ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU DUM 07 – Platon 2 NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, 370 01 České Budějovice AUTOR Mgr. Petr Kajnar TÉMATICKÝ CELEK Řecká filosofie ROČNÍK 4.- HŠ DATUM TVORBY Říjen 2013
Anotace Prezentace: seznámí žáky s Platonovou kritikou stávajících společenských zřízení a nastíní jeho představu ideálního státu Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení
Platon Nauka o ideálním státě
Ideální stát Navazuje na představu o duši a jejích třech částech Popsáno v díle Ústava Formulováno pro řecký městský stát Výchozí situace: znechucení nad athénským státem po odsouzení Sokrata
Kritika stávajících systémů Oligarchie – vláda skupiny bohatých - vede ke společenské nenávisti, rozvratu a svržení vládnoucí skupiny. Ta je částečně zabita, částečně vyhnána a částečně integrována do nových struktur. Demokracie - vláda lidu - vede k anarchii a následnému boji všech proti všem. Lidé vyčerpaní rozvratem provolají vládce – tyrana. Tyranie – vláda samovládce (diktátora, autokrata) - vytvoří se opět vrstva vládnoucí a vrstva ovládaná, tyran je následně svržen skupinou oligarchů… a historie se opakuje.
Stát a Společnost Složení ideální společnosti odpovídá třem částem duše: Část duše Vrstva společnosti Úkol žádostivost řemeslníci výživa a zisk vůle vojáci obrana myšlení filosofové vláda
Úkol: ekonomické zajištění státu řemeslníci Úkol: ekonomické zajištění státu Mohou vlastnit majetek a vytvářet zisk Nesmějí se podílet na vládě
Úkol: obrana a bezpečnost státu Nesmějí vlastnit majetek vojáci Úkol: obrana a bezpečnost státu Nesmějí vlastnit majetek Vše mají společné
Nesmějí vlastnit majetek Vše mají společné Vládci - filosofové Úkol: vláda Nesmějí vlastnit majetek Vše mají společné
VÝBĚR VLÁDCŮ Vzdělávají se všechny děti „význačných mužů a žen“ (ostatní ne) Obecné vzdělání do 20 let, pak výběr Vybraní se dále vzdělávají do 30 let Poté 5 let vzdělávání ve filosofii V 35 letech odcházejí na 15 let do praktického života V 50 letech automatický nástup do nejvyšších funkcí ve státě
kritika Eugenik (kdo stanoví kritérium „význačnosti“)? Rozvrat rodiny Oddělení moci politické od moci ekonomické Cenzura
shrnutí Platon zkritizoval stávající formy státních režimů Navrhl teorii ideálního státu vycházející z jeho představy o duši Nikdy neproběhlo v praxi – terčem rozsáhlé kritiky
zdroje STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. 2. rozš. vyd. Praha: Zvon, 1992, 559 s. ISBN 80-711-3058-3. PLATÓN,. Ústava. Vyd. 1. Překlad Radislav Hošek. Praha: Svoboda- Libertas, 1993, 523 s. Antická knihovna (Svoboda), sv. 65. ISBN 80- 205-0347-1.