Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Advertisements

ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_05_Podstatná jména 4.ročník_Vzor moře Téma: Vzor moře CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.8 druhy vět podle postoje mluvčího Název sady: Český jazyk 7.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Slovesný vid Autor Fulínová Šárka.
VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 07 Vid dokonavý a nedokonavý.
OP 21 – VVP – HUM MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES. Mluvnické kategorie jsou : ● OSOBA ● ČÍSLO ● ZPŮSOB ● ČAS ● ROD ● VID.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Časování sloves Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Slovesné tvary určité a neurčité sloveso vyjadřuje nějaký děj nebo stav ve větě stojí jako přísudek (jdeme, hoří) slovesné tvary dělíme na: určité - vyjadřují.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo.
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Přísudek VY_12_INOVACE_Rů_I_34 Název projektu: OP VK
Slovesa Bc. K. Matějková.
SLOVESA – PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid
Slovesa.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
SLOVESNÝ ZPŮSOB Autor prezentace: Mgr. Jaroslava Zámostná
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_19
ZPŮSOBOVÁ SLOVESA I. (Modal verbs I.)
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Charakteristika výukového materiálu
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_23CJ_4_SLOV2
SLOVESA číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
S l o v e s á (v e r b á).
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Slovesný způsob podmiňovací
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Autor: Mgr. Monika Hřavová Název : VY_32_INOVACE_2A16Čj4_Slovesa
SLOVESA Filip s Bakem dovádějí na louce.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_14
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.2.Bal.20_druhy_vet_rozkazovaci_a_praci.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Činátlová Číslo
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Slovesa Autor Fulínová Šárka

FULÍNOVÁ Šárka 2.ZŠ Dobříš SLOVESA FULÍNOVÁ Šárka 2.ZŠ Dobříš

SLOVESA JSOU SLOVA, KTERÁ VYJADŘUJÍ DĚJ ( činnost – skákat, stav – pracovat, změnu stavu – zčervenat).

OSOBU ČÍSLO ZPŮSOB ČAS SL. ROD SL. VID Slovesa - jsou slova ohebná, časují se. Určujeme: OSOBU ČÍSLO ZPŮSOB ČAS SL. ROD SL. VID

Slovesný tvar: URČITÝ NEURČITÝ můžeme vyjádřit osobu a číslo (Př.:běží). URČITÝ nemůžeme vyjádřit osobu a číslo (Př.: běžet). NEURČITÝ

Slovesný tvar: vyjádřen jedním slovesem (Př.: vstát, hraje si). JEDNODUCHÝ vyjádřen dvěma i více slovesy (Př.: hrál jsem si, hrál bych si). SLOŽENÝ

POZOR! Všechny tvary sloves v minulém čase považujeme za složené (i v 3. os. čísla jednotného i množného).

OSOBY Číslo jednotné: 1. osoba – JÁ 2. osoba – TY 3. osoba - ON, ONA, ONO Číslo množné: 1.osoba – MY 2. osoba – VY 3. osoba - ONI ONY ONA

Slovesný způsob: Oznamovací: zpívám, zpíváš, zpíváme, zpívala jsem, budu zpívat POUZE U TOHOTO ZPŮSOBU MŮŽEME URČIT VŠECHNY TŘI ČASY. Rozkazovací: zpívej, zpívejme, zpívejte POUZE VE TŘECH OSOBÁCH: 2. os.č.j.,+ 1.os. a 2.os.č.mn.

Podmiňovací (přítomný a budoucí) Sloveso v podmiňovacím způsobu vyjadřuje děj, který by se mohl uskutečnit. Slovesem se vyjadřuje zpravidla: -podmínka (Kdyby nesněžilo, byli bychom venku.) -děj možný (Možná bych tam zašla ještě dnes.) -přání (Ráda bych dostala jedničku.)

Podmiňovací způsob přítomný se skládá: z příčestí činného význam.slovesa + tvarů slovesa BÝT Př.: zpívala bych

PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB PŘÍTOMNÝ číslo jednotné číslo množné osoba zpíval bych zpívali bychom osoba zpíval bys zpívali byste ( smál by ses, koupil by sis) 3. Osoba zpíval by zpívali by

Podmiňovací způsob minulý se skládá: z příčestí činného + tvarů slovesa BÝT Př.: byl bych zpíval.

PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB MINULÝ číslo jednotné 1.osoba – byl bych zpíval 2.osoba – byl bys zpíval (byl by ses smál, byl by sis koupil) 3.osoba – byl by zpíval číslo množné 1.osoba – byli bychom zpívali 2.osoba - byli byste zpívali 3.osoba – byli by zpívali

Tvary rozkazovacího způsobu: Je to zákaz, rozkaz nebo prosba. Sloveso v rozkazovacím způsobu vyjadřuje děj, který má někdo uskutečnit. Rozkazovací způsob má tvary pro: 2.os.č.j. + 1.os. + 2.os.č.mn.. TVOŘÍ SE KONCOVKAMI: -, -me, -te (piš, pišme, pište) -i, -ěme(-eme), -ěte(ete) (kresli, kresleme, kreslete) c) –ej, -ejme, -ejte (dělej, dělejme, dělejte)

TVARY OZNAMOVACÍHO ZPŮSOBU 1. ČAS PŘÍTOMNÝ 2. ČAS MINULÝ 3. ČAS BUDOUCÍ

Je vyjádřen tvarem přítomným ČAS PŘÍTOMNÝ Je vyjádřen tvarem přítomným (např.: spím, běhám), v osobních koncovkách přítomného času se píše měkké –i/-í (např.: zpívají, běhají).

ČAS MINULÝ Je složen z příčestí činného významového slovesa a přítomného tvaru pomocného slovesa být (např. zpívala jsem, zmýlil jsem se), ve 3.os.č.j. i mn. se pomocné sloveso být vynechává (např.: psal, zmýlil se).

pomocným slovesem být a infinitivem významového slovesa ČAS BUDOUCÍ Lze vyjádřit: pomocným slovesem být a infinitivem významového slovesa (např.: budu zpívat) b) přítomným tvarem u sloves, která jim vyjadřují děj budoucí (např.: zazpívám).

PROCVIČOVÁNÍ SLOVES 1.V dané větě vyhlejte slovesa a určete u nich mluvnické významy. „Takhle vypadá nejkrásnější panenka, jakou jsem namalovala,“ pochvaluje si Jana.

ŘEŠENÍ. vypadá 3. osoba, čísla jednotného, zp. oznamovací, čas přítomný jsem namalovala osoba, čísla jednotného, zp. oznamovací, čas minulý pochvaluje si

2. Dejte slovesa do správného tvaru. Spát – 1.osoba, č. j., zp. rozkazovací krýt – 2. os., č.j., zp. pod. přítomný vázat – 3.os., č.mn., zp. pod. přítomný padat – 2.os., č.j., zp. ozn.,č.minulý poznat – 3.os., č.j., zp.ozn., č.budoucí cvičte – infinitiv ke slovesnému tvaru umýt se – 2.os., č.mn., zp.rozkazovací.

ŘEŠENÍ. spát – spi krýt – kryl bys vázat – vázali by padat – padal jsi poznat – pozná cvičte – cvičit umýt se – umyjte se

DANÁ SLOVESA NAHRAĎTE SPRÁVNÝMI TVARY TRPNÉHO RODU. Tomáš byl: vyděsit - vyděšen uchvátit - uchvácen unést - unesen prohlásit vítězem - prohlášen dekorovat – dekorován

Veronika byla: uštknout – uštknuta podvázat – podvázána obvázat – obvázána odnést – odnesena ošetřit – ošetřena

Koně byli: napojit – napojeni nakrmit – nakrmeni zapřáhnout – zapřaženi pobídnout – pobídnuti zastavit – zastaveni

SLOVESA NAHRAĎTE SPRÁVNÝMI TVARY TRPNÉHO RODU: Most byl (strhnout) přívalem vody. Svoje lůžko mám vždy (ustlat). Ta husa se (spéct). Chceš vědět kým byl (spáchat) zločin? Byl ti (předepsat) ten nejlepší lék. Vůz byl (táhnout) čtyřmi páry koní.

ŘEŠENÍ: Most byl STRŽEN přívalem vody. Svoje lůžko mám vždy USTLÁNO. Ta husa SE SPEKLA. Chceš vědět kým byl SPÁCHÁN zločin? Byl ti PŘEDEPSÁN ten nejlepší lék. Vůz byl TAŽEN čtyřmi páry koní.