Michal Radvan Energetické daně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekologické daně Michal Radvan.
Advertisements

Energetické daně Michal Radvan. Energetické daně daň ze zemního plynu a některých dalších plynů daň z pevných paliv daň z elektřiny.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_252_TÉMA_Daň z přidané hodnoty Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
DPH Ekonomika podniku 2. ročník DPH - nepřímá univerzální daní, tvoří součást ceny výrobků a služeb - je vybírána postupně při každém prodeji (když lesník.
Žofínské fórum Plyn – důležitá součást energetického mixu ČR 27. října 2015.
Seminář 4. – hotel Podlesí DAŇOVÝ SYSTÉM ČR Ing. Irena Kemény Inovativní pedagogické metody v odborném vzdělávání CZ.1.07/1.3.12/
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 9. prosince 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 23. listopadu 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 4. listopadu 2015.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1 „Fungování energetických trhů v ČR a EU“ Teplárenství v ČR: možnosti a překážky dalšího rozvoje Miroslav Krejčů.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z vína. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ DAŇ SILNIČNÍ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z minerálních olejů.
Subjekty správy daní Petr Mrkývka. Subjekty správy daní  Správa daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z piva. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Přednáška 14 Ekologické daně. Ekologické daně - Osnova 1 Definice ekologické daně 2. Klasifikace ekologických daní 3 Ekologická daňová reforma 4. Minimální.
Daň z příjmů fyzických osob 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
DPH Je hlavní nepřímou daní v ČR, Upravena zákonem č. 235/2004 Sb., o DPH (dále ZDPH), přijatým v souvislosti se vstupem ČR do EU a také směrnicemi EU,
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Daň z nabytí nemovitých věcí
Spotřební a energetické daně
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - pozemků
Základy automatického řízení 1
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Pojem přeměna obchodní společnosti
Odpisové plány Inventarizační zpráva
Výroba elektrické energie - obecná část
Daňová soustava Účetnictví – 4. ročník. Daňová soustava Účetnictví – 4. ročník.
Příjmy z kapitálového majetku
Jednoduché účetnictví
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Daň z příjmů právnických osob
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Katedra finančního práva a národního hospodářství
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Majetkové daně – motorová vozidla Michal Radvan
Daňové doklady DPH se vyčísluje na daňových dokladech vystavovaných podle § 26 – 35 ZDPH a následně též podle § 42 – 46a a 49 – 50 ZDPH (opravy), Daňové.
Daňové doklady Správnost DPH se prokazuje pomocí daňových dokladů vystavovaných podle § 26 – 35a ZDPH a následně též podle § 45 – 46 ZDPH (opravy), Daňové.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Zpráva o uplatňování územního plánu
Daňové doklady DPH se vyčísluje na daňových dokladech vystavovaných podle § 26 – 35 ZDPH a následně též podle § 42 – 46a a 49 – 50 ZDPH (opravy), Daňové.
Daň z příjmů fyzických osob
Spotřební a energetické daně
Vracení DPH, zvláštní režimy
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Novela zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů s účinností od 1. 7
Daň z přidané hodnoty Nepřímá daň.
Daň z nemovitých věcí 28. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
EVROPSKÁ UNIE.
Daň z přidané hodnoty 19. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
Připravované změny vyhlášky o kvalitě dodávek elektřiny a vyhlášky o Pravidlech trhu s elektřinou a další požadavky na „lokální“
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Transkript prezentace:

Michal Radvan Energetické daně

Energetické daně daň ze zemního plynu a některých dalších plynů daň z pevných paliv daň z elektřiny

Vliv práva EU směrnice Rady 2003/96/ES ze dne 27. října 2003, kterou se mění struktura rámcových předpisů Společenství o zdanění energetických produktů a elektřiny, ve znění směrnice Rady 2004/74/ES ze dne 29. dubna 2004, kterou se mění směrnice 2003/96/ES, pokud jde o možnost některých členských států uplatňovat u energetických produktů a elektřiny dočasné osvobození od daně nebo sníženou úroveň zdanění

Zařazení do daňového systému daně spotřební zdaňováno bude dodání vybraného výrobku konečnému spotřebiteli; pokud tedy bude zemní plyn, pevná paliva či elektřina obchodována mezi výrobci a obchodníky, případně mezi jednotlivými obchodníky, bude obchodována a dodávána bez daně toto ustanovení však nevylučuje případnou evidenční povinnost uvalenou na výrobce a obchodníky správci daně správu energetických daní vykonávají (stejně jako v případě dalších spotřebních daní) orgány celní správy

Energetické (ekologické) daně jsou … povinné, zákonem předem sazbou stanovené dávky, jejichž základem je fyzická jednotka, která má prokazatelný určitý negativní vliv na životní prostředí, a kterými se víceméně pravidelně na nenávratném principu bez ekvivalentního protiplnění odčerpává část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu.

