Strategie na různých trzích
Mladé trhy Fáze zavádění, rychlého růstu Neexistují pravidla hry,založená na zkušenostech Technologická turbulence Existence rozdílných strategií „High-Tech“ trhy
Proč vstupujeme na mladé trhy? Růst podniku Zajištění budoucnosti podniku Snaha o dosažení prestiže Nutnost obsazení trhu na základě kalkulace a očekávání zákazníků
Mladé trhy 1.Strategie vstupu na mladý trh 2.Plánování okamžiku vstupu na trh ► Pionýr ► Včasný následovník ► Pozdní následovník 3.Plánování udržení na mladých trzích
Strategie udržení pionýrem- str. celkového trhu Inovace bude mít krátký cyklus životnosti Existuje riziko rychlého imitování Struktura poptávky vyžaduje širokou pohotovost výkonů Výrobek-standardizace,dialog se zákazníkem Cena-vysoká zaváděcí cena Distribuce-pružný distribuční systém Komunikace- informovanost,osobní prodej Zastrašující strategie
Strategie udržení včasným následovníkem Tržní situace je podobná pionýrovi V úvahu se berou bariéry vstupu Plánuje směr úderu při vstupu Výrobek- pružné přizpůsobení se zákazníkům Cena- zaměřena podle pionýra Distribuce- neliší se od pionýra komunikace- info o přednostech výobku
Účinek na následovníka Bariéry vstupu Využití pionýrem Účinek na následovníka Diferenciace výrobku Potenciál snížení cen, profilace výrobků Nákladová nevýhoda, Marketingové strategické nevýhody Vysoké investice do trhu a ztráty se zavedením Potřeba kapitálu Redukce pomocí patentů Umělé zvyšování potřeby kapitálu Opožděný efekt účinku, vysoké riziko ztráty Náklady provedení Servis a školení personálu spojené s výrobkem Rizikové rabaty při změněn dodavatelů Přístup k distribučním kanálům Dlouhodobé smlouvy Vybudování vlastních distribučních cest Nástroje státu Příspěvky na výzkum a vývoj Právní předpisy, politické zájmy Dlouhé testovací a schvalovací postupy
Strategie udržení trhu pozdním následovníkem Strategie imitování Strategie výklenku Inovační strategie
Stagnující a smršťující trhy Trhy,kde objem trhu nebude v budoucnu vykazovat míru růstu , popřípadě bude tato míra růstu negativní Důvody: Nasycení trhu Substituční výrobky Demografické a společenské změny
Typy strategií 1.Strategie udržení trhu Strategie plánů Požadova- ná tržní pozice Soustředění Diferenciace Tržní vůdce Soustředná strategie tržního vůdcovství Diferencovaná strategie vůdcovství Nabízející ve výklenku Soustředná strategie výklenku Diferencovaná strategie výklenku
Strategie úspěšného shluku Strategie silných oblastí podnikání na problematických trzích Strategie slabých podnikatelských oblastí na úspěšných trzích Strategie slabých podnikatelských oblastí na problémových trzích
2.Úhybná a ústupová strategie Strategie okamžitého ukončení aktivity podnikatelského oboru Strategie snížení bariér odchodu z trhu Strategie sběrná 3.Kooperační strategie
Strategie na recesivních trzích Pokles objemu trhu Pokles poptávky Snížená spotřeba Ochabnutí konjunktury ===změna chování tržních subjektů
Intenzita slabá silná krátké Procyklické chování Směr vývoje? dlouhé recese Trvání slabá silná krátké Procyklické chování Směr vývoje? dlouhé Anticyklické chování Odhad aktuální situace
Chování během recese Postižení recesí Postižení stagnací Postižení stagnací/recesí
Výrobek-urychlení anticyklických inovací,dostatek služeb Cena-spíše opatření kondiční a úvěrové politiky Distribuce-přizpůsobivost v odbytové logistice Komunikace-nezměněný rozpočet Flexibilní jednání podniku