Regionální politika v zemědělství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Operační program „Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství“ (OP Zemědělství) a Horizontální plán rozvoje venkova (HRDP)
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Moravská asociace podnikatelek a manažerek PODPORA PODNIKÁNÍ JAKO MECHANISMU PRO SOCIÁLNÍ ZAČLENĚNÍ DOPORUČENÍ VZEŠLÁ Z MEZINÁRODNÍHO PARTNERSTVÍ TASE.
Strategické plánování rozvoje obcí Dubovice 2010 " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu rozvoje venkova ČR pro období "
Role měst a obcí v kohezní politice 23. června 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda Svaz měst a obcí ČR.
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Demografie je věda, která se zabývá:
SZP Společná zemědělská politika prof. Ing. Magdaléna Hrabánková, CSc., prof. h.c. Ekonomická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Český statistický úřad a zpracované regionální analýzy o Královéhradeckém kraji Ing. Ivana Dušková Český statistický úřad, Hradec Králové,Oddělení regionálních.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Marketingové prostředí
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
1 VŠFS – kombinované studium bakalářské – Základy práva ES/EU Regionální a strukturální politika EU
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
1 VŠFS – kombinované studium Regionální politika Přednáška
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Formování státní politiky bydlení EKBY- 6. přednáška 5. dubna 2005.
1. Úvod Základní pojmy Obec, sídlo Definice venkova
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Regionální politika RP ČR.
Venkovská turistika podnikatelské minimum
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Tržní prostředí.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Regulace nezaměstnanosti. Stručný přehled vývoje politiky zaměstnanosti  Keynesiánský přístup  Stimulace agregátní poptávky  Regulace mezd  Měnová.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Komunální bytová politika EKBY- 7. přednáška 4. duben 2006.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Státní zemědělská politika a sociální zemědělství
Regionální politika ČR
Regionální politika EU v období
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Rozpočtová a fiskální politika
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Cvičení 10: SÍDELNÍ SYSTÉMY V PRAXI
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Úvod, základní principy a cíle
Ekonomika malých a středních podniků
Rozpočtová a fiskální politika
Demografie je věda, která se zabývá:
Rozpočtová a fiskální politika
Transkript prezentace:

Regionální politika v zemědělství Regionální politika – charakteristika a význam Vztahy mezi obecnou a zemědělskou regionální politikou

Regionální politika - úvod existují rozdílné názory na uplatňování regionální politiky (neoliberální, institucionální, marxistické, TUR apod.) EU: systematická, regionálně diferencovaná hospodářská a sociální politika založená na objektivním vícekriteriálním hodnocení výraznější rozdíly → problematické pro stát → reg. politika (zajišťovací), účelně → pomoc regionům se zaostávajícím ekonomickým rozvojem (ne nivelizace) v zemědělství je situace složitější: přechod na tržní ekonomiku (liberalizace cen, pohyb zboží, migrace obyvatel apod.) + nerovnoměrný vývoj ekonom. aktivity + nerovnoměrný vývoj území (přírodní podmínky, tradice regionu, úrovně osídlení venkova)

Obecná regionální politika prostorové aspekty hospodářské a sociální politiky státu hledání skutečných předpokladů, aktivizace vlastních zdrojů a obyvatel, podporovat aktivity pro budoucí rozvoj rozdíly mohou být vyvolány přijetím nesprávných opatření a necitlivých zásahů má vést k efektivnímu fungování, stabilitě regionu i státu, přiměřená účast státu a její vývoj transformace: přechodné období?, přebytek uvolněných pracovních sil a nedostatek finančních zdrojů zemědělství: situace opět složitější, kromě produkce plní další funkce, např. ekologie – OŽP, půda, údržba krajiny, život na venkově (zaměstnanost, kvalita života, osídlení) infrastruktura, dlouhodobé podnikání, rozmístění výroby a zkvalitňování výrobních zdrojů podmínky úvěrů, úvěry, dotace

