Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK"— Transkript prezentace:

1 ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 01 – Nejstarší řecká filosofie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR Mgr. Petr Kajnar TÉMATICKÝ CELEK Řecká filosofie ROČNÍK 4.- HŠ DATUM TVORBY Září 2013

2 Anotace Prezentace: Metodické pokyny:
seznámí žáky s podmínkami vzniku a rozvoje řecké filosofie vysvětlí základní pojmy (paradigma, arché) seznámí žáky s nejstaršími filosofy dané doby Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení

3 Nejstarší řecká filosofie

4 Předpoklady rozvoje Velká řecká kolonizace – rozšíření řeckého osídlení v oblasti Středozemního a Černého moře 1. vlna – kolem r př.n.l. 2. vlna – stol. př.n.l. Vedla k mohutnému ekonomickému i kulturnímu rozvoji kolonií i vlastního Řecka

5 Mapa zdroj:

6 Základní pojmy Paradigma – vzor vztahů či vzorec myšlení, ve filosofii též základní myšlenka daného období Arché neboli pralátka – prapůvodní látka, prvotní princip světa, základ všeho, z ní svět povstal a do ní zase zanikne.

7 Hledání arché Milétská škola v Milétu v Malé Asii, 7.-6. stol. př.n.l.
Thales z Milétu filosof a matematik (Thaletova kružnice) za arché považuje vodu (je základní podmínkou života)

8 Anaximénes za arché pokládá vzduch – vše obklopuje, zhušťováním vzniká vítr, voda, kameny i všechno ostatní, zřeďováním oheň Anaximandros za arché označil apeiron – božské neomezeno z něj se vydělují protiklady, vytvářejí základní živly je nekonečné, neomezené, věčné a neustále se pohybující

9 Pythagoras ze Samu filosof a matematik 6. stol. př.n.l.
podstatou světa je protiklad lichých a sudých čísel, z nichž se buduje neviditelná stavba světa nejdokonalejší tvary jsou koule a kruh

10 Hérakleitos z Efesu cca 540-480 př.n.l.
nazýván „Temný“ nebo „Plačící“ pro svou okázalou nelásku k lidem Myšlenky: - změna je základním principem vesmíru – „Nevstoupíš dvakrát do téže řeky“ – panta rhei (Vše plyne.)

11 Jednota protikladů – „Nemoc činí zdraví příjemným a dobrým, hlad nasycení, námaha odpočinek.“ - vše vzniká sporem – harmonie navazuje později např. Hegel (dialektika) za arché považuje „praoheň“ – ne ve smyslu živlu, ale jako proces stálé změny, vzniku a zániku, při zachování podstaty hnací silou světa je „zápas“, jeho protikladem „odpočinek“

12 Shrnutí arché – pralátka – podstata světa
Milétská škola – Thales (voda), Anaximénes (vzduch), Anaximandros (apeiron) Pythagoras (čísla) Hérakleitos (praoheň, jednota protikladů, zápas, změna)

13 Zdroje Použité obrázky a mapa:
STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. 2. rozš. vyd. Praha: Zvon, 1992, 559 s. ISBN


Stáhnout ppt "ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK"

Podobné prezentace


Reklamy Google