Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Publicita v hotelnictví.
Advertisements

Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. V. Raise a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Odborné vzdělávání Tematická oblast:Nápojová gastronomie Název vyučovací oblasti: Výroba lihovin Ročník / obor studia:2. a 3.. ročník.
Spisovatelé národního obrození a jejich nejznámější díla.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení A. Jiráska a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla A. P. Čechova.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. M. Čapka-Choda a jeho díla.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Erbenovy Kytice z pověstí.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla L. N. Tolsteho.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení realismu v USA Ročník / obor.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_06 Název Josef Kajetán Tyl Téma hodiny Josef.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Jak se jmenuje píseň,která se stala naší hymnou?
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
„Kdo hledá, bývá očekáván. Kdo čeká, je jen nalezen.“
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_77_ČESKÁ HYMNA
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
Preromantismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Lidová muzika Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Národní obrození – 3. fáze
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
České drama Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník: 7.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Česká hymna a její tvůrci
Hymna ČR Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 32.
Národní obrození – 1. fáze
Manufaktury a první stroje
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Suroviny pro výrobu piva
Český jazyk JOSEF KAJETÁN TYL.
Počátky slovesného umění
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
DRAMATICKÉ ŽÁNRY Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_73
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast: Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Literární dílo J. K. Tyla Ročník / obor studia: 2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 1. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 250 Klíčová slova: J. K. Tyl, drama, Fidlovačka, próza Anotace: Výkladová prezentace představující dílo J. K. Tyla, s důrazem na Fidlovačku a Strakonického dudáka.

Díla J. K. Tyla

Próza Nejznámější je povídková tvorba z historie, či z divadelního nebo hudebního prostředí. Např.: Pouť českých umělců – pojednává o těžkém životě umělců Dekret kutnohorský – historická novela (předchůdce A. Jiráska) Rozervanec - odsouzení romantických životních postojů, kritika Karla Hynka Máchy

Divadelní hry Fidlovačka aneb Žádný hněv a rvačka (1834) Fraška se zpěvy z venkovského prostředí Nepříliš populární, ale objevila se zde budoucí česká národní hymna Český živel je představitelem pozitivních vlastností X poněmčení obyvatelé naopak Fidlovačka byla oblíbená jarní slavnost pražských ševců, která se každoročně konala po Velikonocích v Nuselském údolí Její název byl odvozen od ševcovského nástroje zvaného fidlovačka, který ševci používali k hlazení (neboli fidlování) kůže při výrobě obuvi

Divadelní hry Strakonický dudák aneb Hody divých žen (1847) Hra v níž se řeší konflikt lásky a peněz, domova a ciziny Každá postava je představitelem typického charakteru Nastínění děje: Dudák Švanda odchází do ciziny kvůli většímu výdělku, ale následně si uvědomuje, že vše o co v životě stojí je doma a vrací se k milované Dorotce. Příklady českých (kladných) postav Kalafuna – český muzikant, vlastenec, touha po domově Dorotka – moudrá, obětavá věrná, statečná

Příklady postav z ciziny Vocilka – typ zcela záporný, zbabělec, prospěchář, žádný vztah k vlasti Pohádkové postavy Princezna Zulika Král Alenoros Princ Alamír Ústřední postava Švanda – dobré, ale i špatné vlastnosti; podnikavost, laskavost X touha po penězích, lehkomyslnost

Zdroje Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov 2000. Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2008. Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico 2001. Sochorová, M.: Literatura v kostce. Havlíčkův Brod, Fragment 1996.