Úvod do etiky v podnikání - základní pojmy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kulhánková Adéla, C4A.  Ř ecké ethos = zvyk, oby č ej, charakter  Praktická filosofie – morální jevy  Deskriptivní etika – mravní jednání a hodnoty.
Advertisements

PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
ESTETIKA V PROJEVU. VYMEZENÍ POJMŮ ESTETIKA ETIKA ETIKETA.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Správa sociálního zabezpečení
Rakouská škola TNH 1 (DET-6)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
EU_32_sada1_08_SV_Advent_Cup
Úvod do filozofie.
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Důstojnost a identita lidské osoby
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Odvětvotvorná kritéria Jan Neckář podzim 2007
Filozofické disciplíny
ÚMRTNOSTNÍ TABULKY součást systému tabulek života, které charakterizují řád reprodukce populace logický systém statistických ukazatelů, které charakterizují.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Název projektu: Moderní škola
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Správa sociálního zabezpečení
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Úvod do politologie (PS) Vyučuje: PhDr. Roman Míčka, Th.D., Ph.D.
Psychologie test.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Úvod do etiky v podnikání (1) - morálka, etika, mravnost EvP (P-1)
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Věda a etika.
Transkript prezentace:

Úvod do etiky v podnikání - základní pojmy Pavel Seknička

Segmenty základních pojmů Základní pojmy v etice v podnikání lze rozčlenit do tří segmentů: Morálka, etika, mravnost Hospodářská etika, etika v podnikání Ctnosti (tradiční ctnosti), hodnoty (noderní ctnosti)

Morálka Morálka je odvozena od latinského slova mós (mós – moralis – moralitas), slovo mós označuje zvyk, obyčej nebo mrav, Morálka z obecného pohledu je proces hledání základních příčin lidského jednání a chování. Jedná se o pojem celostní povahy, jež zrcadlí komplexitu povahy (rozum, emoce a vůli) a vícedimenzionální charakter (smysl morálky, morální jednání a morální integritu)

Definice morálky Morálku charakterizujeme jako soubor specifických zvyklostí, norem standardů, etických a kulturních pravidel či vzorců, jež jsou požadovány a očekávány od jednotlivce, který se ve společnosti nebo kolektivitě identifikuje jako „dobrý člověk“. Cílem je vývoj v pozitivním smyslu „morální jednání“ , Tj. morální jednání by mohlo být prospěšnější, funkčnější a hlavně lidsky hodnotnější.

Morální smysl Úsilí o přirozené chápání mravního smyslu v moderní éře od Ch. Darwina, v historickém kontextu od Aristotela. Dva klíčové přístupy: Psychologicko – biologický koncept morálního smyslu, Filozofický koncept morálního smyslu. Morální smysl v současnosti chápeme jako součást smyslu života. Morální smysl je v soudobé etické teorii často reflektován jako závazek, který ne vždy musí být naplněn.

Morální jednání Základními komponenty morálního jednání jsou: Empaticko – soucitný vztah, teoretická rozvaha a osobní odvaha, Nejistoty a riziko jednání, mezi něž zahrnujeme především sklony ke kompromisu a dehumanizaci. Morální jednání se opírá o celou škálu hodnot např. Ch. Darwin hovoří o „sebezohledňujících“ ctnostech, kam řadí: moudrost (prudence), rozumnost (temperance), a zdrženlivost (chartity), Mravní jednání je ovlivněno také odvahou (R. D. Putanam uvádí odvahu fyzickou, morální a psychologickou) a statečností.

Morální integrita Morální integrita je zastřešující, svorníkový pojem, který vyjadřuje shodu morálního smyslu a morálního jednání. Integritu morálky můžeme chápat jako celistvost morálního charakteru a s tím souvisí především „architektura“ hodnot. S tím souvisí hodnoty jako důvěra a důvěryhodnost v mezilidských vztazích, ale také poctivost, čestnost, férovost apod. Morální integrita má v podnikové etice významný vztah ke společenské odpovědnosti podniku(CSR).

