Problémy odevzdaných prací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Odhad komunikační situace III.. Pozorně si přečtěte uvedený text: Já možná jenom jedinou věc, která mě ještě napadá nad tímto materiálem, že si pořád.
Literární věda.
Interpretace neuměleckého textu Esej III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte: Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast:
Interpretace neuměleckého textu Výklad I. Vyberte z uvedených možností tu, která postihuje hlavní téma, o němž úryvek vypovídá; podtrhněte ty části textu,
Jak psát tiskovou zprávu?
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_18 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu prostého, odborného a uměleckého.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
METODIKA TVORBY ODBORNÉHO TEXTU
Tvorba snímků v PowerPointu
Vytváření prezentace v PowerPointu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Interpretace neuměleckého textu Výklad III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte: Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení.
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
15. ESEJE Cíl : připravit osnovu eseje a poté esej napsat
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Ilona Sadílková Materiál: VY_32_INOVACE_ICT36.01 Téma: PowerPoint Číslo.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Funkční styly.
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
Chyby v psaní seminárních prací
Seminární práce Postupy pro školní rok 2014/2015.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Zásady správné prezentace
Úvod do studia.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Úvod do studia- 7. seminář Elektronické informační databáze Robert Zbíral.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Základy psaní pro studenty aneb Jak se k psaní „dokopat“ Kurz právnických dovedností II JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Příprava prezentačních snímků Nejdůležitějším krokem je uvědomit si “Jak moje prezentace (fólie) pomůže publiku pochopit moji řeč?“ Posluchači nejsou schopni.
Vzdělávací moduly  systém prakticky zaměřeného vzdělávání  postihuje široké spektrum dovedností potřebných k úspěšnému předkládání a řízení projektů.
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Absolventská práce.
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
Tvorba posterů *1* - Co je to poster? *2* - Jak vypadá?
Nigel Warburton The Basics of Essay Writings. O co jde? ● číst o tom, jak psát, nestačí ● psaní esejů je základem studia ● psaní je způsobem myšlení ●
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
6. FORMÁLNÍ ÚPRAVA ODBORNÝCH TEXTŮ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
TEORIE.  důležitá součást při žádosti o práci či stáž, jedna z prvních informací o vás – pokud se bude líbit, můžete na jeho základě postoupit k pohovoru.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
ČÍST CIZOJAZYČNÉ KNÍŽKY ?.  Asi každý z nás někdy narazil na nějakou knížku, časopis nebo jakýkoliv jiný materiál, který sice obsahoval velice zajímavé.
Právní psaní – Legal writing JAK UČIT PRÁVO na počátku 21. století? Konference pořádaná projektem OPPA – Právo pro praxi PF UK, úterý 5. března 2013 PhDr.
Téma: Využití ICT pro psaní novinových článků Vypracovala: Jana Wasserbauerová.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Množina bodů dané vlastnosti
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ukázka zpracování referátu.
Zásady správné prezentace
Management Tvorba prezentací ppt.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Dotazník. Dotazník Může být v písemné nebo elektronické podobě Může být předán osobně Může být součástí balení výrobku, v obchodě, příloha novin, časopisů.
Vedení poznámek.
Seminář 1 – Téma a úvod odborného textu
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Kritéria hodnocení písemné práce
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Práva dítěte Výchova k občanství
Funkční styl odborný.
Motivační dopis Většinou se přikládá k životopisu
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

Problémy odevzdaných prací Text neodpovídá na zadané téma Chybějící, nebo školské úvody a závěry Vršení tezí bez argumentů a příkladů Popisnost: místo zamyšlení popisy a návody Absence linky a mikro i makrostruktury Nepřesné formulace, ledabylé nakládání s jazykem Multiverbizace, aneb jednoduché věci popsané složitě Používání nicneříkajících výplňových vět Konstatování banalit Nevíme, pro koho píšeme Překlepy a hrubky

Chybějící, nebo školské úvody a závěry Proč by měl kunsthistorik dobře psát (a co to vlastně znamená dobře psát) Tato esej se zabývá tématem, proč by měl umět historik umění dobře psát a co to vlastně znamená dobře psát. V její první části se zaměřím na otázku kunsthistoriků, v druhé potom rozeberu obecný pojem správného psaní. V této krátké eseji bych se chtěla zabývat tím, proč by měl kunsthistorik umět dobře psát a následně i otázkou co to znamená dobře psát.

Vršení tezí bez argumentů a příkladů Dostávám se tím ale nepřímo k prvnímu argumentu, proč by tedy vlastně měl kunsthistorik umět dobře psát. Prvním důvodem by mohla být řekněme židovsko-křesťanská tradice v širokém slova smyslu, a pak tradice zaměření Filosofické fakulty. Tento bod bych rozvedla například konkrétními případy autorů, jejichž texty považuji za kvalitní a následování hodné. Historikové umění mají při psaní mnohem složitější úkol, než pisatelé z ostatních oborů. Často musí pracovat nejen s odborným jazykem, který je vyžadován v určitých útvarech, ale jak už bylo řečeno, tak i s jazykem velmi košatým.

