Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř ČMeS, Praha, 12.5.2009
osnova Stav klimatu a předpokládaný vývoj Klimatická gramotnost Projekt GLOBE Heuréka RVP, učebnice Ukázkové úlohy Uhlíková stopa
Zpáva IPCC 2007
Paleoklima
Kritické hodnoty Globální teplota +2ºC (k počátku 20. stol.) CO2: 350 ppm
http://www.sciencedaily.com/releases/2009/05/090502092019.htm
Červená oblast Bez účinné ochrany klimatu Adaptace má své meze Omezování emisí skleníkových plynů může mít vliv na rychlost oteplování, nikoliv na zvrácení trendu.
Modrá oblast Účinná ochrana klimatu Stabilizace teploty pod +2ºC Adaptace možná pro několik příštích generací Opuštění spalování fosilních paliv Přechod na nízkoenergetické technologie Změna životního stylu
Klimatická gramotnost
Klimatická gramotnost Eurobarometer 2009 Vnímání změny klimatu a globálního oteplování Úroveň informací o změně klimatu Boj proti klimatickým změnám Zapojení občanů do boje proti klimatickým změnám
Klimatická gramotnost
Klimatická gramotnost
Klimatická gramotnost
Klimatická gramotnost
Klimatická gramotnost 2000 respondentů, zveřejněno: duben 2009
Klimatická gramotnost http://earthfirst.com/americans-believe-global-warming-is- happening-%E2%80%93-to-everyone-but-them/
Klimatická gramotnost
Klimatická gramotnost Třídenní seminář ”Climate and Weather Literacy” Duben 2007
Klimatická gramotnost Vzdělávání by vždy mělo vycházet z aktuálních potřeb společnosti.
Kurikulární dokumenty Vzdělávací systém v ČR Kurikulární dokumenty Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha, MŠMT 2001) Rámcové vzdělávací programy (RVP, VÚP 2007) Školní vzdělávací programy (ŠVP)
Vzdělávací systém v ČR
RVP – Vzdělávací oblasti Vzdělávací systém v ČR RVP – Vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace Matematika a její aplikace Informační a komunikační technologie Člověk a jeho svět Člověk a příroda Umění a kultura Člověk a zdraví Člověk a svět práce
Vzdělávací systém v ČR RVP – Průřezová témata Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Environmentální výchova Mediální výchova
Program GLOBE Global Learning and Observations to Benefit the Environment Zapojeno 111 zemí světa Garant: NASA http://globe.gov
GLOBE Games 2008
Projekt GLOBE
GLOBE Games 2008
GLOBE Games 2008
HEURÉKA: Poprad-Ganovce, duben 2009
HEURÉKA: Poprad-Ganovce, duben 2009
HEURÉKA: Skalnaté pleso, duben 2009
Keňa Global Learning and Observations to Benefit the Environment Zapojeno 111 zemí světa Garant: NASA http://globe.gov
KEŇA 2007
Keňa 2007
Keňa 2007
Keňa 2008, Kakamega
Keňa 2008
Keňa 2008, Kakamega
Keňa 2008, Kisumu Boys High School
Závěr Kroky k účinné ochrana klimatu musí být učiněny nyní Z průzkumů vyplývá, že klimatická gramotnost Evropanů není dostačující Nutnost systematické výuky meteorologie a klimatu na základních školách Připravovat kvalifikované učitele již na pedagogických fakultách