Edukant: motivace k učení a řešení výchovných problémů - Motivace k učení - Kázeň a nekázeň Kučerová Klára, NMgr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
PSYCHICKÉ JEVY.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Didaktické prostředky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Personální management
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Struktura výuky.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Pedagogická komunikace
Téma Hypotézy ve výzkumu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Zákony učení.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické prostředky
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Edukant motivace k učení a řešení výchovných problémů
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Komunikace učitele se žáky
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Náročné životní situace
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Edukant: motivace k učení a řešení výchovných problémů - Motivace k učení - Kázeň a nekázeň Kučerová Klára, NMgr. TV45

1. Motivace k učení http://www.youtube.com/watch?feature=player_e mbedded&v=obdd31Q9PqA

Abraham H. Maslow: Teorie hierarchie potřeb Nejoblíbenější teorie aplikovatelná v praxi – přehledná, srozumitelná, snadno aplikovatelná Soubor motivů pro činnost člověka spojených s uvedenými potřebami ovlivňují zahájení, průběh i výsledek učení Aplikace hierarchie potřeb v učitelské praxi: -učitel by měl podporovat kladné motivy a iniciovat v žácích zájem o učební látku, chuť dosáhnout u ostatních uznání či seberealizaci. - eliminace negativních motivů (strach) Zájem o učení = žákova motivace vzhledem k učení

Vlivy působící na motivaci žáků ve třídě: Vnitřní motivace - výsledek potřeb a zájmů člověka - Co žene jedince k vykonání určité činnosti? Potřeby: poznávací, zvídavost, p. činnosti, p. získání schopností či dovedností při plnění zadaných úkolů, vlastní uspokojenost z naučení se něčemu novému, ze společné činnosti či soc. komunikace - Strategie při učení: výběr zajímavých témat, nabídka možnosti výběru úkolů, hry, aktivizační hodiny atd.

Vnější motivace: - Co žene jedince k vykonání určité činnosti? pobídek, odměn, pochval, trestů Potřeba dosažení vytyčeného cíle, odměny, vyvarování se nepříjemným následkům neúspěchu - Vyvarovat se situací, kterými může učitel přivodit žákům pocit méněcennosti, vyvolat nadměrnou souteživost - Strategie: individuální přístup k žákům v působení na jejich motivaci – různé typy

Vztah vnitřní motivace X vnější motivace Která z motivací je efektivnější a zaručuje dosažení dlouhodobých výsledků v učení? Jak se v průběhu učení může měnit struktura motivace k učení?

Očekávání úspěchu: - motiv spojený s pocitem pravděpodobného úspěchu či neúspěchu, popř. s mírou úspěchu - pocit pravděpodobného neúspěchu → žáci se nebudou namáhat v této činnosti - moc jednoduché úkoly → nestojí jim za námahu (není-li ani přítomna vnější motivace, tedy odměna) - ideální volba úkolů: úkoly, které jsou pro žáky výzvou, tzn. obtížné, ale dosažitelné -strategie: přiměřeně náročné úkoly poskytující reálnou šanci na úspěch, minimalizace zbytečného zklamání, kreativnost učitele – poskytnutí zpětné vazby, důvěra v žáky

Činitelé působící na motivaci k učení (Kyriacou, 1996 in Fialová 2010) Novost situace, předmětu, činností Činnost žáka a uspokojení z ní Úspěch v činnosti - nutná znalost výsledků Sociální momenty Souvislost nového předmětu (činnosti) s předchozími činnostmi, zkušenostmi a zájmy žáka Souvislost předmětu (činnosti) s životními perspektivami, s budoucností žáka

Stádia motivace Počáteční motivace: - snadno dosažitelná, ovlivněna všemi výše jmenovanými činiteli Hlubší, trvalejší motivace: - přeměna krátkodobého zájmu v zájem trvalý - význam zejména pro formování osobnosti

Rušivé momenty pro motivaci Nasycení se stále stejnou opakující se učební činností Opakované žákovy neúspěchy Sociální vlivy – vztahy ve třídě, nedostatky v osobních vztazích Nedostatky v metodě vyučování a způsobu výchovy

Faktory ovlivňující motivaci ??? F. učitelem neovlivnitelné F. učitelem ovlivnitelné

Budování vztahu učitele s žáky Vzájemná úcta a kontakt - cílem je oboustranné navázání uvolněných vztahů mezi žáky a učitelem Dobrý příklad učitele - opravdu dobrý učitel se může stát žákům vzorem - „Co nechceš aby činili žáci, nečiň ty sám.“ Humor

Budování vztahu učitele s žáky Zvyšování sebeúcty žáků - zdůrazňováním nedostatků a neúspěchu může učitel vyvolat v žácích negativní pocity a ovlivňovat jeho budoucí výkon Humanistický přístup k vyučování a učení - vzdělání klade důraz na osobnost jako celek, na myšlenku osobního růstu žáka, schopnost vnímání sebe sama a světa, možnost rozhodovat se - podpora sebeúcty žáků - inovace školního vzdělávání – zavádění aktivizujících metod výuky a nových forem hodnocení Předávání kladných informací - k podpoře sebeúcty žáků slouží převaha kladných komentářů směrem k žákům nad negativními - neverbální signály vyjadřující učitelův postoj k žákům Poskytování pozitivní pomoci - v případě nedosažení požadované normy prospěchu je lepší pomoci nežli napomínat, kritizovat, trestat – osobně se zajímat o pokroky žáků, případně navést je na správné řešení namísto pokárání