Preambule směrnice Rady 2003/96/ES konstatuje neexistenci předpisů Společenství (Unie) o minimální daňové sazbě na elektřinu a na jiné energetické produkty než minerální oleje, což může nepříznivě ovlivnit řádné fungování vnitřního trhu závažné rozdíly mezi vnitrostátními úrovněmi zdanění energie, které uplatňují členské státy, by mohly být škodlivé pro řádné fungování vnitřního trhu; z těchto důvodů se členským státům ukládá informační povinnost vůči Komisi o úrovních zdanění, které uplatňují na vybrané výrobky, dne 1. ledna každého roku a po každé změně vnitrostátních právních předpisů zdanění energetických produktů a případně elektřiny je jedním z dostupných nástrojů k dosažení cílů Kjótského protokolu, který Společenství (Unie) jako strana Rámcové úmluvy Organizace spojených národů o změně klimatu ratifikovalo

Minimální úrovně zdanění platné pro pohonné hmoty Vybraný výrobek Základ daně Od 1. ledna 2004 Od 1. ledna 2010 Olovnatý benzín 1000 l 421 EUR Bezolovnatý benzín 359 EUR Plynový olej 302 EUR 330 EUR Petrolej Zkapalnělý plyn (LPG) 125 EUR Zemní plyn gigajoule spalného tepla 2,6 EUR

Směrnice zároveň stanoví, že nejpozději do 1 Směrnice zároveň stanoví, že nejpozději do 1. ledna 2012 Rada na základě zprávy a návrhu Komise a po konzultaci s Evropským parlamentem jednomyslně rozhodne o minimálních úrovních zdanění uplatňovaných na plynový olej pro další období počínající 1. lednem 2013.

Minimální úrovně zdanění platné pro paliva Vybraný výrobek Základ daně Obchodní účely Neobchodní účely Plynový olej 1000 l 21 EUR Těžký topný olej 15 EUR Petrolej 0 EUR Zkapalnělý plyn (LPG) Zemní plyn gigajoule spalného tepla 0,15 EUR 0,3 EUR Uhlí a koks

Minimální úrovně zdanění platné pro elektřinu Vybraný výrobek Základ daně Obchodní účely Neobchodní účely Elektřina MWh 0,5 EUR 1,0 EUR

Možnosti zařazení do právního řádu ČR Tři samostatné zákony regulující zdanění energetických produktů Jeden zákon regulující zdanění energetických produktů Začlenění regulace zdanění energetických produktů do zákona o spotřebních daních

Právní regulace de lege lata v zákoně č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, a to jako části 45. – 47. (články LXXII, LXXIII a LXXIV)

Vztah k DPH základ daně z přidané hodnoty zahrnuje i daň ze zemního plynu, daň z elektřiny a daň z pevných paliv jejich vzájemná provázanost by měla zaručit relativně nenáročnou, jednoduchou a tedy i nepříliš nákladnou správu ekologických daní

Daň ze zemního plynu I

Daň ze zemního plynu I příjem do státního rozpočtu cca. 1,5 miliardy korun ročně zvýší cenou plynu přibližně o 4,2 % osvobozen plyn pro výrobu tepla v domácnostech vliv pouze na zvýšení cen tepla při centrálním zásobování a na podnikatelské subjekty.

Daň ze zemního plynu II úprava zdanění plynu zcela vyjmuta ze zákona o spotřebních daních a komplexní právní úpravu zdanění plynů najdeme v zákoně o stabilizaci veřejných rozpočtů v rámci daně ze zemního plynu a některých dalších plynů

Daň ze zemního plynu III Plátcem daně je zejména dodavatel, který dodává plyn konečnému spotřebiteli. Zákon však počítá i s dalšími plátci, kterými mohou být např. provozovatelé distribučních a přepravních soustav a podzemních zásobníků plynu. V den povinnosti vzniku daň přiznat a zaplatit vzniká plátci registrační povinnost. Konečný spotřebitel plynu se stává poplatníkem daně.

Daň ze zemního plynu IV Povinnost plátce daň přiznat a zaplatit je obecně vázána na okamžik dodání plynu poplatníkovi. Ten je však obvykle dodáván průběžně; povinnost přiznat daň tak vzniká až uskutečněním celé dodávky za určité období a dodání nastane v tom zdaňovacím období, ve kterém toto určité období skončilo. Zdaňovacím obdobím je kalendářní měsíc. Daňové přiznání je podáváno do dvacátého pátého dne po skončení zdaňovacího období. Ve stejné lhůtě je plátce povinen daň uhradit.