Morálka S problematikou morálky déle souvisí: Morálka společenská (sociální) a morálka individuální , Společenská (kulturní relativizace morálky a hodnot), Vztah morálky a práva Vztah morálky a politiky

Etika Pojem etika je odvozen od řeckého éthos, což znamená zvyk, obyčej nebo mrav. Etika je relativně samostatná vědní disciplína filozofického charakteru, jejíž předmětem zkoumání je morálka. V užším smyslu můžeme etiku charakterizovat jako vědu o mravně relevantním jednání a chování člověka, v širším smyslu ji můžeme definovat jako míru humanity.

Základní etické otázky Co je dobré a zlé? Co je spravedlivé? Zároveň se řeší i otázka autonomie (svobody) člověka. Dobro můžeme členit na: Dobro ušlechtilé, Dobro užitečné, Dobro jež budí zálibu.

Co je zlo? Máme čtyři typy konkrétního zla: Zlo, se kterým může člověk aktivně bojovat, např. hlad, bolest, nemoc apod. Chtěné zlo, např. vražda, válka, mučení apod. Zlo, které vede k přehlížení dobrého člověka, např. sobectví, bezohlednost, zbabělost apod. Zlo, jež je spojeno s porušením daného slova, např. nevěra, podvod, lež apod.

Logická výstavba etiky Deskriptivní etika, Analytická etika (metaetika), Normativní etika, Aplikovaná etika. Arno Anzenbacher má podobný pohled na logickou uspořádanost etického myšlení: Analytická etika, Fundamentální etika, Normativní etika

Mravnost Pojem mravnost je odvozen od staroslonského a vychází ze staročeského pojmu nrav, což je zvyk, obyčej a mrav. Mravnost v současnosti představuje závaznost, která vyplývá z norem a pravidel pro člověka, jenž toto respektuje ve svém praktickém jednání a chování. S mravností je často spojena kvalita osobnosti člověka, jež je orientována k dobru a může nám pomoci se orientovat mezi dobrem a zlem.

Ctnost Ctnosti jsou nedílnou součástí našeho života a zároveň jsou něčím, čeho bychom si měli vážit. Cnost spočívá v péči o kvalitu věcí a vztahů. Cnost je to co povznáší život, co osvobozuje sílu, jež se vněm nachází a to tím, že se prostě snažíme žít vážně a připomínáme kvalitu věcí a vztahů. Ctnost vnímáme v kontextu se životem, který respektujeme jako sílu, jež může být slepá, neproduktivní, anebo tvořivá a osvícená. (Vergely, B.: Velké filozofické otázky, 2009) Ctnost může být také chápána jako vlastnost, soubor vlastností či zdatnost. Rozlišujeme: tradiční ctnosti a moderní ctnosti (hodnoty).

Etická hodnota Pojem hodnota je odvozen z řeckého timé, což znamená odměna, cena nebo pocta nebo pojmu axia, což znamená hodnota či důstojnost, podobně jako latinský pojem valor. Kromě etiky se hodnotami zabývá také axiologie a teologie. Původně se pojem objevil v matematice a politické ekonomii a to na přelomu 18. a 19. století a přenesl se z ekonomického myšlení do morální filozofie a etiky, kde nahradil postupně pojem ctnost. Moderní etika definovala hodnotu jako něco významného a důležitého pro jednání. Etické hodnoty jsou standardy toho co je žádoucí, a nezávislé na specifických situacích. Etické hodnoty nabývají formu interních pravidel, jež jsou založeny na interní sebekontrole.

Kultura v podnikání V současnosti používáme dvě vymezení pojmu: Širší vymezení, tj. pojem kultura označuje všechno, co vytváří lidská civilizace, jsou to jak materiální artefakty, jež jsou výsledkem lidské činnosti, tak duchovní výtvory lidí, tj. morálka, náboženství, zvyky, umění apod. Užší vymezení, které používá zejména kulturní antropologie, jakož i psychologie a etika, kdy pojem kultura je vztahován spíše k projevům jednání a chování lidí. Do popředí tak vystupují zvyklosti, tradice, obyčeje stejně jako hodnotové systémy, normy, konvence apod.

Etika v podnikání Etika v podnikání je reflexí ekonomických principů, pravidel a standardů v podnikání, resp. v podnikatelských činnostech.