po umělecké vyjádření. Nejčastější záměr – budovat a udržovat vztah za účelem sociálního spojení. Hlavní záměr ne dosažení efektu komunikace, ale udržování otevřených kanálů. Sociální grooming.

Záměr Podle výzkumu Marshall a Bly lidé někdy sdílejí elektronické i fyzické výstřižky se záměrem udržovat sociální vztahy teorie sociální výměny – lidé vykonávají informační akty s psychologickou motivací a očekáváním reciprocity sociální výměna: přímá odměna, reputace, očekávaná reciprocita, altruismus softwaroví agenti – hrají roli aktérů v sociálně situovaných informačních aktech (sociální média)