Principy zvyšování motivace (ďuriček, 1995 in fialová, 2010) Poskytnout přiměřené zpětné informace bezprostředně po výkonu, pracovat s žákovou chybou Postarat se o to, aby žáci poznali, pochopili a přijali za své cíle VJ Demokraticky vést kolektiv a dát žákům prostor k sebevyjádření se Uplatňovat tvořivé metody učení a hry Navodit pozitivní klima třídy Pracovat na principu skupinové kooperace

Demotivující činitele Autoritativní styl vyučování a výchovy Nedostatečná tvořivost a fantazie Nízká informovanost o praktickém uplatnění poznatků v praktickém životě Neadekvátní množství informací nedovolující používat aktivizační metody Důraz na školní známky Srovnávání s nejlepšími žáky

2. Kázeň / nekázeň Kázeň: řád (pořádek) potřebný k tomu, aby se žáci mohli efektivně učit Nejčastější typy nevhodného chování žáků: - přílišné povídání či mluvení bez vyvolání - hlučnost - nevěnování pozornosti učiteli - ??? Vážnější formy nežádoucího chování (???) Příčiny nekázně jsou různé, stejně jako by měla být reakce učitele a způsob řešení kázeňského problému

Činitelé působící na vznik výchovných problémů (Kyriacou, 2008, Fialová, 2010) Vnitřní činitelé (biologické faktory) - genetické dispozice k agresivnímu způsobu chování a disharmonickému vývoji - oslabení nebo porucha CNS - úroveň inteligence Vnější činitelé (sociální faktory) - rodina - škola a školní klima - vrstevníci - masmédia - špatné postoje - uspěchanost dnešní doby

Situační faktory - okamžitá atmosféra třídy - událost v předchozí hodině - projevy sociálního chování ve škole - šikana - dlouhotrvající duševní námaha a únava žáků - nuda - nepřítomnost negativních důsledků

Řešení případů nevhodného chování žáků Ve škole se dennodenně setkáváme s negativními projevy chování – od triviálních případů po závažné Důležitost řešení situace učitelem → nutnost zjištění příčin vzniku problémového chování, spravedlivé a účelné řešení zajišťuje zvýšení autority učitele „Prevence je lepší než léčení!“ - pozorné sledování chování a práce žáků v hodině napomáhá k včasnému odhalení nežádoucího chování a v jeho brzkém potlačení

Strategie pro předcházení nežádoucího chování Sledování všech žáků ve třídě Aktivní pohyb po učebně, komunikace s žáky Využití očního kontaktu se žáky Zaměření otázek na celou třídu / na jednotlivce Využití fyzické blízkosti Pomoc žákům s prací Všímavost k nežádoucímu chování Všímavost k projevům neúcty a nezdvořilosti Využívat přesazování žáků

Řešení projevů nevhodného chování 1) zjištění podstaty problému (být příjemný, chápavý, ochotný pomoci) 2) rozhodnutí učitele, jak bude nevhodné chování řešit: Efektivní projednání: - formou důvěrného dialogu v soukromém prostředí - přenechat žákovi možnost mluvit a objasnit tak důvod svého nevhodného chování → přimět ho k pochopení, že škodí sám sobě

Řešení projevů nevhodného chování Napomenutí – výstraha - ústní upozornění při kterém učitel sděluje nesouhlas s chováním žáka - příliš časté napomínání ztrácí svou účinnost - principy správného napomínání: - správné zacílení na původce nevhodného chování - pevnost tónu hlasu a jasnost napomenutí - vyvarování se hněvu - zdůraznění toho, co od žáků vyžadujeme, aby udělali - zvýšení psychologického vlivu (neverbální signály, oční kontakt, pauza před výkladem)

- vyhýbání se konfrontacím a střetům se žáky - kritika chování, ne žáka - užívat raději napomínání mezi čtyřma očima než na veřejnosti - prevence - užívání pravidel a zdůvodnění, proč je nutné je dodržovat - vyhýbání se nepřátelským poznámkám - vyhýbání se srovnávání žáků - zaměření se na důslednost a dodržování stálých pravidel - nevyhrožovat planě - nenapomínat celou třídu - uvádění příkladů

Užívání trestů: - řešení nastupující při přetrvávání kázeňských problémů a neúčinnosti napomenutí - trest = čin, který má být pro žáka nepříjemný a má mu pomoci ke vhodnému chování - trest – musí být chápán jako pomoc žákovi, nikoliv jako projev nepřátelství - problematika trestů: ve většině případů znamená trest jen krátké nepříjemné období pro žáka, ze kterého se nijak nepoučí a ani nedojde k nápravě - typy trestů: http://www.youtube.com/watch?v=bGVXq4E2LN Q

Typy trestů: ???

Děkuji za pozornost!