DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zájmena - procvičování na test ČÁST ÚSTNÍ
Advertisements

Slovesa a mluvnické kategorie
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
1. Datum vytvoření: Téma: Slovesa Cíl prezentace: Rozlišování slovesných tvarů Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál je zaměřen.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Zájmena skloňují se druhy: osobní přivlastňovací ukazovací tázací
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Přísudek. Přísudek = predikát  základem věty  slovo nebo spojení ve funkci přísudku vyjadřuje  děj (Učitel bedlivě zkoumal výrazy studentů.)  stav.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova ohebná 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Tvarosloví - podstatná.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_14 _Slovesa II. část - časování
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Slovesný rod.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOVESNÝ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvaha II Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2013
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Slovesa Bc. K. Matějková.
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
SLOVESA Staň se kouzelníkem.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_20
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Slovesa Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Slovesa Ročník prima Datum tvorby 18.11.2012 Anotace Slovesa, mluvnické kategorie Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání při výuce Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Slovesa …dejte si obklad 1. dávat, 2. dávám, 3. dával jsem, 4. byl jsem dával, 5. budu dávat, 6. dával bych, 7. byl bych dával, 8. dávej, 9. dávaje, 10. dávat se, 11. dávám se, 12. dával jsem se, 13. budu se dávat, 14. dával bych se, 15. byl bych se dával, 16. dávej se, 17. dávaje se, 18. být dáván, 19. jsem dáván, 20. byl jsem dáván, 21. budu dáván, 22. byl bych dáván, 23. byl bych býval dáván, 24. buď dáván, 25. jsa dáván, 26. dát, 27. dám, 28. dal jsem, 29. byl jsem dal, 30. dal bych, 31. byl bych dal , 32. dej, 33. dav, 34. dát se, 35. dal jsem se, 36. dám se, 37. dal bych se, 38. byl bych se dal, 39. dej se, 40. být dán, 41. jsem dán, 42. byl jsem dán, 43. budu dán, 44. byl bych dán, 45. byl bych býval dán, 46. buď dán, 47. jsa dán, 48. dávávat, 49. dávával jsem, 50. dávával bych …dejte si obklad

Slovesa vyjadřují děj činnost (př. mýt se, skákat) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/Jump_%28236233328%29.jpg vyjadřují děj činnost (př. mýt se, skákat) stav (př. ležet, čekat) změnu stavu (zbělat, zhubnout) Rozlišujeme slovesný tvar určitý - vyjadřuje OSOBU, ČÍSLO, ČAS, ZPŮSOB př. tančíme, pracoval by slovesný tvar neurčitý - NEVYJADŘUJE MLUVNICKÉ KATEGORIE př. vonět, slepit - tzv. infinitiv http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a9/Popping_dancer.gif http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/FF5_dance.gif

Procvičování Úkol: Vyhledejte v textu slovesa a určete jejich mluvnické kategorie. Harry viděl, jak děvčátko s matkou zmizely, když vlak projel zatáčkou. Venku za oknem se míhaly domy. Harry pocítil nesmírné vzrušení. Nevěděl, co ho teď čeká – ale muselo to být lepší než to, co nechával za sebou. Dveře kupé se otevřely a vešel nejmladší rudovlasý chlapec. „Sedí tu někdo?“ zeptal se a ukázal na místo proti Harrymu. „Všude jinde je plno.“ Harry zavrtěl hlavou a chlapec se posadil. Pohlédl na Harryho a potom spěšně vyhlédl z okna, jako kdyby se na něj vůbec nepodíval. Harry si všiml, že ještě pořád má na nose černou tečku. z knihy Harry Potter a kámen mudrců http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/Glenfinnan_Viaduct.jpg/800px-Glenfinnan_Viaduct.jpg

Slovesné tvary Slovesné tvary dělíme na 1. jednoduché - vyjádřeny jedním slovesem př. běží, šijeme, vyrábět 2. složený - vyjádřen dvěma či více slovesy př. zpívali bychom, nakupovali jste, byli bychom věděli Všechny tvary minulého času jsou složené - vyjadřují se příčestím minulým a tvarem pomocného slovesa být Ve 3. osobě není pomocné sloveso vyjádřeno. př. 1. os. vařili + jsme 2. os. vařili + jste 3. os. vařili ! http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/19/Cooks_050918_154402.jpg

Procvičování Úkol: Najděte v textu tentokrát jednoduché a složené slovesné tvary. Harry viděl, jak děvčátko s matkou zmizely, když vlak projel zatáčkou. Venku za oknem se míhaly domy. Harry pocítil nesmírné vzrušení. Nevěděl, co ho teď čeká – ale muselo to být lepší než to, co nechával za sebou. Dveře kupé se otevřely a vešel nejmladší rudovlasý chlapec. „Sedí tu někdo?“ zeptal se a ukázal na místo proti Harrymu. „Všude jinde je plno.“ Harry zavrtěl hlavou a chlapec se posadil. Pohlédl na Harryho a potom spěšně vyhlédl z okna, jako kdyby se na něj vůbec nepodíval. Harry si všiml, že ještě pořád má na nose černou tečku. z knihy Harry Potter a kámen mudrců http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/Glenfinnan_Viaduct.jpg/800px-Glenfinnan_Viaduct.jpg

Procvičování Úkol: Věty převeďte do minulého času. Nové domky za městem začínají růst jako houby po dešti. Z dáli se ozývají pušky a psi. Štěně a kotě se nedůvěřivě okukují. Děti běhají po zahradě. Zástupy lidí se tísní před Staroměstským orlojem. Zájezdu se zúčastní všichni žáci naší třídy. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/Korea-Goheung-Mushroom_shaped_house_4329.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/43/Staromestsky_orloj_detail_1.jpg

Procvičování Úkol: ke slovním spojením doplňte vhodná slovesa a vytvořte smysluplný text. nový školní rok 1. září noví spolužáci třídní učitelka poslední lavice u okna Petr Chládek adaptační kurz dva dny

Procvičování Úkol: Vytvořte slovesné tvary. hrát si - 2. os. č. j. zp. rozk. čekat - 1. os. č.mn. zp. oznam. čas min. učit se - 3. os. č. j. zp. ozn. čas bud. jíst - 1. os. č. mn. zp. ozn. čas minulý dělat - 2. os. č. mn. zp. rozkaz. spěchat - 1 os. č. mn. zp. podm. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/93/Computer-eat.svg

Zdroje: KRAUSOVÁ, Zdeňka a Renata TERŠOVÁ. Český jazyk pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2003, 136 s. ISBN 80-7238-206-3. MELICHAR, Jiří a Vlastimil STYBLÍK. Český jazyk: rozšířený přehled učiva základní školy s cvičeními a klíčem. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-042-5228-1. http://commons.wikimedia.org http://cs.wikipedia.org ROWLINGOVÁ. Harry Potter a kámen a mudrců. Praha: Albatros. ISBN 80-00-01161-1. Ostatní materiál je z archivu autorky Materiál stažen 18. 11. 2012