Popisnost: místo zamyšlení popisy a návody U každého textu nás v první řadě zaujme jeho vizuální úprava. Je tedy dobré, když je text zarovnán a dělen na odstavce.  Důležité je i samo složení vět. Příliš dlouhá souvětí se stávají nepřehlednými a matoucími. Mnohé texty jsou napsané tak komplikovaně, že si je čtenář musí přečíst opakovaně, aby pochopil hlavní myšlenku. Dalším hodnotícím kritériem  je schopnost se vyjadřovat. V psaném projevu si autor nemůže dovolit běžné hovorové výrazy ani hrubé chyby proti pravopisu. 

Absence linky a mikro i makrostruktury Pro dobře působící text je tedy zcela zásadní, aby měl pisatel k tématu vztah a dokázal se o něm plynně a souvisle vyjádřit. Důležité je získat dostatečné množství informací a umět s nimi dobře zacházet. Problém může nastat i při citování zdrojů a poznámkách pod čarou. Rozsáhlou metodiku vypracoval a mnoha pracemi ilustroval například Umberto Eco v příručce Jak napsat diplomovou práci. Všechny jeho závěry si však momentálně nedovoluji parafrázovat. Nicméně alespoň jedna z jeho myšlenek mě přivádí na otázku účelu takového textu, což tvoří další bod této eseje. Velmi zjednodušeně řečeno, k účelu, kterému bude text sloužit, bychom měli zvolit vhodný jazyk psaní. Tento argument pak Eco vtipně objasňuje na několika případech, které tu bohužel nemohu ocitovat ani parafrázovat, protože mě zradila paměť.

Nepřesné formulace, ledabylé nakládání s jazykem Pro znázornění si můžeme text rozdělit do několika vrstev: strukturální, gramatickou, stylistickou a lingvistickou. Vlastní písemný projev by měl čtenáře zaujmout. Text, který lze označit za kvalitní, by zaprvé měl určitě vědět, jakému účelu bude sloužit. Kdo bude výsledný text číst, jaká je jeho hlavní cílová skupina? Pravděpodobně ten, který předtím o její umělecké hodnotě neměl nejmenší tušení a jde o to jej přesvědčit či nadchnout, což je ale velmi nepravděpodobné.

Multiverbizace, aneb jednoduché věci popsané složitě Kromě formální správnosti se ale často naskýtá také problém s psaným projevem jako takovým, a to zejména kvůli jeho nesrozumitelnosti či chaotičnosti, dlouhým nic nesdělujícím pasážím nebo naopak přílišné strohosti až úsečnosti. To je problém snad všech lidí vyjadřujících se písemným projevem. Pokud budeme vnímat vědu v její podstatě, tak samotná vědecká práce převažuje svou důležitostí i nepovedenou formu jejího představení.

Používání nicneříkajících výplňových vět Na druhou stranu, je umění dobrého psaní pouze o pevně stanovených poučkách a obecných pravidlech?  Přestože můžeme snadno poznat špatný článek, průměrný od dobrého se dá rozlišit mnohem hůře a mnohdy je to i věc osobního názoru. Kromě formálních pravidel o struktuře textu a samozřejmě pravopisu je třeba pro dobré psaní ještě další kvality, která se nedá nastudovat v učebnici. Touto až zázračnou kvalitou jsou zkušenosti, které jak známo, jsou nenahraditelné. Nemohu sice říci, že bez nich nemůže dobrý článek vzniknout, faktem ale zůstává, že s nimi je jeho zrod mnohem snazší. 

Používání nicneříkajících výplňových vět Na druhou stranu, je umění dobrého psaní pouze o pevně stanovených poučkách a obecných pravidlech? Kromě formálních pravidel o struktuře textu a samozřejmě pravopisu je třeba pro dobré psaní ještě další kvalita - zkušenosti. Nemohu sice říci, že bez nich nemůže dobrý článek vzniknout, faktem ale zůstává, že s nimi je jeho zrod mnohem snazší. 

Konstatování banalit (…) text může být krásně zpracován, ale pokud je plný pravopisných hrubek, jeho úroveň výrazně klesá. Každý si raději přečte jasný, dobře napsaný text, v němž jsou informace dobře utříděny než rozvleklý, chaoticky sepsaný text. Například odborné uměleckohistorické texty vyžadují hojné používání poznámkového aparátu. Populárně naučné články na rozdíl od toho nemusí mít tolik poznámek a vyžadují méně odborný jazyk s ohledem na čtenáře.

Nevíme, pro koho píšeme A co to vlastně znamená, umět dobře psát?  Schopnost psaní rozvíjíme již od věku šesti let, když poprvé nastoupíme do školy a učíme se abecedu, základy psaní jednotlivých písmen a rukopisu. Postupem času a někdy až úmorným opisováním jednotlivých písmenek, začneme rozvíjet svůj vlastní rukopis, který je pro každého člověka jedinečný a charakteristický.

Překlepy a hrubky Už během studia mnozí aktivně spolupracují s odpornými periodiky nebo se věnují jiné publikační činnosti. Přesně tak jako stejné stohy knih popsané texty dobrými, na logických argumentech vystavěnými, takové, jenž jsou vnitřně jednotné a čtivě napsané.

Bonus: Jak je to s žánry a funkčními styly?