Úvod do mechanoterapie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do mechanoterapie
Advertisements

Vylučovací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Kožní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_8_Kožní soustava Téma: Přírodověda.
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru tesařské práce. Prezentace obsahuje výklad druhů nátěrových hmot, ředidel a jejich.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_575_ Jatečné zpracování zvířat 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a.
Úvod do mechanoterapie
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY
Filip Luňák Zš a Mš Stonava 9tř.
Instruktor lyžování II.třídy (150) jen pro vnitřní potřebu
Foto J.Novotný jr. Mechanický (klasický/pevný) tape a kineziotape pro sportovce – účel a zásady aplikace Jan Novotný/Jan Horáček Fakulta sportovních studií.
Fyziatricko – rehabilitační oddělení Nemocnice Břeclav, p.o.
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Regenerační přípravky I.
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Dobrý den Horská klinika 2011.
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Požadavky na okna
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_04-16 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Savci jsou vývojově velmi pokročilá třída obratlovců a v současné době osidlují téměř celý svět. Jejich hlavním spojovacím znakem je výživa mláďat produktem.
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název: VY_32_INOVACE_F_9A_20H
Tělesná výchova na ZŠ praktické
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Přehled nejdůležitějších novinek
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Léčivé rostliny Michaela Housková 3.A.
Drogerie – Osobní hygiena III.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Fyzikální terapie I Masáže Jan Horáček.
VY_52_INOVACE_16_01_první pomoc krvácení
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
Diferencované stravování
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Inkontinence Michaela Matoušková.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Digitální učební materiál
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Transkript prezentace:

Úvod do mechanoterapie Fyzikální terapie I Úvod do mechanoterapie

Mgr. Dagmar Králová 22. 9. 2010 Fyzioterapie, FSpS MU

Osnova přednášky Definice a rozdělení fyzikální terapie. Obsah mechanoterapie. Masáže (historie, dělení, účinky, indikace, KI, zásady, poloha). Palpace. Poloha klienta při masírování. Klasická masáž (charakteristika, typy, hmaty a jejich použití). Sportovní masáže (charakteristika, typy). Relaxační masáž (charakteristika, typy).

Definice FYZIKÁLNÍ TERAPIE „ Fyzikální terapie představuje převážně empirické terapeuticképoužití působení různých druhů zevní energie na živý organismus.“ J. Poděbradský

Dělení FYZIKÁLNÍ TERAPIE Dle Poděbradského: mechanoterapie; termoterapie; fototerapie; elektroterapie; magnetoterapie; hydroterapie; komb. terapie.

Dělení MECHANOTERAPIE: masáže; polohování kloubů; extenze a trakce; pasivními pohyby (motodlahy); techniky měkkých tkání a další speciální techniky (K-tape, tape); manipulace; UZ.

Masáže - HISTORIE Nejstarší zprávy z Egypta, Číny, Mezopotámie. V antice se uplatňuje ve sportu. V Římě a Turecku se uplatňuje v lázeňství. K dalšímu rozvoji dochází v období renesance. Od 19. stol. se datuje moderní masážní škola Henrika Linga (Švédsko – zakladatel Ústředního ústavu pro gymnastiku), Metzgera (Holandsko) a Zabludowského (Berlin – vedoucí Ústavu pro masáž). Masáž Zabludowského u nás zavádí ve 30.letech Cmunt a na jeho práci navazuje Přerovský.

Klasifikace masáží: klasické; sportovní; relaxační; reflexní; masáž útrobních orgánů; kosmetická; derivační masáž (Cyriax); periostální a fasciové masáže; lymfatická masáž a lymfodrenáž; přístrojové (baňkování, vakuově-přetlaková); jiné.

Účinky masáže: Lokální: Segmentální. Supraspinální, celkové: zvýšení perfuze – resorpce otoků a zlepšení výživy; odstranění povrchových zrohovatělých vrstev kůže; uvolnění potních žláz; vliv na endokrinní, lymfatický a žilní systém, sv. tonus, bolest; podpůrný vazivový aparát a vnitřní orgány. Segmentální. Supraspinální, celkové: limbický systém; retikulární formace; vliv na psychiku .

