Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_18 Terorismus Téma sady: Člověk jako občan Obor, ročník: Veřejnosprávní činnost, Sociální činnost, 3. ročník Datum vytvoření: červenec 2013 Anotace: Terorismus, motivace a prostředky terorismu, teroristické organizace, islámský terorismus, Al-Kájda, teroristické útoky ve světě, mezinárodní boj proti terorismu Metodický obsah: Výklad nového učiva
Terorismus = použití násilí vůči civilnímu obyvatelstvu za účelem pomsty, zastrašení nebo prosazení svých požadavků, nejčastěji politických existují desítky definic společné znaky: násilí, politický motiv, strach, výhružky, nesoulad mezi cíli útoků a jejich oběťmi, úmyslná a organizovaná akce, taktika
Terorismus - jeho motivace a prostředky politická – např. anarchisté nacionální – baskická ETA, irská IRA náboženská – islámská Al-Kájda osobní – výkupné, narušená osobnost (Anders Breivik) Prostředky atentáty(včetně sebevražedných), vydírání, únosy, hrozby
Dělení terorismu Vnitřní státní – cílem je posílit moc státu revoluční – cílem je rozložit státní moc Mezinárodní separatistický globální
Teroristické organizace mezi nejznámější teroristické organizace patří: Óm-šinrikjó, Hizballáh Hamas, Fatah Islámský džihád, Al-Kájda ETA, GIA RUF, IRA
Islámský terorismus dnes je ve světě nejznámější (od konce 20. století) uskutečňován radikálními stoupenci islámu svoji agresivní činnost chápou jako boj proti ,,nevěřícím“ obviňují západní civilizaci z: šíření ateismu, úpadkové morálky, hospodářského vykořisťování islámských států a podpory Izraele
Islámský terorismus, Al-Kájda nejznámější teroristická islámská organizace Al-Kájda založena v 80. letech 20. století cíl: nastolení ryze muslimských států na Arabském poloostrově, šíření islámské víry do dalších států největší teroristická akce soudobých dějin: – letecké útoky na USA z 11. září 2001, 3000 mrtvých vůdce Usáma bin Ládin zabit při vojenské akci amerických speciálních jednotek 2. 5. 2011 v Pakistánu
Teroristický útok v USA 11. září 2001 Obr. 1 Hořící budova WTC v New Yorku po nárazu letadla - 11. 9. 2001 [1]
Teroristické útoky ve světě Obr. 2 Atlas mezinárodních teroristických incidentů ve světě v roce 2001 [2]
Mezinárodní spolupráce v boji proti terorismu řada protiteroristických úmluv OSN do roku 2000 státy skupiny G8 se zaměřují na spolupráci v boji proti mezinárodnímu terorismu a proto se zavázaly v roce 1998 k dodržování následujících bodů: zabránit financování terorismu ve státech G8 v žádném případě neustupovat požadavkům teroristů, neplatit výkupné zabránit teroristům v přístupu ke zbraním a výbušninám posílit bezpečnost letecké dopravy
Zdroje Použité obrázky [1] Wikimedia Commons [online]. 2001 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/11._z%C3%A1%C5%99%C3%AD_2001#mediaviewer/Soubor:National Park_Service_9-11_Statue_of_Liberty_and_WTC_fire.jpg [2] Wikimedia Commons [online]. 2006 [cit. 2013-08-06]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Terrorincidents2001atlas.jpg Použitá literatura a jiné zdroje: BARTONÍČKOVÁ, K. a kol. Občanský a společenskovědní základ. Brno: Computer Press, 2011. EMMERT, F. a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2004. Terorismus. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013. [online]. [cit. 2013-08-06]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Terorismus Al-Káida. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013. [online]. [cit. 2013-08-06]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Al-K%C3%A1ida
Zdroje Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.