Zemědělská regionální politika omezování přebytečných a neproduktivních výrob ztížené podmínky: horské, podhorské, pohraniční oblasti, oblasti se špatnou sociálně ekonomickou infrastrukturou ~ submarginální podmínky problémové regiony = hospodářsky slabé regiony ~ venkovské regiony, podpora regionů s narušeným ŽP útlum produkce vede k omezení negativních důsledků, ale i potlačení pozitivních mimoprodukčních funkcí pro společnost důležitým cílem je udržení osídlení a řešení nerovnoměrné zaměstnanosti a potřeby pracovních sil v regionech, důraz na mimoprodukční funkce kvantitativní i kvalitativní analýza, předvídání důsledků opatření, monitoring šitý regionům na míru ne řešení nedostatků výrob a jejich subvencování

Vztahy mezi předchozími politikami záměry obecné regionální politiky jsou definovány především jako adaptace nebo konverze regionální ekonomiky směřující je snížení úrovně nezaměstnanosti a zajištění příjmů obyvatel. Státní regionální politika v zemědělství by měla být zaměřena především na restrukturalizaci zemědělské prvovýroby v zemědělství jsou patrné hospodářské a sociální důsledky, které nabývají politického významu různé úrovně řešení – makrosféra státních zásahů i regionální aktivizace místních podnikatelů zemědělská regionální politika navazuje na obecnou regionální politiku

Vztahy mezi předchozími politikami zemědělská regionální politika je uplatňována vůči 1) typovým regionům, 2) konkrétním regionům, jejichž vymezení odpovídá administrativnímu členění státu od roku 1993 se účelně kombinují oba přístupy politika se tak vztahuje na konkrétní územně administrativní jednotky či jejich části (mikroregiony), které jsou identifikovány jako problémové (negativní vybočení z míry vyváženosti, kterou tolerujeme) problém kritérii a zvolených indikátorů – hodnocení komplexního vývoje a srovnatelnost, jejich historické proměny (dřívější metodika PES, nynější LFA), (BPEJ)

Ekonomické aspekty zemědělské politiky dříve plošný charakter zemědělské výroby → nutná sociální rovnováha → která se působením trhu v řadě území dostává do protikladů s podnikatelskými možnostmi nedostatek financí, které brání technické (vybavení) a technologické restrukturalizaci zemědělství odběratelské a obchodní sítě a jejich vliv, role zpracovatelských podniků nebo obchodních řetězců změna výrobních a podnikatelských forem nástroje: hl. dotace do zemědělské prvovýroby (vývoj + typ dotací) Mze ČR vytvořilo Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond (PGRLF), který poskytoval garance na úvěry bank a subvence na úroky z úvěrů

Sociální aspekty zemědělské reg. politiky priorita agrárních politik států EU, důstojný život nevycházejí z modelů zemědělství založených pouze na zákonech liberalizovaného trhu, neboť trh není schopen zabezpečit všechny sociální funkce zemědělství nástroje: přímé a nepřímé sociální subvence do: a) udržení, vytvoření pracovních příležitostí na venkově a zachování existence zemědělského hospodaření ve venkovském prostoru b) zachování historicky vzniklých venkovských struktur, včetně kulturních hodnot a rekreačního prostředí c) udržení struktury venkova, stabilitu osídlení d) kompenzace, stabilizace důchodů v nepříznivých podmínkách výrobních, restrukturalizačních či útlumu

Právní aspekty zemědělské reg. politiky rozdělení kompetencí (a financí) mezi státní správou a samosprávou na různých velikostních úrovních spojené s vyjasňováním těchto správních činností za současné venkovské situace nabyla významu samostatná politika jednotlivých obcí, což má své politické důsledky (podle zákona 367/1990 Sb.) se obec stala samostatným právním subjektem, který zabezpečuje hospodářskou, sociální, kulturní a další stránky rozvoje svého územního obvodu k povinnostem obce patří ochrana a tvorba kvalitního ŽP a uspokojování potřeb a nároků obyvatel a činností na území obce, obec může zakládat a rušit organizace, sama podnikat a účastnit se podnikání jiný subjektů