Masáže – hygiena prostředí

Masáže – hygiena prostředí: vzdušné, světlé, dobře větratelné prostředí; do 180 cm s omyvatelným povrchem (barva bílá x barevná); základní podmínky (umyvadlo s tekoucí teplou a studenou vodou, nejméně 1m prostor kolem stolu, teplota 23-24°C, ? osvětlení nejlépe přirozené, umělé ne menší intenzity než 100 luxů); dostupnost WC a ? sprchy; pevný ? polohovací stůl, vysoký asi 70-75cm, vždy s čistým prostěradlem či omyvatelným povrchem. (? - nevyžaduje hygiena)

Masáže – masážní prostředky: mýdla; emulze (EMSPOMA: bílá – základní; oranžová „O“ – hřejivá; modrá „M“ - chladivá, osvěžující; zelená „Z“ - proti bolesti, zvýš. citlivosti, únavě; speciál „S“ - díky silikonovému oleji má vodoodpudivý účinek, způsobuje vazodilataci a má povzbudivý účinek); gely (většinou též červené hřejivé, modré chladivé); lihové přípravky v kombinaci s látkami nerozpustnými ve vodě a v olejích (ALPA, LESANA, SPORTOVKA: A – univerzální, B – hřejivá, C – chladivá a osvěžující); oleje (bio – kokosový, Saloos, esence – levandule snižuje TK); pudry, zásypy (lymfodrenáž).

Indikace masáží: poúrazové a pooperační stavy; chronické revmatické choroby; choroby krevního oběhu a cév; chronické choroby dýchacího systému; obstipace, zejména atonického typu; hemiplegie a paraplegie; funkční nervové poruchy; rekonvalescence po těžkých chorobách; stavy po fyzickém vyčerpání a svalové únavě.

KI masáží (místní, celkové): bez lékařského předpisu; horečnaté, infekční a akutní zánětlivé choroby; stavy vyžadující naprostý klid na lůžku; celková tělesná slabost; kožní hnisavé a plísňové afekce; bezprostředně po jídle; aplikace v místě čerstvého poranění; v místech velkých uzlovitých varixů; některé krvácivé choroby; pokročilá ateroskleróza a osteoporóza; choroby dutiny břišní; gravidita + šestinedělí (masáž břicha).

Masáže – pokyny pro klienty Nemasírovat po větším jídle, v případě masáže břicha ani po menším. Masírovaný se před masáží osprchuje teplou vodou, popř. doporučujeme krátké saunování vedoucí ke zvýšení perfuze masírovaných částí těla. V případě déle trvající masáže odkrýváme pouze masírované plochy. Ideálně fyzický i psychický klid po masáži.

Masáže – pokyny pro maséra Vzdělání. Bezinfekčnost. Přísná hygiena (mytí rukou před každým novým pacientem apod.).

Palpace je to základní prostředek myoskeletální medicíny; diferenciace charakteru palpovaných tkání (obrysy kostí či fascie…); nezáleží na velikosti palpační plochy terapeuta; vnímat teplotu, potivost; měnit směr a intenzitu – dokonalý vjem; fenomén protažlivosti a posunlivosti, JP; vyhodnocujeme reaktivitu pacienta; interakce, verbálně nesdělitelná.

Poloha

Klasická masáž řada mech. podnětů, které se provádějí na těle nemocného za účelem léčebným pouze rukou (Přerovský); typy (dle masírované části, celková – sestupná x vzestupná, TK).

Hmaty klasické masáže: Hnětací: tření; roztírání, vytírání; hnětení. Nárazové: tepání; chvění. Pohyby v kloubech.

Sportovní masáž je klasická masáž aplikovaná ve sportu na základě pocitů osvěžení a místního zotavení unavených skupin svalových s následným zlepšením až uvolněním pohybů (Žaloudek).

Typy sportovní masáže: přípravná (24 hodin před výkonem – následná regenerace; hnětení); pohotovostní a mezi výkony (dle psychiky sportovce inhibujeme či facilitujeme - tepání/svaly v akci jen povrchovějšími hmaty – nepřekrvit!!!, u svalů ne tolik aktivních zvýšit cirkulaci – více do hloubky); regenerační (po sportovním výkonu, urychlení odplavení laktátu, hodinu po výkonu – vyklusání + strečink); léčebná masáž po sportovním výkonu (konzultace s lékařem, po zranění, vychází z klasické).

Relaxační masáž vychází z klasické masáže a slouží k odbourání stresu a vyrovnání stavu mysli; používá pomalých dlouhých tahů; esence (alergie); teplo (lávové kameny); muzikoterapie.

Doporučená literatura: Poděbradský, J.: Rehabilitace a fyzikální lékařství. Praha: ČLS JEP, 1995. 50. s. Gúth, A.: Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. Bratislava: Liečreh Gúth, 1998. 2. vyd, 449 s. Sedmík, J. Masáže. Praha: Svoboda, 1999. 3. vyd. 194 s. ISBN 80-205-1002-8. Žaloudek, K.: Masáž. Praha: Avicenum, 1975. 2.vyd., 248 s. http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/ps09/masaz/web/pages/sportovni-masaz.html

Vnímejte člověka jako celek – tělo i duši! Děkuji Vám za pozornost.