Daň ze zemního plynu V Předmětem daně je plyn podle kódů nomenklatury, přičemž se rozlišuje účel použití, který má vliv na stanovení sazby. Základem daně je množství plynu v MWh spalného tepla. Sazby daně se liší s ohledem na účel použití plynu a odpovídají požadavkům směrnice Rady 2003/96/ES. Jejich výše se pohybuje v rozmezí 0 – 264,80 Kč/MWh spalného tepla. V rámci osvobození od daně z plynu je rovněž plně respektována směrnice Rady 2003/96/ES. Největší význam má osvobození pro výrobu tepla v domácnostech a v domovních kotelnách.

Daň z pevných paliv I

Daň z pevných paliv I zvýšený příjem pro státní rozpočet o 1,7 miliardy korun, tzn. 17,20 Kč vč. DPH na 100 kg uhlí a tedy zvýšení ceny o 9,1 %

Daň z pevných paliv II Poplatníkem daně z pevných paliv je konečný spotřebitel Plátce daně – především dodavatel, který dodal pevná paliva konečnému spotřebiteli. Ten má nejpozději v den vzniku povinnosti podat daňové přiznání a zaplatit daň registrační povinnost ke správci daně. Správce daně – celní orgány. Povinnost plátce daň přiznat a zaplatit je obecně vázána na okamžik dodání pevných paliv poplatníkovi. Zdaňovacím obdobím je přitom kalendářní měsíc a daňové přiznání je podáváno do dvacátého pátého dne po skončení zdaňovacího období. Ve stejné lhůtě je plátce povinen daň uhradit.

Daň z pevných paliv III Přu určení předmětu daně jsou využívány nomenklaturní kódy. Zjednodušeně řečeno je však možné za předmět daně považovat černé uhlí, brikety, hnědé uhlí, koks, polokoks apod. Za základ daně se považuje množství pevných paliv vyjádřené v GJ spalného tepla v původním vzorku (hořlavině). Sazba daně je stanovena na úrovni minimální hodnoty požadované směrnicí Rady 2003/96/ES a činí 8,50 Kč/GJ spalného tepla v původním vzorku. Od daně jsou osvobozena paliva použitá např. k výrobě elektřiny, koksu apod. Osvobození se vztahuje i na pevná paliva do výše technicky zdůvodněných skutečných ztrát při dopravě a skladování.

Daň z elektřiny I

Daň z elektřiny I Daň bude pro státní rozpočet znamenat roční příjem ve výši 1,1 miliardy korun. Zavedením daně však dojde k navýšení ceny elektřiny přibližně včetně DPH o 1 %.

Daň z elektřiny II Poplatník – konečný spotřebitel elektrické energie. Plátce – obvykle dodavatel elektřiny konečnému spotřebiteli, ale také např. provozovatel distribuční či přenosové soustavy. Registrační povinnost plátce k celnímu orgánu, a to ke dni vzniku povinnosti podat daňové přiznání a zaplatit daň. Povinnost plátce daň přiznat a zaplatit je obecně vázána na okamžik dodání elektřiny poplatníkovi. Ta je však obvykle dodávána nepřetržitě a povinnost přiznat daň tak vzniká až uskutečněním celé dodávky za určité období a dodání nastane v tom zdaňovacím období, ve kterém proběhl odečet nebo byla jinak zjištěna skutečná spotřeba. Zdaňovacím obdobím je kalendářní měsíc. Daňové přiznání je podáváno do dvacátého pátého dne po skončení zdaňovacího období. Ve stejné lhůtě je plátce povinen daň uhradit.

Daň z elektřiny III Předmětem daně je elektřina uvedená pod kódem nomenklatury 2716. Výše daně se určí vynásobením základu daně (množství elektřiny v MWh) a daňové sazby (28,30 Kč/MWh, což je minimum vyžadované směrnicí Rady 2003/96/ES). Z osvobození od daně je namístě uvést osvobození elektřiny ekologicky šetrné pocházející ze sluneční energie, větrné energie nebo geotermální energie, vyrobená ve vodních elektrárnách, z biomasy, z emisí metanu z uzavřených uhelných dolů nebo z palivových článků. Nezdaňuje se ani elektřina vyrobená v dopravních prostředcích, pokud je tam i spotřebována, a také např. elektřina použitá k provozování železniční, tramvajové a trolejbusové dopravy.

Závěr Jakkoliv jsou do českého právního řádu zaváděny tzv. ekologické daně, dovolím si tvrdit, že prvky ekologické daně splňuje jen daň z pevných paliv. Je nepopiratelné, že zdražení pevných paliv o daň znamená úspory paliv, snížení produkce CO2, SO2, NOx, prašnosti a celkové úspory energií, podle důvodové zprávy až v rozsahu 0,35 – 1,7 % ze spotřeby roku 2005. Také daň z elektřiny obsahuje některé ekologické prvky, zejména ve skupině osvobození od daně (ekologicky šetrná elektřina, doprava využívající k pohonu elektrickou energii). U daně z plynu však ani důvodová zpráva nenachází podstatný vliv na životní prostředí.

Děkuji za pozornost!!!